×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
خط تماس

دانلود کتاب خط تماس

خط تماس
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : خط تماس

نویسنده : محمدرضا بایرامی

ناشر : فاتحان

تعداد صفحات : 252 صفحه

شابک : 978-600-7496-07-7

تاریخ انتشار : 1393

رده بندی دیویی : 8فا3/62

دسته بندی : جنگ تحمیلی و دفاع مقدس, انقلاب اسلامی ایران, داستان های کوتاه

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 18000 تومان


معرفی کتاب

"خط تماس"
کتاب حاضر اثری از محمدرضا بایرامی می باشد که توسط انتشارات فاتحان منتشر شده است.
این نوشته برداشتی است از یک زندگی؛ نه تاریخ است و نه عین زندگی. اسامی برخی افراد هم بنا به دلایلی، عوض شد ه است. و اما راوی ها، افراد جدید ورود شده به جنگ نیستند، ولی روایت شان به بعد از عملیات فتح المبین برمی گردد. آن وقتی که فرماندهان به این نتیجه رسیدند که برای هر لشکر، یک نفر را تعیین کنند که همه جا سرک بکشد و در جلسات هم حضور داشته باشد و هر چیزی را که می بیند و می شنود، ثبت و ضبط کند تا بعدًا، هم مرور بشود برای نقد و بررسی عمل کرد و هم برای آیندگان به یادگار بماند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"سلیمانی و سردار، جلوی دفتر رحیم صفوی پیاده شدند. غلامی که راننده بود، ماشین را جابه جا کرد. محمود رفت بالای پله ها تا روی بلندی باشد و اشکالی برای آنتن به وجود نیاید. نگاه کرد به گوشی. چیزی دیده نمی شد. یکی از دکمه ها را زد تا از روشن بودن گوشی مطمئن بشود. روشن بود. پس چرا زنگ نمی زدند؟ ساعت هشت و نیم بود. خانواده ی هر سه دوست، حالا در راه فرودگاه بودند. خود قالیباف هم شاید راه افتاده بود. اما سردار و قاسم سلیمانی هنوز بلاتکلیف بودند. آیا ممکن بود که اجازه داده نشود؟ در آن صورت چه می شد؟ آیا خانواده ها خودشان می رفتند؟ بعید بود."

 

فهرست مطالب

مقدمه راوی

روایت روز اول: انتظار

روایت روز دوم: پرواز

«خط تماس» روایتی از دوران شهید سردار احمدکاظمی

کتاب «خط تماس» بر محور 2 روز پایانی عمر گرانقدر شهید  احمد کاظمی تداعی می شود  اما نویسنده با روایتی غیرخطی از طریق ذهن شخصیت های فرعی تلاش کرده خوانندگان را به فصل هایی دیدنی از نقش برجسته آن بزرگوار در دوران دفاع مقدس دعوت کند.

محمدرضا بایرامی در «خط تماس» علاوه بر  پایبندی به اتفاقات واقعی رخ داده در سانحه سقوط هواپیما، از قوه تخیل خود در روایتی شناور به کار برده و از همان ابتدای کتاب در جمله ای تکلیف مخاطب را روشن می کند. نویسنده ضمن حرکت در عمق روایت از این طریق فضای ذهنی وهم چنین اشاره به روایت هایی هم راستا با زندگی مجاهدانه شهید کاظمی به دورانی از حماسه آفرینی هم اشاره دارد.

در صفحه اول «خط تماس»، محمدرضا بایرامی  قدرت واژگان را نشان می دهد، نویسنده همچنین در این داستان کمتر نامی از شهید کاظمی آورده و نام سردار را برای شخصیت بخشی برمی گزیند. همچنین از طریق کاراکترهایی فرعی همچون محمود، منصور و برزگر که در مرتبه سردار بوده اند، می توان از مناظری چندگانه به شخصیت درونی شهید احمد کاظمی نزدیک شد.
در این روایت پردازی اگر چه  نویسنده سعی داشته تجربیاتی جدید داشته باشد اما زنجیره رخدادها در مواردی دچار پراکندگی می شود.
همچنین با وجود اینکه در فصل های ابتدایی و انتهایی به حادثه سقوط هواپیمای فالکن اشاره شده  اما زمینه های چالش برانگیزی رخداد برای مخاطب چنان بوده که انتظار پرداختی عمیق تر از سوی نویسنده احساس می شود.

 

خط تماس

 

 بایرامی در رمان زندگینامه ای «خط تماس» به دنبال پرتوافکنی به خصوصیات بارز و ارزنده شهید کاظمی از جمله خوش خلقی و عدالت و رافت است و روایت دانای کل فرصت چشم اندازی به زوایای متمایز درونی و رفتاری آن شهید بزرگوار داده و با توجه به اینکه در پرواز 232 به ارومیه تمامی سرنشینان به شهادت رسیده  بودند و شاهدی زنده برای روایت مستند باقی نمانده بود ، اما شرایط برای خلق فضایی ذهنی برای نویسنده باقی است که در صفحات انتهایی کتاب به آن اشاره ای می شود..

ما همچنین  به دلیل شوق شهادت در نگاه شهید کاظمی در داستان به جای کشمکش درونی شخصیت با کشمکش بیرونی (محیطی) روبه رو می شویم؛ جایی که  برزگر با خواب هایی هراس انگیز و دنباله دار به دنبال منصرف سازی سردار از پرواز هست. نویسنده در لحن درونی اثر گاه دست به طنزی مقطعی می زند، به طور نمونه می توان به خاطره سفر حج برای 3 سردار (کاظمی، سلیمانی و قالیباف) اشاره کرد، جایی که تا آخرین لحظات مجوز خروج صادر نشده سپس در وقت هایی اضافه برای پرواز، به دلیل عدم وجود لباس شخصی برای شهید کاظمی، لباس های سرداری با تن پوش محمود تعویض شده و همین موضوع فضایی از شوخی و خنده یاران را به دنبال دارد.

محمدرضا بایرامی در رمان «خط تماس» به دنبال روایتی پازل گونه از اتفاقات دوران دفاع مقدس تا پروازی به نهایتِ عروج بوده و به دنبال واکاوی ابعاد درونی شهید احمد کاظمی و یارانی بلندپرواز همچون نبی الله شاه مرادی، صفدر رشادی که در عملیاتی دوباره از شور عشق به همان جایی رفتند که لیاقتش را داشتند.

کتاب «خط تماس» با پرداختن به  فضای  ادبی سعی دارد به این حادثه نگاهی شوق آفرین و روایتی عاشقانه داشته باشد تا پرواز این شهدا در تاریخ ادبیات تا ابد به یادگار بماند.

به قلم: نفیسه علیزاده

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها