×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
جین ایر

دانلود کتاب جین ایر

جین ایر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : جین ایر

نویسنده : شارلوت برونته

ناشر : بادبان

مترجم : مروارید قاسم پور

تعداد صفحات : 472 صفحه

شابک : 978-600-7005-53-8

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 823/8

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 33000 تومان


معرفی کتاب

"جین ایر"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Jane Eyre) اثری از شارلوت برونته (Charlotte Bronte) می باشد که با ترجمه ای از مروارید قاسم پور، توسط انتشارات بادبان منتشر شده است.
شارلوت برونته در سال 1816 در یورک شایر به دنیا آمد. شارلوت زندگی تقریبا سختی داشت و بسیاری از افراد می گویند داستان جین ایر تقریبا بر اساس واقعیت های زندگی خودش نوشته شده است. چون در بسیاری از مواقع شبیه به زندگی شارلوت بوده است. شارلوت داستان هایش را با نام مستعار کارربل می نوشت.پرفسور، جین ایر، شرلی و ویلت از آثار ماندگار شارلوت بودند که یکی از پرفروش ترین، ماندگارترین و با ارزش ترین آنها همین رمان «جین ایر» است.
این رمان معروف که تا به حال بارها از روی آن فیلم های متعددی ساخته شده است داستان زندگی دختری به نام جین می باشد که در کودکی پدر و مادرش را از دست داده است و پس از ناملایماتی که از سمت بستگانش می بیند به پرورشگاه سپرده می شود. سپس به عنوان معلم وارد خانه ای اشرافی می شود. پس از مدتی ارباب آن خانه به او علاقه مند می شود، اما جین زمانی که متوجه می شود او قبلا ازدواج کرده است دل شکسته می شود و .... .

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" همه ی این ها تازه شروع داستانم بود. هنوز مونده. وقتی بیدار شدم نور بیرون چشمام رو می زد. با خودم گفتم که روز شده. ولی نه، فقط نور شمع بود. احساس کردم سوفی وارد اتاق شده. در کمدی که لباس عروسی و تور سرم توش بود، باز بود. صدایی از توی کمد می اومد. پرسیدم سوفی داری چیکار میکنی، هیچ جوابی نشنیدم. یکی رودیدم که چراغ به دست، داشت لباسها رو بررسی می کرد. "
 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان جین ایر

 

درباره رمان جین ایر

رمان جین ایر با عنوان انگلیسی «Jane Eyre»، در سال 1847 و به تاریخ 16 اکتبر توسط نویسنده انگلیسی (بریتانیایی) شارلوت برونته «Charlotte Brontë» در سه مجلد به چاپ رسید. این رمان معروف که در ابتدا هم از آن بر خلاف تک رمان املی برونته استقبال شد و اکنون جز داستانهای عاشقانه ادبیات کلاسیک دنیا محسوب می شود، ترجمه هایی به قلم مترجمان گوناگونی دارد که کار حاضر توسط خانم مروارید قاسم پور انجام شده است و انتشارات بادبان آن را منتشر کرده است.

رمان جین ایر مشهورترین رمان شارلوت برونته محسوب می شود که در آن سال های ویکتوریایی انگلستان با نام مستعار مذکر همچون دوخواهر دیگرش- کارر بل (Currer Bell) نوشته شده است.

 

داستانی عاشقانه بدون سندرلای رویایی

داستان جین ایر که ازنظر ادبی رمانتیک تلقی می شود در ابتدا با عنوان «جین ایر: یک زندگینامه» منتشر شده بود. همین نام می تواند سیر رویدادهای داستان را بیان کند.

رمان جین ایر داستان دختری به همین نام است که از کودکی، نوجوانی و بزرگسالی خود می گوید. زمان روایت داستان مربوط به دوره قبل از برونته ها و جامعه آن موقع است که دست کمی از دوران سیاه ویکتوریایی ندارد. جین ایر کودکی یتیم و معمولی است که از درد و رنج خویش میگوید و این داستان که البته پایانی تخیلی نیز دارد بدون کمک از دخترکهای رویایی و سیندرلاهای زیبا و خوش تراش می تواند از همان بدو عرضه به بازار مخاطب خود را جذب کند و تا همین الان هم این مخاطب را حفظ کند.

 

خانواده نویسنده: خانواده ای از جنس مرگ و یا توطئه

پدر ایرلندی تبار آنها با اینکه به کارهای فرهنگی و کلیسای منطقه می پرداخت و تحصیلات دانشگاهی هم داشت با فقر و تنگ دستی دست وپنجه نرم می کرد. این اوضاع شاید برای آن دوران گریبان گیر قشر متوسط جامعه درهم انگلستان بود.

  • شارلوت در تاریخ 21 آوریل سال 1816 متولد شد و سومین فرزند خانواده بود.

 

اولین مرگ

زمانی که مادر خانواده از دنیا رفت هر شش فرزند کمتر از 8 سال سن داشتند و شارلوت حدوداً پنج ساله بود.

از این زمان به بعد خاله آن ها الیزابت مسئولیت نگه داری از آن ها را قبول کرد و به آنها پیوست. خواندن مطالب ادبی و اشتراک چندین مجله و نشریه هم درواقع در همین زمان بوده است.

اکنون خانه انها تبدیل به موزه ای برای علاقه مندان شده است.

اولین مرگ

 

دومین مرگ

 سه سال بعد وقتی شارلوت و دوخواهر دیگرش در مدرسه شبانه روزی بودند و املی هم به آنجا رفت، شرایط بد مدرسه موجب مریضی آن ها شد و دو خواهر بزرگ ترشان در سن یازده و ده سالگی بافاصله کمی از دنیا رفتند.

  • درنتیجه این حصبه و سل مرگبار شارلوت و املی دیگر به مدرسه نرفتند.
  • بعدازآن، برادر و سه خواهر ماندند که همگی در هنر و ادبیات دستی داشتند و سه خواهر از نویسندگان برتر دنیای ادبیات و زبان انگلیسی شدند.
  • اثر این شرایط اجتماعی نامساعد و پر مرگ ومیر در رمان های خواهران برونته دیده می شود.
  • خاله و مربی آن ها در سال 1842 براثر مریض مرگ دیگری را به این خانواده تحمیل کرد. مریضی او باعث شد که شارلوت و املی از ادامه تحصیل در بروکسل برای یادگیری زبان فرانسه و کار بازبمانند.
  • وضعیت جسمانی و سلامتی شارلوت هم تا آخر تحت تأثیر بیماری دوران مدرسه بود.

 

سومین مرگ: سه نفر

  • پاتریک برانوِل برادرشان که به الکل و مواد مخدر اعتیاد داشت در سپتامبر 1848 بر اثر بیماری و وخامت حال ناشی از اعتیاد درگذشت.
  • املی و آن هم در عرض 8 ماه بعد از دنیا می روند.
  • خود شارلوت برونته در سی ونه سالگی و در سال 1855 درگذشت و از همه خواهران و برادرش بیشتر عمر کرد.
  • نکته ای که زندگی شارلوت را نسبت به دیگران اعضای خوانده متفاوت میکند ازدواجش با همکار جوان پدرش است. اکنون فرضیه هایی وجود دارد که با آمدن این فرد است که مرگ ومیرهای پشت سرم هم اتفاق افتاده است و حتی کتابی هم در این باره چاپ شده است.

the crimes of charlotte bronte

این کتاب به نقش شوهر شارلوت قبل از ازدواج در مسموم کردن بقیه و توطئه قتل اشاره دارد. همچنین مرگ خود شارلوت را درست بعد از ازدواج ادامه همان توطئه برای تصاحب ثروت اندک خواهران می داند.

 

رسیدن به اوج

 شارلوت برونته با رمان جین ایر توانست به سطوح بالای دنیای ادبیات برسد. او برخلاف دیگر خواهرانش داستانها و کتابهای بیشتری نوشت و معروفتر هم شد.

به جز خود داستان ها و نحوه روایت آنها عوامل زمینه ای و اجتماعی- خانوادگی متعددی را می توان درباره خلق آثار شارلوت برشمرد:

  • در این خانواده بچه ها از همان ابتدا روی به نوشتن و تمرین آورده بودند؛ و از بازی های خود یک داستان خلق کرده بودند و در یک کتابچه گردآوری شده بود.
  • قوه تخیل آن ها با خواندن مجلات و نشریات ادبی آن زمان به طور مستمر تقویت شده بود.
  • این قوه تخیل و خلق دنیایی خیالی آن قدر در آن ها قوی بود که سه خواهر و یک برادر باهم دراین باره به بحث و گفتگو می پرداختند و به یکدیگر کمک می کردند.

 

جین ایر

 

درباره نویسنده

شارلوت برونته شاعر و نویسنده برتر خانواده بورنته در 21 اوریل سال 1816 در منطقه شمال انگلستان- یورک شر به دنیا آمد و در معروفیت و با گذراندن سختی های فراوان آن روزگار و در خانواده ای که همه اعضایش (به جز پدر) پیش از او طعم مرگ را چشیده بودند در 31 مارس 1855 از دنیا رفت.

شخصیت او بیشتر از دیگر خواهران شناخته شده است.

آنچه در رمان جین ایر آورده شده است شاید بهترین منبع شناخت شخصیت و روحیه شارلوت برونته باشد.

بعد از خواهران و برادرش کمتر از خانه دور شد و به نوشتن روی آورد. طبع ملایم و سختکوشی وی را می توان در اثارش بیشتر از املی دید.

 

گذر از دوران سختی

در نوجوانی شارلوت توانست معلم بودن را برای مدتی تجربه کند؛ اما کسالتها و عدم موفقیت او را از ادامه کار بازداشت. در سال 1842 با کمک خاله خود، املی و شارلوت برونته توانستند برای تحصیل به بلژیک بروند تا در آنجا فرانسوی، آلمانی و موسیقی فرابگیرند. این دوره شش ماه طول کشید و در این مدت هر دو موفق بودند.

عکس تائید نشده از شارلوت

عکس تائید نشده از شارلوت

 

آثار دیگر نویسنده

  • مجموعه اشعار
  • مجموعه داستانهای کوتاه و تخیلی گوتیک
  • شرلی 1879 (Shirley)
  • ویلت 1853 (Villette)
  • پروفسور 1857 (The Professor) که بعد از مرگش چاپ شد. این داستان همراه دو داستان املی و آن برای ناشر فرستاده شده بود که رد می شود و تنها بعد از مشهور شدن و مردن شارلوت برونته شانس چاپ می یابد.
  • اِما (Emma) ناتمام و فقط 202 صفحه از ان نوشته شده بود. در سال های 1980 و 2003 توسط دو نفر دیگر ادامه آن نوشته می شود.

 

خلاصه داستان جین ایر

مایه اصلی داستان که انتقاد از اوضاع اجتماعی و روابط افراد است از خود زندگی شارلوت الهام گرفته است و با خواندن آن می توان رد وقایع زندگی او را دید. در 38 فصل این داستان که از 10 سالگی جین شروع می شود می خوانیم:

چه لطف و محبت بیهوده ای، مثل بیشتر لطف و محبت های دیگر که دیر و ناقص نصیب آدم می شود آن هم وقتی که آدم مدت های دراز در حسرتش بوده.

...پس گوش کن جین ایر. به قضاوت و فکرت گوش دل بسپار. فردا با تکه ای گچ تصویر خودت را بکش بدون کم و کاست. بدون بزک کردن هیچ کدام از عیب هایت. هیچ خط زشتی را فراموش نکن.

احساسات من تحت تاثیر بد رفتاری های دیگران قرار نمی گیرد.
از گناه نفرت دارم اما آدم گناهکار را می بخشم.
با چنین اعتقادی می دانم که هیچ وقت کینه و انتقام قلبم را تیره و تار نمی کند.
...
اگر تمام دنیا هم از تو بدشان بیاید و تو را آدم بدی بدانند،
تا وقتی که وجدانت از تو راضی است و تو را گناهکار نمی داند، بدون دوست نمی مانی.
...
 افسوس که گاهی آدم تمام سعی خودش را می کند اما جوابی نمی گیرد...
 
کسی را که از باغی سرسبز عبور می دهند تا به چوبه دار برسد،
به گل هایی که در مسیرش می خندند فکر نمی کند،
بلکه به سکوی اعدام و طناب دار فکر می کند...
...
خدا نکند هیچ وقت به آن احساسی دچار شوید که من آن لحظه دچار شده بودم،
خدا نکند که شما هم مانند من بترسید که مبادا باعث بدبختی فردی شده باشید که از جان و دل دوستش دارید.

  • جین ایر رمانی است روایت گر عشقی سرشار که در تیرگی روابط افراد و روزگار گم نمی شود.

... اما چگونه؟

 

jane eyre

 

آثار هنری ساخته شده بر اساس این رمان

  • اقتباس های زیادی از این داستان برای فیلم تئاتر و اپرا و موسیقی شده است.
  • چندین فیلم سینمایی نیز به اقتباس از رمان «جین ایر» ساخت شده است که در سالهای ۱۹۳۴، ۱۹۴۳، ۱۹۷۰، ۱۹۹۶، 1997 و جین ایر در سال ۲۰۱۱ بوده اند.
  • و سریالی کوتاه درسال 2006 را می توان نام برد.

 

رمان جین ایر

ویکی پدیای رمان جین ایر:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%DB%8C%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1

 

ترجمه این داستان برگرفته از دوران سیاه و پر از مکر و تبعیض انگلستان آن موقع را می توانید از وب سایت و اپلیکیشن کتابچین به طور دیجیتالی تهیه و مطالعه کنید. با این کار هم در وقت و هزینه صرفه جویی کرده اید و هم به نوعی از هدر رفتن کاغذ جلوگیری می کنید.

 

 

به قلم سهیل پارس آباد

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
its

بسیار عالی و آموزنده بود مرسی از نویسندش

1402-02-30

فرشته

عالیه

1400-12-05

برچسب ها