×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
الغدیر

دانلود کتاب الغدیر

الغدیر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : الغدیر

نویسنده : ایوب حائری

ناشر : مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام

تعداد صفحات : 53 صفحه

شابک : 964-8686-81-5

تاریخ انتشار : 1384

دسته بندی : زبان عربی, احادیث, کلام و عقاید, کتابهای تشیع

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 26100 تومان


معرفی کتاب

"الغدیر" / فی رحاب اهل البیت
کتاب الغدیر اثری از ایوب حائری می باشد که توسط انتشارات مجمع جهانی اهل بیت منتشر شده است.

الغدير، اثری از ایوب حائری، چهل و یکمین جلد از مجموعه فی رحاب اهل البیت (ع) است. فی رحاب اهل البیت یک مجموعه چهل و چند جلدی است که موضوعات مختلفی چون کلامی، فقهی، تاریخی و قرآنی را مورد بررسی قرار داده و به پاسخگویی و رد شبهاتی که در عصر حاضر از طریق اینترنت و شبکه های مجازی در مورد اسلام مطرح می شود پرداخته وگروه های بحث و پاسخگویی را ایجاد کرده است. اثر حاضر یک جلدی و به زبان عربی می باشد و موضوع آن در باب کلام اسلامی است و نویسنده درباره شرح حدیث غدیر و استناد به آن در مورد امامت علی بن ابی‎طالب(ع) شرح داده است. این کتاب به بررسی واقعه غدیر در تاریخ اسلام می پردازد و تاویل ناپذیری و تواتر حدیث غدیر را بررسی می کند. درباره مقدمه کتاب که مانند بقیه جلدهای مجموعه فی رحاب اهل بیت یکسان است، در جلد ششم مجموعه به نام البداء فی القرآن الکریم توضیح داده شده است. پس از مقدمه، غدیر در چهار مبحث اصلی یعنی واقعه غدیر، عید غدیر، تواتر حدیث غدیر و در نهایت تاویل ناپذیر حدیث غدیر مطرح و بررسی می شود.

در بخشی از این کتاب که به زبان عربی است می خوانیم:

"وعند خروجه (صلی الله علیه و آله و سلم) أصاب الناس بالمدينة جدري ـ بضم الجيم وفتح الدال وبفتحها ـ أوحصبة منعت كثيراً من الناس من الحج معه(صلى الله عليه وآله وسلم)، ومع ذلك كان معه جموع لايعلمها إلاّ تعالى، وقد يقال: خرج معه تسعون ألفاً، ويقال: مئة ألف ووأربعة عشر ألفاً، وقيل: مئة ألف وعشرون ألفاً، وقيل: مئة ألف وأربعة وعشرون ألفاً، ويقال: أكثر من ذلك، وهذه عدّة من خرج معه، وأمّا الذين حجّوا معه فأكثر من ذلك، كالمقيمين بمكّة، والذين أتوا من اليمن مع علىّ أمير المؤمنين وأبي موسى."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب الغدیر

درباره ی کتاب الغدیر

کتاب الغدیر نوشته ی ایوب حائری، چهل و یکمین جلد از مجموعه فی رحاب اهل بیت (ع) است که در یک جلد به زبان عربی توسط مجمع جهانی اهل بیت (ع) با موضوع کلام اسلامی چاپ شده است. نویسنده در این اثر با استناد به حدیث غدیر و شرح آن، دلایل اثبات رهبری و امامت علی بن ابی طالب (ع) را شرح داده است. او در این کتاب واقعه ی غدیر را در تاریخ اسلامی بررسی می کند و به بیان تواتر حدیث غدیر و تاویل ناپذیری آن می پردازد.

 

خلاصه ی کتاب الغدیر

درباره ی مقدمه ی کتاب که مانند بقیه ی جلدهای مجموعه فی رحاب اهل بیت یکسان است، در جلد ششم مجموعه به نام البدا فی القرآن الکریم توضیح داده شده است. پس از مقدمه الغدیر در چهار مبحث اصلی بررسی می شود، یعنی مبحث اول واقعه ی غدیر، مبحث دوم درباره ی عید غدیر در تاریخ اسلام است، سومین بحث تواتر حدیث غدیر است. نویسنده سه دلیل را برای این مبحث عنوان می کند؛

  1. اعتراف علما با وجود اختلاف مذاهبشان بر تواتر حدیث غدیر
  2. روایت جمعی از بزرگان محدثین حدیث غدیر به طرق کثیره
  3. احتجاج صحابه و تابعین و تابعان تابعین به حدیث غدیر

خلاصه‌ی کتاب الغدیر

 و نویسنده در مبحث چهارم عنوان می کند که حدیث غدیر قابلیت تاویل پذیری ندارد. هر تاویلی از حدیث صریح و شریف غدیر سخیف بوده و بهانه ای برای فرار از حجتی است که پیامبر اکرم (ص) با صراحت در جایگاه تعیین رهبر بعد از خود بیان کردند.

 

واقعه غدیر

واقعه غدیر از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در 18 ذی الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی (ع) را جانشین خود معرفی کرد. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه هم در میانشان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.

این معرفی بنا بر دستور خدا در آیه تبلیغ بود. این آیه به پیامبر اکرم (ص) دستور می داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر نکند، رسالتش را انجام نداده است. پس از واقعه غدیر آیه اکمال نازل شد که می گفت:

"امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم."

معصومان (ع) به حدیث غدیر استناد کرده اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی (ع) درباره آن شعر سروده اند. پیامبر (ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده اند و مسلمانان به ویژه شیعیان این روز را جشن می گیرند.

من کنت مولاه فهذا علی مولاه

 

آیات نازل شده درباره ی غدیر

"ای پیامبر، آنچه را که از ناحیه پروردگارت به تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر انجام ندهی، اصلا پیغام پروردگار را نرساندی و خدا تو را از شر مردم، نگه می دارد." این آیه به آیه تبلیغ مشهور است.

پس از آنکه پیامبر مساله ولایت حضرت علی (ع) را مطرح کرد نعمان بن حارث فهری با حالت اعتراض به پیامبر گفت:" ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد، حج، روزه، نماز و زکات امر کردی ما هم قبول کردیم؛ اما به این مقدار راضی نشدی تا اینکه این جوان را منصوب کردی و او را ولی ما قرار دادی. آیا این اعلام ولایت از طرف خودت بوده، یا از سوی خدا؟" وقتی پیامبر فرمود که از طرف خدا است، با حالت انکار از خداوند خواست که اگر حکم از جانب او است، سنگی از آسمان برایش بفرستد. در این هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را در جا کشت و این آیه نازل شد:

"سوال کننده ای از کیفری شدنی جویا شد و او بداند که آن کیفر از کافران دفع نشود که از سوی خداوند مالک آسمان ها است."

 

تواتر حدیث غدیر

حدیث غدیر از احادیث متواتری است که در وادی غدیرخم از زبان پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. با وجود اینکه این حدیث با سندهای صحیح و به صورت متواتر از طریق شیعه و سنی نقل شده است؛ اما در عین حال برخی از علمای اهل سنت صحت این حدیث را زیر سوال برده اند

از جمله ابن حزم اندلسی ظاهری که با دفاع از ابن ملجم مرادی، عداوت خود با امیرمومنان (ع) را علنی کرده است، در کتاب الفصل خود می نویسد:"من کنت مولاه...به هیچ وجه از طریق افراد ثقه تایید نشده است.

و سعدالدین تفتازانی در جواب از حدیث غدیر می نویسد:

"جواب ما این است که حدیث غدیر متواتر نیست و این از زورگویی های شیعه است؛ زیرا بسیاری از علما و محققین علم حدیث، از جمله بخاری، مسلم و واقدی در صحتش اشکال کرده و آن را نقل ننموده اند."

برای روشن شدن حقیقت مطلب کافی است به اعترافات علما و دانشمندان نام آور سنی درباره ی حدیث غدیر اشاره شود.

حدیث غدیر

 

شمس الدین ذهبی دانشمند شهیر سنی و از ارکان علم رجال اهل سنت که او را پیشوای جرح و تعدیل نامیده اند، در موارد مختلف به تواتر حدیث غدیر اعتراف کرده است. او در سیر اعلام النبلا که از معتبرترین کتاب های اهل سنت در علم رجال است، در ترجمه محمد بن جریر طبری، صاحب تفسیر و تاریخ می نویسد:

"محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیر خم را در چهار جلد جمع آوری کرده است که من قسمتی از آن را دیده ام و از گسترش روایات آن شگفت زده شدم و یقین کردم که این اتفاق افتاده است."

ابن کثیر دمشقی سلفی که از شاگردان ذهبی به شمار می رود، به نقل از استادش می نویسد:

"ذهبی گفت:" این حدیث به صورت متواتر نقل شده است و من یقین کردم که رسول خدا (ص) صادر شده است، اما جمله ی "اللهم وال من والاه" نیز سندش قوی است."

حدیث غدیر نه تنها با سندهای صحیح نقل شده است، بلکه به اعتراف بزرگان اهل سنت، متواتر و حتی کتاب های مستقلی توسط علمای اهل سنت درباره ی آن نوشته شده است؛ اما پذیرش و اعتراف به آن نیازمند قلب سلیم، تقوا و انصاف است که متاسفانه برخی از دشمنان اهل بیت (ع) از جمله ابن تیمیه حرانی از داشتن آن محروم بودند.

حائری در کتاب الغدیر با آوردن مثال هایی در فصل سوم کتاب تواتر حدیث غدیر را اثبات می کند. هم چنین دلایلی مانند نیاز صحابه و روایات جمعی از بزرگان حدیث را نیز به آن اضافه می کند. اگر کسی در تواتر این روایت تردید کند باید گفت که او هیچ روایت متواتری را قبول نمی کند.

 

مهمترین نکات حدیث غدیر

نکته ی مهمی که درباره ی حدیث غدیر باید مورد توجه قرار گیرد، جامعیت و شمولیت این خطبه است. تمام عناصری که پیامبر اکرم (ص) در این خطبه مورد اشاره قرار می دهند در یک پیوستگی و انسجام متقن و معناداری در کنار هم قرار گرفته اند. از آن اولین جمله تا آخرین کلمه خطبه، همه در انسجامی خاص و در حال انتقال یک پیام مشخصی هستند که قله این پیام ابلاغ رکن امامت و ولایت به عنوان یکی از ارکان سه گانه اسلام در کنار توحید و ولایت است.

ولایت علی (ع) و اهل بیت (ع) است که اسلام را معنادار می کند. ارزش خطبه ی غدیر در حقیقت به ارزش پیامی که در این خطبه به فرمان خدا از سوی پیامبر (ص) به مسلمانان ارائه شده، نهفته است. خداوند با پیامی تهدیدآمیز با پیامبر خود سخن می گوید. ادبیات تهدیدگونه ای که به رسولش می گوید آنچه از سوی خدا مامور به ابلاغ هستی، باید ابلاغ کنی که در غیر این صورت انگار هیچ کاری انجام نداده است؛ بنابراین می توان فهمید که اهمیت حدیث غدیر در تاریخ اسلام بسیار حساس و سرنوشت ساز است.

غدیر

آنچه اسلام را کامل و معنادار می کند ولایت علی (ع) و ائمه (ع) است. لذا خطبه ی غدیر را می توان مهمترین پیام اسلام و پیامبر خاتم (ص) نامید.

یکی از شرایط خاتمیت اسلام، حفظ سلامتش در گذر زمان است؛ یعنی برای اینکه خاتم باشد الزاما باید در گذر زمان از هر نوع تحریف مصون بماند. به همین خاطر خدا در این دین مکانیزم ویژه ای قرار داد که ضامن سلامت دین باشد و اسم این مکانیزم ولایت و امامت است و غدیر در حقیقت به رسمیت شناساندن رکن امامت است.

غدیر امر مطلق و انتخاب خالص الهی است. یکی از محورهای خطبه ی غدیر، دعوت به توحید است و اشاره ی مفصل به توحید در واقع تاکیدی است که ولایت امام علی (ع) امری از سوی خداوند قادر و حکیم است که فرمان او باید قبول شود.

غدیر کامل کننده ی رسالت رسول خدا (ص) است. سه مرتبه از جانب خداوند فرمان اعلام ولایت حضرت علی (ع) به پیامبر (ص) ابلاغ شد؛ اما ایشان به خاطر ترس از منافقین و اندکی هم مومنان از این کار سرباز زدند. تا اینکه آیه ای در روز غدیر با صراحت بر پیامبر نازل شد که با اعلام این پیام رسالت خود را به پایان برسانند و ایشان در نهایت با کسب صیانت الهی این پیام را منتقل کردند.

عدم قبول ولایت حضرت علی (ع) باطل شدن اعمال نیک را دربردارد. خداوند و پیامبر اکرم (ص) با صراحت پیام خود را به گوش مسلمانان رساندند و خداوند با این عمل حجت را بر همگان تمام کرد؛ بنابراین جای هیچ گونه شک و شبهه ای باقی نمی ماند. در فصل چهارم کتاب الغدیر شیخ حائری به همین موضوع می پردازد که شک و تفسیر در واقعه ی غدیر جایز نیست. تمام مسلمانان وظیفه دارند که از ولایت حضرت علی (ع) که حکمی است الهی پیروی کنند و هرکس امامت علی (ع) را قبول نکند، همه ی اعمالشان حبط می شود و حبط به این معنی است که وی هر چقدر تلاش کند به فنا می رود.

 

نتیجه گیری

کتاب الغدیر نوشته ی ایوب حائری در کنار منابع عظیم دیگری که درباره ی واقعه ی غدیر نوشته است، منبعی مفید به زبان عربی است. نویسنده سعی کرده که به اختصار واقعه ی غدیر را شرح دهد و اهمیت آن را در تاریخ اسلام بیان کند و رهبری امام علی (ع) را اثبات کند.

کتاب الغدیر در 53 صفحه در سال 1384 نوشته شد. هم اکنون می توانید این کتاب را از سایت کتابچین تهیه و مطالعه فرمائید.

کتاب الغدیر

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها