×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
رقابت های استراتژیک سیاسی در عصر نوین

دانلود کتاب رقابت های استراتژیک سیاسی در عصر نوین

رقابت های استراتژیک سیاسی در عصر نوین
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : رقابت های استراتژیک سیاسی در عصر نوین

نویسندگان : جلال حیدرپور, سید حسن شاه چراغ

ناشر : فرزانگان دانشگاه

تعداد صفحات : 150 صفحه

شابک : 978-622-6538-06-0

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 323/042

دسته بندی : علوم سیاسی

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 27000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 20000 تومان


معرفی کتاب

"رقابت های استراتژیک سیاسی در عصر نوین"
 کتاب حاضر اثری از جلال حیدرپور و سید حسن شاه چراغ می باشد که توسط انتشارات فرزانگان دانشگاه منتشر شده است.
اعتقاد به ضرورت وجود رقابت به عنوان یک اصل مسلم در فرآیندهای سیاسی آنرا از شاخص های نظام مردم سالار دینی می گرداند. این نظام در شرایط مطلوب، از ثبات سیاسی، پویایی و نشاط سیاسی و اجتماعی، تقویت وفاق اجتماعی برخوردار خواهد بود. اما در عین حال قائل شدن به صرف وجود تکثر در آرا و رقابت های سیاسی ـ اجتماعی، ارزش های گفته شده محقق نخواهد شد. رقابت های سیاسی زمانی می تواند ارزشمند تلقی شود که به پراکندگی و تفرق سیاسی منجر نگردد، از این رو وجود رقابت در جامعه به تنهایی نمی تواند راه حل اساسی تلقی شود. رقابت خود نیازمند بسترها و شرایطی از جمله فرهنگ سیاسی، وجود روحیه انتقادپذیری، روحیه دگرپذیری و پای بندی به مقررات، وجود نهادهای مدنی و عدالت اجتماعی است که به همگرایی و وفاق ملی منجر گردد. از این رو جریان رقابت های سیاسی منطقی و سالم، در درون نظام سیاسی کشور امری ضرروی است.
رقابت به معنای عام کلمه از قدمتی به درازای زندگی اجتماعی انسان برخوردار است، گردهمائی افراد بشر در نقاط مسکون دنیا که ابتدا تحت تأثیر ذات اجتماعی انسان صورت گرفت، زمینه ساز بروز نیازهای دیگری نیز شد. به مرور که انسانها حکومت داری را تجربه کردند رقابت به بخش های دیگر نیز کشیده شد، دستجات مختلف انسانی در شکل قبیله ها با هدف دست یابی به ریاست قبیله یا تصرف قلمرو دیگران و تسلط بر آنان به رقابت با همقطاران یا افراد مقابل خود پرداختند.
دوران جدید که با حاکمیت مطلق انسان بر سرنوشت خود در دنیای غرب آغاز شد نوع جدیدی از حکومت را بنام دمکراسی به دنیای بشریت عرضه داشت که پایانی بر حیات نظام های پادشاهی بود، از اولین ویژگیهای این حکومت مطرح کردن شعار اختصاص تعیین سرنوشت بشر به خود او بود که به تدریج به شکل حکومت نمایندگی خود را نشان داد. اقتضای حکومت نمایندگان ملت، انتخاب آنها از سوی مردم بود، مردمی با سلایق مختلف، ادامه این روند پیدایش فرقه هایی در جامعه انجامید که کار ویژه اصلی خود را طراحی و اجرای برنامه  تصاحب و حفظ قدرت سیاسی بشکل مساعدت در انتخاب نمایندگان مردم قرار داده بودند.
گرچه جهان حداقل از لحاظ اسمی با عنوان جمهوری اسلامی موریتانی و جمهوری اسلامی پاکستان تا سال 1979 میلادی یا سال 1357 هجری ـ شمسی آشنا بود، اما تشکیل جمهوری اسلامی شیعه مذهب در ایران و تأثیری که انقلاب اسلامی بر معادلات منطقه ای و بین المللی قدرت نهاد، اندیشیدن درباره مسئله مطرح شده را جدی تر و ضروری تر ساخته است. بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران امور سیاسی مترصد مشاهده چگونگی تعامل رقابت  گروه های سیاسی با دوام نظام سیاسی و در نتیجه کارآمدی نظام در این جهت بوده اند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" حال سوال اینجاست که اعضای یک نظام سیاسی چگونه براساس معیارها، هنجارها و ارزش های خود به مشروعیت آن نظام می نگرند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت، اگر مردم از یک نظام براساس سنت های موجود تبعیت نمایند، آن نظام از مشروعیت سنتی برخوردار است و اگر براساس فره بی مانند یک رهبر از نظام تبعیت نمایند، نظام از مشروعیت فرهمند برخوردار خواهد بود و اگر در یک نظام سیاستگذاری و به کارگماری های افراد با شیوه های قانونی و عقلانی انجام پذیرد، آن نظام از سلطه مشروع قانونی ـ عقلانی برخوردار میشود.
به این ترتیب پایه های فرهنگی مشروعیت عبارتند از سنت، فره و عقلانیت این پایه های فرهنگی موجب مشروعیت یک نظام سیاسی و وفاق اجتماعی می شوند به عبارت دیگر وفاق اجتماعی حول پایه های سنت ـ فره و عقلانیت شکل می گیرد.
برای آنکه بدانیم وفاق اجتماعی در ایران حول کدام یک از این پایه ها شکل گرفته است می توان این بحث را در هر یک از دوره های تاریخی قبل از اسلام، دوره اسلامی، دوره صفویه تا انقلاب اسلامی و دوره پس از انقلاب اسلامی پی گرفت.
می توان گفت که در دوره اول پایه وفاق اجتماعی فره ایزدی بوده است بدین ترتیب که مردم به این علت از صاحبان قدرت فرمان می بردند که می پنداشتند خداوند آنان را لایق دانسته است و به آنان فره عطا کرده است.
در دوره اسلامی پایه وفاق اجتماعی سنت دینی و آداب و رسوم مذهبی بوده است در دوره صفویه تا انقلاب اسلامی، عامل وفاق، سنت دینی و آداب و رسوم و شعائر مذهب شیعه، به همراه اعتقاد و باور به فره شاهان صفوی بوده است.
انقلاب مشروطیت نقطه عطفی در این دوران محسوب می شود، زیرا با آغاز این دوره است که افکار و آرا و اندیشه های مغرب زمین راه خود را به سوی ایران باز کرد و بدین ترتیب بود که پایه های فرهنگی وفاق اجتماعی متحول شد."

فهرست مطالب

فصل اول           

مفهوم ماهیتی بحث

فصل دوم

مبانی نظری مفهوم رقابت و معانی لغوی          

فصل سوم           

ماهیت و چیستی رقابت سیاسی و مرزهای آن     

فصل چهارم         

آسیب شناسی رقابت های سیاسی        

فصل پنجم           

الگوهای مختلف در رقابت سیاسی      

فصل ششم           

رقابت های سیاسی و شاخص های آن  

فصل هفتم           

جنبش های ساختاری و چالش های مربوط به آن  

منابع

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات فرزانگان دانشگاه

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها