×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
توحید مفضل

دانلود کتاب توحید مفضل

توحید مفضل
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : توحید مفضل

ناشر : جمال

مترجم : محمدمهدی رضایی

تعداد صفحات : 288 صفحه

شابک : 978-964-202-129-1

تاریخ انتشار : 1389

رده بندی دیویی : 297/42

دسته بندی : کلام و عقاید

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 15000 تومان


معرفی کتاب

"توحید مفضل"
کتاب توحید مفضل اثری از مفضل بن عمر جعفی کوفی می باشد که با ترجمه ای از محمدمهدی رضایی، توسط انتشارات جمال منتشر شده است.
این کتاب با نگاهی موحدانه به شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق [ع] به یکی از شاگردان ایشان به نام «مفضل» می باشد که به همین سبب به نام توحید مفضل شهرت یافته است. این کتاب چندین مرتبه نیز به زبان فارسی ترجمه شده است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"ای مفضل! در وضع مردم نابینا و آشفتگی کارهای ایشان بیندیش. انسان کور جای پای خود را نمی داند و پیش روی خود را نمی بیند، میان رنگ ها و مناظر زشت و زیبا فرق نمی نهد، اگر گودالی پیش پایش قرار گیرد، یا دشمنی بر او شمشیر بکشد، متوجه نمی شود، هیچ راهی برای انجام کارهایی چون نوشتن و تجارت و رنگ رزی ندارد و اگر فراست و تیز هوشی او نباشد، به سنگی که در گوشه ای افتاده، بیش نمی ماند."

 

فهرست مطالب

سرآغاز: در مسجد پیامبر

جلسه اول: اسرار آفرینش در انسان

جلسه دوم: اسرار آفرینش در حیوانات

جلسه سوم: اسرار آفرینش در طبیعت

جلسه چهارم: اسرار بلاها . آفت ها و...

 

درآمدی بر کتاب توحید مفضل

کتاب کتاب توحید مفضل یکی از معتبرترین کتب جهان اسلام و شیعه محسوب می شود. این کتاب در حقیقت حدیثی بلند از امام جعفر صادق می باشد که طی چهار روز بر مفضل جعفی کوفی ( از یاران نزدیک امام ) دیکته شده است.

همانطور که از نام این کتاب مشخص است، موضوع اصلی و محوری کتاب بر پایه توحید قرار دارد. برای درک توحید باید کمی به عقب تر برگردیم و به دین اسلام از دید یک مسلمان نگاه نکنیم.

هر گروه و آیین و مسلکی برای پایه گذاری و ادامه حیات داشتن مجبور است که انسان هایی را به راه خود بخواند. این انسان ها در حقیقت تضمین کننده و شرط حیات آن ها می باشد. از طرفی برای آن که بتواند چند انسان را در یک راه و مسیر قرار دهد می بایست قوانین خاصی را تعریف کند و در این قوانین روابط را ایجاد و معین کند. اما یک ویژگی اساسی انسانی این است که از نظر روحیات و خلق و خوی و رفتار و تفکر هر فرد با فرد دیگری فرق می کند. گاهی این تفاوت ها به قدری می شود که به راحتی می توان گفت برخی از انسان ها اخلاقی دقیقا برعکس برخی دیگر دارند. با این حال هرچه گروه بزرگ تر باشد مجتمع کردن آن ها کار سخت تری می باشد. هرچه قوانین محکم تر و سخت تری نیز گذاشته شود باز احتمال از هم پاشیدن گروه وجود دارد. از این رو راه حل اساسی این است که یک سری اصول و پایه گذاشته شود تا شرط ورود به گروه محسوب شود. به این معنی که اگر این شرط را قبول کسی قبول داشته باشد باید به آن احترام بگذارد و قوانین گفته شده بر پایه آن را نیز بپذیرد. وقتی یک یا چند چیز مشترک بین همه انسان های گروه بشود ایجاد کرد. کار هدایت و ارائه آیین و مسلک راحت تر می شود. از طرف دیگر اصلی ترین راه شناسایی اهداف گروه و خوب یا بد بودن آن ها دقیقا همین پایه ها و اصول ها می باشد.

دین اسلام نیز چون هر آیین و مسلک دیگر بر این قانون اجتماعی مانده و چند اصل اساسی را برای اعضای گروه خود یا همان مسلمان ها بیان کرده است. مهمترین این اصول توحید می باشد.

 

Oneness-m-1

 

اصل توحید در دین اسلام

اولین و پایه ترین اصل در دین اسلام توحید نام گرفته است. توحید در اصل به معنی اعتقاد به وجود وحدانیت خدا می باشد. بنابراین هر مسلمانی در هر شاخه و فرقی که باشد به یکتایی خدا اعتقاد دارد. اما بیایید باز از منظر خارج از دین به این داستان نگاه کنیم تا همانطور که گفتیم بتوانیم با در نظر گرفتن اصول پایه ای به اصل موجودیت گروه و آیین پی ببریم.

هر گروهی مسلما یک هدف باید داشته باشد و در حقیقت این اهداف هستند که گروه ها را از یکدیگر متمایز می کند. هدف در دین اسلام نیز در قابلیت توحید خود را نشان داده است. در حقیقت در تفاسیر توحید آمده است که خدا سرشار از خوبی است و هدف ما رسیدن به این خوبی می باشد. یا در تفسیری دیگر گفته شده است که خداوند در همه ما وجود دارد و این خداوند است واحد است.

وقتی این تفاسیر از توحید را نگاه میکنیم به این نتیجه میرسیم که اسلام در حقیقت برای خدا کاری کردن نیست بلکه برای رسیدن به خداست که اعمالی در آن تعریف می شود. متاسفانه این تحلیل نادرست که ما برای خدا کاری انجام می دهیم و هر کاری را به نام خدا می خواهیم بکنیم تصویری نادرست از دین اسلام را مخابره می کند. اسلام به دنبال رساندن ما به خدا که خود خوبی ها می باشد، است نه به دنبال جمع کردن برده هایی برای خدا. این است که دین اسلام را دین رحمت مینامند ولی عده ای متاسفانه با تفاسیری خودخواسته هر آنچه می کنند به نام خدا انجام می دهند.

امام صادق که از بزرگان آیین اسلام می باشد این خطر بزرگ را در همان ابتدای ظهور دین اسلام دانست و سعی داشت تعریفی درست از توحید را دوباره به مردم و انسان ها و مسلمان ها عرضه کند. آنقدر این تعریف عظیم بود که گوشه ای از آن در این حدیث بلند جمع شد. از این روست که کتاب توحید مفضل را یکی از مهمترین و اساسی ترین کتاب های دین اسلام می دانند.

 

Oneness-m-2

 

توحید در کتاب توحید مفضل

اما امام صادق شیوه تمثیل را برای نشان دادن توحید نشان داده است. در واقع این کتاب در 4 روز متوالی و در 4 بخش تدوین شده است که 3 بخش آن به شکل تمثیلی، توحید را برای ما نمایان کرده است. شیوه تمثیلی در دنیای ادبیات را راحت ترین نوع آموزش می دانند. چرا که در آن بحث و جدلی اتفاق نمی افتد و خواننده به عینه آنچه را که گفته می شود در همان لحظه درک می کند. اما از نظر نگارشی تمثیل درست آوردن کار سخت و مشکلی است و به نوعی می توان این همه تمثیل در این کتاب را یک معجزه بنامیم.

اما فصل اول کتاب به مجادله با کسانی می پردازد که خدا را امری فلسفی و ذهنی می دانند. در اصل هم این کتاب برای این دسته از افراد نگارش شده است. چرا که یک امر فلسفی دیده نمی شود اما امام با آوردن انواع مثال ها در 3 بخش متوالی این ایده آن ها را زیر سوال می برد و به نوعی به آن ها می گوید که اگر یک امر ذهنی است بنابراین چرا این همه نماد و تمثیل عینی دارد؟

این کتاب برای مسلمانان و کسانی که به وحدانیت خدا ایمان دارد می تواند بسیار جذاب و به نوعی یک کتاب شاعرانه و عاشقانه محسوب شود. زیرا با مثال هایی که زده می شود خواننده معشوق خود را عینا مشاهده می کند. اما برای دوستانی که کمی در موضوع شک دارند یا کلا آن را نفی می کنند نیز بسیار مفید خواهد بود. نه به جهت رفتن راه حقیقت. بلکه بیشتر از این جهت که در علم فلسفه و منطق شنیدن و خواندن درست به اندازه حرف زدن مهم است. و از این مهمتر شنیدن و خواندن نظرات مخالف است. از این رو حتی اگر در نهایت با این نظریات مخالف هم بودید، حداقل توانستید قدرت استدلال و منطق خودتان را بسنجید و شاید آن را تقویت کنید.
 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
سید اصغر حسینی

بسیار عالی

1401-12-04

علی طلعتی

اگه دنبال خداشناسی هستین حتما مطالعه کنین

1400-10-07

شاهین نادری

خیلی عالی بود حتما بخونین

1400-10-05

حنانه رسولی

خیلی قشنگ خدارو به اثبات میرسونه اینو باید تدریس کنن

1400-09-10

محمدرضا

به قدری این کتاب بعضی شبهات زندگی را برای من روشن کرد که باورم نمیشه. مثلا در بخشی از کتاب حکمت گریه کردن کودکان را نقل کرده بود که متوجه شدم گریه کردن برای کودکان یک امر ضروری و مفید است! توصیه میکنم که بخونین.

1400-05-28

برچسب ها