×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
کوروش بزرگ

دانلود کتاب کوروش بزرگ

کوروش بزرگ
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : کوروش بزرگ

نویسنده : محمدرضا آخوندی

ناشر : آرمان خرد

تعداد صفحات : 124 صفحه

شابک : 964-96789-9-9

تاریخ انتشار : 1388

رده بندی دیویی : 955/015

دسته بندی : تاریخ کهن و باستان, تاریخ ایران, اطلاعات عمومی, مشاهیر و بزرگان

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 16000 تومان


معرفی کتاب

"کوروش کبیر" / شاه شاهان
کتاب حاضر اثری از احسان گریوانی و محمد رضا آخوندی می باشد که توسط انتشارات آرمان خرد منتشر شده است.
 کوروش پس از تاسیس یک حکومت بزرگ، شامل ممالک متمدن و نیرومند شرق نزدیک و میانه، و تامین حیثیت و افتخاری بزرگ برای خود و اعقاب خویش، در سال 520 قبل از میلاد پس از 70 سال عمر در کمال عزت و نیکنامی درگذشت . تقریبا تمام مورخان و سیاحان و خاورشناسان از این مرد به نیکی یاد کرده اند.
هرودوت کوروش را پدری مهربان و رئوف می داند که برای رفاه مرد م کار می کرد. وی می نویسد : "کوروش پادشاهی بود ساده، جفا کش، بسیار عالی همت، شجاع و در فنون جنگ ماهر، که ایالت کوچک فارس را یک مملکت بزرگ نمود. مهربان بود و با رعایا سلکوک مشفقانه و پدرانه می نمود . بخشنده، خوشمزاج و مودب بود و از حالت رعیت آگاهی داشت."
 در جایی دیگر او را آقای تمام آسیا می خواند و می نویسد : "هنگام پادشاهی کوروش و کمبوجیه قانونی راجع به باج و مالیات وضع نگردیده بود، بلکه مردمان هدایا می آوردند. تحمیل باج و مالیات در زمان داریوش معمول گردید، لذا پارسیان می گفتند که داریوش تاجر، کمبوجیه آقا و کوروش پدر بود. اولین را به آن جهت که سود طلب بود، دومین را چون سختگیر و با نخوت بود و سومین (کوروش) را به واسطه اینکه ملایم و رئوف بود و همیشه خیر و خوبی ملت را هدف قرار می داد، پدر می خواندند."
گزنفون می نویسد : " کوروش دوست عالم انسانیت و طالب حکمت و قوی الاراده، راست و درست بود ... باید اذعان نمود که کوروش تنها یک فاتح چیره دست نبود، بلکه رهبری خردمند و واقع بین بود و برای ملت خود پدری مهربان و گرانمایه به شمار می رفت."
در اینجا به یک نکته مهم دیگر نیز ذکر می کنیم و آن اینکه مولانا ابولکلام آزاد، ضمن تفسیر چند آیه از سوره کهف معتقد است که ذوالقرنین در آیات قرآنی اشاره به همان کوروش هخامنشی است.
نکته جالب دیگر آنکه در آرامگاه کوروش کبیر این عبارت نوشته شده است : "ای انسان هر که باشی و از هر کجا که بیایی، زیرا که می دانم خواهی آمد، من کوروش هستم که برای پارسیان این دولت وسیع را بنا کردم. پس بدین مشتی خاک که تن من را می پوشاند رشک مبر ."
 پلوتارک از دیگر مورخین در این باره می نویسد که : "اسکندر پس از حمله و خواندن این جملات بسیار متاثر شد و چون دید که درب آرامگاه کوروش را گشوده اند و تمام اشیاء گرانبهایی را که با او دفن شده است ربوده اند، دستور داد تا مرتکب را بکشند."
دربخشی از این کتاب می خوانیم:
"سقوط بابل انعکاس عظیمی داشت . شهری که از نزدیک به بیست قرن پیش تا به آن دم ملکه ی خاور زمین بود ، شهری که همه ی ملتها شکوه و جلال و نبوغ او را ستوده بودند ، اینک به یک ضربت از پای در می آمد و بنده و برده ی یک فرد پارسی می شد که خود نبونید یک وقت او را « نوکر حقیر » آژی دهاک نامیده بود. بر کرانه های شط فرات ، همچون بر کرانه های رود دجله و رود هالیس ، نام کوروش بود که طنین افتخارات باستانی را بیدار می کرد. تاریخ نگار معروف گزنفون، روی حیرت بابلیان وقتی باخبر شدند که پارسیان ظرف مدتی کمتر از یک ساعت بر شهر بابل دست یافته اند و بر وحشتی که از این خبر پیدا کردند خیلی تاکید می کند. آنان که هاج و واج مانده بوده ، حالتی دیوانه وار پیدا کرده بودند و در برابر چنین هجوم ناگهانی اندکی گیج شده بودند و نمی توانستند به عظمت فاجعه پی ببرند.
بی شک عده ی زیادی از ساکنان شهر بایستی فکر کرده باشند که کوروش بطور ناگهانی از آسمان فرو افتاده و بوسیله ی یکی از جنیان یا بوسیله ی خود مردوخ بر تخت پادشاهان بابل نشانده شده است. از آنجا که بابلیان قرنها بود شاد و خوشبخت زندگی می کردند و چنین می پنداشتند که در پناه استحکامات رعب انگیز و دویست و چهل برج نگهبانی آن هزاران سال در امن و امان خواهند بود خاطره ی غم انگیز نهب و غارت و ویرانی کامل شهرشان را که در سال 689 پیش از میلاد میسح بدست سناخریب سلطان آشور صورت گرفته بود از یاد برده بودند. آنان گمان می کردند که از آن پس و بویژه از زمان تاخت و تازهای پیروزمندانه ی بختنصر به بعد دیگر هیچ موجبی برای ترس از بیگانگان نباید داشته باشند."

فهرست مطالب

دوران کودکی
نخستین نبرد و تاجگذاری
نبرد با لیدیان و تصرف سارد
نبرد با یونان و تسخیر مستعمرات
نبرد بابل و رفتار جوانمردانه کوروش با مردم مغلوب
استوانه کوروش
کوروش و ادیان
درگذشت کوروش
ذوالقرنین یا کوروش کبیر
درباره کوروش کبیر
وصیت نامه کوروش
تصاویر

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آرمان خرد

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها