×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
غرب زدگی

دانلود کتاب غرب زدگی

غرب زدگی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : غرب زدگی

نویسنده : جلال آل احمد

ناشر : کتابچین

تعداد صفحات : 58 صفحه

دسته بندی : داستان های کوتاه

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"غرب زدگی"
کتاب حاضر اثری از جلال آل احمد می باشد.
جلال آل احمد متولد 11 آذر 1302 در خانواده ای روحانی در تهران به دنیا آمد. او اصالتا اهل شهرستان طالقان در روستای اورازان بود. پدر او پس از پایان دبستان اجازه تحصیل در دبیرستان را به او نداد اما او به دور از چشم پدرش در کلاس های دارالفنون اسم نوشت. او روزها کار می کرد و شب ها درس می خواند. او تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشسرای عالی تهران ادامه داد. جلال از نویسندگان روشنفکر و مترجمان ایرانی و همسر سیمین دانشور بود. جلال در شهریور 1348 در سن 46 سالگی درگذشت.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"آفت غرب زدگی چیزی است که از غرب می آید و امثال کشورهای جهان سومی مانند ما که از پیشرفت وامانده ایم را مانند طاعون گرفتار می کند. انسان غرب زده ریشه ندارد، کاملا با چشم و گوش های بسته از آداب و فرهنگ غرب تقلید می کند."
جلال در این باره می گوید: "انسان های غرب زده هرهری مذهب هستند و به هیچ چیزی اعتقاد ندارند افرادی نان به نرخ روز خور هستند که همه چیز برای آنها علی السویه است. کسی است که اگر خرش از پل بگذرد، دیگر بود و نبود پل هیچ اهمیتی ندارد."
آقای صادق زیباکلام کتاب غرب زدگی را محصول جلسه هایی می داند که دست اندرکاران دولت پهلوی ترتیب داده بودند. او در این باره می گوید: جلال آل احمد با جمع آوری گزارش جلسات شورای فرهنگ جزوه ای با عنوان غرب زدگی آماده و به چاپ رساند
در بخش دیگری از کتاب غرب زدگی می خوانیم :
" این‌ها همه وقایع تاریخ و به جای خود درست؛ امّا غرب، پیش و پس از این‌ها هم در فکر چاره‌های دیگر بوده است و آخرین نکته‌ای که من می‌خواهم تذّکر بدهم، همین است که اگر یکی از علّت‌های اصلی هجوم مغولان به دنیای اسلام، زمینه‌سازی‌های قبلی مسیحیّت در بیابان‌های دور غور نبود  دست کم در یورش تیمور به این سوی عالم به جا پاهای فراوان برمی‌خوریم از تحریک اروپای درمانده در جنگ‌های صلیبی و محتاج به نعمات بازارهای شرق. سراغ آثار فرنگیان نمی‌روم که در چنین مواردی به هر صورت مواظب قول و فعل خویشند  ورقی به آثار خودی بزنم، بهتر است که گولی و گنگی را بیش‌تر می‌توان دید."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب غرب زدگی

جلال آل احمد کشورهای غربی را آن دسته از دولت هایی می داند که دارای ثروت فراوانی بوده و دارای تمدن هستند. در مقابل کشورهای شرقی دولی فقیر و عقب مانده هستند که تولیدات کشورهای غربی را مصرف می کنند. این اندیشه آل احمد از جهاتی نمی تواند صحیح باشد چرا که در بین کشورهای قدرتمند و صنعتی دولی هستند که از این قدرت خود برای استعمار کشورهای ضعیف استفاده نکرده اند.

 

غرب زدگی

 

اسلام و مسیحیت

در کتاب غرب زدگی تلاش می شود تقابل بین غرب و شرق را به تلاش پاپ و کلیسا برای غلبه بر اسلام ارتباط دهد. در نقد این نظر شاید بتوان گفت که اگر این پیشرفت در کشورهای شرقی هم رخ می داد اکنون دیده می شد که فرهنگ شرقی بر غرب غلبه می یافت و اینکه ما در برابر غرب احساس خودباختگی می کنیم به دلیل پیشرفت زیاد آنها بوده است نه تلاش هدفمند آنها برای غلبه بر اسلام.

نظم کتاب

علی رغم فصل بندی کتاب مفاهیم آن به درستی تنظیم نشده است و موضوعات مطرح شده در داخل فصل ها تا حدودی پراکنده بوده و می توان گفت در فصل ها به همه چیز پرداخته شده است.

اندیشه های مختلف در برابر غرب پس از مشروطه

در ایران پس از مشروطه در برابر اندیشه های غربی چندین تفکر به روشنگری پرداخت. یکی از آنها چپ گرایی و اندیشه کمونیسم بود که توسط حزب توده در ایران رواج داده می شد. تفکر دیگر اسلام گرایان بودند که با تأسی به روحانیت اندیشه های غربی را مورد نقد قرار می دادند. اندیشه دیگری که بر اساس تفکرات بومی ایران تلاش می کرد فراورده های فکری غربی را مورد تردید قرار دهد فردیدیسم بود که جلال احمد هم تا حد زیادی به این گروه نزدیک بود.

انواع روشنفکران پسا مشروطه

روشنفکران در این دوره خود به سه گروه تقسیم بندی می شدند. اولین گروه غرب گرایان بودند که تمام آنچه از غرب می آمد را مفید می دانستند و هویت خود را به فراموشی می سپردند. گروه دوم گزینش گرایان بودند، این گروه در بین فراورده های غربی گزینش نموده و آنچه را که به زعم خودشان برای جامعه ایرانی مفید بود ترویج می کردند. در این بین گروه سومی هم بودند که تاکید بیشتری روی فرهنگ بومی ایران داشتند و می گفتند که سرمایه فرهنگی گذشتگان ایرانی در بسیاری از زمینه ها می تواند ما را از تمدن فکری غربی بی نیاز نماید. در این بین جلال آل احمد را می توان از گروه سوم به شمار آورد.

غرب زدگی

باید گفت که جلال با طرح مسئله غرب زدگی نمی خواهد به جنگ با غرب یا حتی تکنولوژی بپردازد. مشکل اصلی او این است که چرا ما باید مصرف کننده باشیم و آنها تولید کننده؟ او می کوشد افقی را باز کند که در آن ما دست به تولید تکنولوژی و فرهنگ برای خودمان بزنیم. او هیچ دری را به روی فناوری بسته نمی بیند و آن را ابزار دقیقی می داند که لازمه زندگی در قرن بیستم است. او از اینکه غرب هم تولید کننده باشد و هم اختیار دار شرایط معامله باشد شاکی است.

 

کتاب غرب زدگی

 

توصیفات کتاب غرب زدگی از آدم غرب زده

در این کتاب توصیفات بسیار منفی در مورد افراد غرب زده استفاده شده است که از آن جمله می توان به راحت طلب بودن، بلد نبودن حرفه و فن، بی شخصیت و بی اصالت بودن، شناخت سیاستمداران غربی بدون اینکه از مملکت خود اطلاعی داشته باشد و ... اشاره کرد که نشان دهند نقد جدی او به غرب زدگی است.

نویسنده: سعید گلمحمدی

 


 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
fereshteh

عالی

1402-11-05

الهام

چطور میشه فایل پی دی اف کتاب رو تهیه کرد؟

پشتیبان سایت

برای دانلود و مطالعه کتابها باید یکی از اپلیکیشنهای کتابچین ( اندروید، آی او اس و ویندوزی) را نصب نمائید سپس دقیقا با همان حساب کاربری که اقدام به خرید کتاب کرده اید وارد اپلیکیشن شوید و به قسمت "کتابخانه من" وارد شوید کتاب در آنجا قابل مشاهده، دانلود و مطالعه می باشد. برای مطالعه کتاب فقط باید یکبار به اینترنت وصل شوید و کتاب را دانلود نمائید و برای دفعات بعدی نیاز به اینترنت نمی باشد تمامی بسترها و فروشگاه ها که بصورت قانونی کتب دیجیتال را بفروش می رسانند برای حفظ آثار مولفان و ناشران و رعایت حقوق آنها مطالعه کتب را فقط در قالب اپلیکیشن ارائه می کنند و اجازه دسترسی به فایل کتب برای جلوگیری از توزیع غیرقانونی آن به کاربران داده نمی شود.

1401-02-19

سیدعلیرضا

برخی می‌گویند این اثر از زندگی خودش متاثر شده و البته باید خودتان داستان را بخوانید تا متوجه شوید که چه کسانی غرب زده هستند

1400-10-04

کتاب بهترین دوست آدمی است

کتاب بسیار آموزنده

1399-10-17

سید حسن موسوی

خیلی خوب است هر کسی باید یک بار این کتاب را بخواند

1399-06-10

راضیه موسوی

خیلی کتاب خوب و جذابیه. حتما بخونیدش

1399-06-02

مهدی آب روشن

بسیار عالی و ارزنده فرهنگی

1399-05-10

باب

جلال آل احمد متوهم ترین و درمانده و وامانده ترین نویسنده‌ ی تاریخ معاصر ایران بود. او یک انسان مجهول و پر از آلودگی های ذهنی بود. آن شد که آنچنان مشروب و سیگار کشید تا مرد. جلال آل احمد خود یک غرب زده بود

1399-02-31

فرهی

خوب بود

1399-02-27

فهیمه کامروا

خیلی عالی . ازتون ممنونم که امکان مطالعه این کتاب رو برام فراهم کردید

1399-02-27

حسین صومعه

چون رایگانه و من لازمش داشتم خوبه

1399-02-16

برچسب ها