×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قانون مدنی

دانلود کتاب قانون مدنی

قانون مدنی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : قانون مدنی

ناشر : کتابچین

تعداد صفحات : 64 صفحه

دسته بندی : حقوق عمومی و خصوصی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"قانون مدنی"

قانون مدنی ایران نخستین قانون مدون ایران به سبک جدید است که در سال ۱۲۹۸ و در دوره احمد شاه توسط سید محمد فاطمی قمی در کمسیونی به ریاست وی تدوین شد که به دلیل دوران فترت و مشکلات پیش آمده تصویب این قانون تا سال ۱۳۰۷ و پادشاهی رضا شاه معطل می ماند. این قانون در سال 1361 اصلاح شد. قانون اصلاح موادی از قانون مدنی (مصوب ۱۳۶۱) قانونی است مشتمل بر ۴۷ ماده و ۸ تبصره، که به موجب آن سیزده ماده از قانون مدنی حذف، سه ماده اضافه و سی و یک ماده نیز اصلاح شدند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :

" فصل اول در اموال غیر منقول
ماده12- مال غیر منقول آنست كه از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینكه استقرار آن ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی كه نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود.
ماده13- اراضی و ابنیه و آسیا و هر چه كه در بنا منصوب و عرفا جزء بنا محسوب می شود غیر منقول است و همچنین است لوله ها كه برای جریان آب یا مقاصد دیگر در زمین یا بنا كشیده شده باشد.
ماده14- آینه و پرده نقاشی و مجسمه و امثال آنها در صورتی كه در بنا یا زمین بكار رفته باشد به طوری كه نقل آن موجب نقص یا خرابی خود آن یا محل آن بشود غیر منقول است .
ماده15- ثمره و حاصل ، مادام كه چیده یا درو نشده است غیر منقول است اگر قسمتی از آن چیده یا درو شده باشد تنها آن قسمت منقول است ."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

کتاب قانون مدنی، از نیاز تا کاربرد

وقتی انسان برای اولین بار توانست با یک نفر دیگر ارتباط برقرار کند، به سرعت متوجه شد که باید یک سری پروتکل ها و قوانین را رعایت کند. این رعایت قوانین در اجتماع احتمالا یک ویژگی ذاتی و غریزی محسوب می شود. انسان در حقیقت حیوانی است که قدرت تحلیل دارد. بنابراین می توان گفت که ویژگی های مهم حیوانی را داراست. یکی از این ویژگی ها دقیقا همان توانایی برقراری ارتباط و ماندن در میان گروه است.

هیچ حیوانی را نمی بینیم که نتواند در گروه هم نوعان خود زندگی نکند و با آن ها مراوده نداشته باشد. مراوده در هر نوع آن، خوب یا بد، به هرحال یک رابطه محسوب می شود. از این روست که انسان ها از همان ابتدا با یک دیگر مراوده داشتند و کم کم توانستند با کشف یک هدف مشترک اساسی به نام بقاء تشکیل یک گروه و در نهایت یک اجتماع بدهند.

بنابراین انسان به طور ذاتی قانون را می فهمد و می داند که قانون نیاز اصلی زندگی در اجتماع است و قوانین پایه ای را به خوبی اجرا می کند. اگر دقت کرده باشید چند اصل اولیه تمام قوانین نوشته شده اصلی مانند قانون مدنی و قانون اسی همه برای ما بدیهی و ساده به نظر می رسد. چرا؟ چون دقیقا ما این قوانین ذاتا درک کرده ایم و آن ها را می شناسیم.

جالب اینجاست که تصور میکنیم قانون باعث به وجود آمدن تمدن های مختلف بوده است. اما برای این که به درست یا نادرستی این سخن پی ببریم باید مشخص کنیم. منظور ما از قانون چیست؟ قوانینی است که به شکل امروزی آن را می شناسیم و مکتوب یا قوانین در حالت عام و کلی آن. این جداسازی تقریبا پاسخ را برای ما روشن می کند. همانطور که گفتیم قانون جزئی از ذات بشری است. بنابراین هر اتفاقی که در تاریخ بشریت رخ داده است قانون به شکل ضمنی در آن دخالت داشته است. اما قانون به شکل مکتوب و امروز ما عمر کمتری دارد و اولین قانون مکتوب  دنیا در سال 1750 پیش از میلاد توسط حمورابی نگارش شده است. قبل از این تاریخ ما تمدن هایی را روی کره زمین داشتیم. بنابراین قانون مکتوب دلیلی بر به وجود آمدن تمدن نبود اما دلیل بر ادامه حیات آن می باشد.

 

قانون مدنی

 

نیاز تمدن به قانون مکتوب و مدون

همانطور که در بالاتر گفتیم، قوانین مکتوب دلیل اصلی به وجود آمدن تمدن ها نبودند و قبل از آن ها نیز تمدن هایی در کره خاکی وجود داشته است. اما با گسترش این تمدن ها و اضافه شدن بر جمعیت انسانی، کم کم روابط رنگ و بوی دیگری گرفت. در کنار منافع جمعی، منافع فردی به وجود آمدند. حال این دو منافع بودند که باهم باید تصمیم می گرفتند تا کارها به چه صورتی پیش برود. قبل از این که قانون و قاعده ای نوشته شود، قانون کلی بر این مبنا بود که هر کسی قوی تر باشد و از منزلت اجتماعی بالاتری برخوردار باشد، هر چه بگوید همان است. در اصل وقتی فردی که منزلت اجتماعی بالاتری دارد به صلاح خود رفتار کند ناخودآگاه به صلاح جمه زیرین خود رفتار کرده است. این همان قانون غریزی و حیوانی می باشد.

اما همیشه انسان می خواهد پیشرفت کند و جای فرد بالایی را بگیرد. در سلسله قانون غریزی این اجازه به کسی داده نمی شود و فرد محکوم به این است که در همان رتبه ای که به دنیا آمده بماند. این اتفاق با ذات انسانی مغایر بود. شاید در بعد اجتماعی همین مغایرت را بتوانیم تفاوت اصلی انسان و حیوان بدانیم. از این رو انسان های درجه پایین تر که پایه های هرم جامعه را تشکیل می دادند سعی کردند به نوک هرم برسند. این امر اگر ادامه پیدا می کرد دیگر تمدن و جامعه ای به معنی واقعی کلمه از بین می رفت. از این رو حمورابی به خوبی مشکل را شناسایی کرد و فهمید که باید به نوعی به انسان ها بقبولاند که با یک دیگر تا حدودی برابر هستند و اگر کسی بخواهد از این برابری تخطی کند مجازات می شود. حمورابی این قوانین را تحت عنوان چیزی نزدیک به 300 ماده بیان کرد و اینگونه شد که تمدن بشری توانست حیات خود را در قالبی جدید ادامه دهد. گرچه هنوز هم افراد با درجات مختلف وجود داشتند و دارند.

 

کتاب قانون مدنی

 

قانون مدنی، روابط انسانی

بعد از نگارش اولین قوانین توسط حمورابی روابط انسانی و جوامع انسانی گسترش بیشتری پیدا کرد. هر روز چیزی جدید به جامعه اضافه می شد و این اتفاق روابط انسانی و هر چیز مرتبط به آن را تحت تاثیر قرار می داد. از این رو ناچارا قانونی برای آن باید وضع می شد. این اتفاقات به قدری زیاد شد که نیاز به جداسازی و تخصصی شدن قوانین پیش آمد. اینگونه شد که رفته رفته قوانین مدنی از قوانین کلی جدا و برای خود گروهی مهم را ایجاد کردند.

قوانین مدنی در حقیقت آن بخش از قوانین بود که روابط بین انسان ها را تدوین می کرد و مشخص می کرد که در هر نوع شرایطی و در هر مکان و زمانی چه قانونی وجود دارد و اگر مشکلی پیش آمد چگونه باید آن را رفع کرد. این قوانین یکی از بارزترین نماد این مفهوم است که قانون به دنبال برابری انسان های می باشد.

اصولا قانون خواندن و استفاده از قوانین را کار وکلا و قضات می دانند. اما واقعیت این است که وکیل و قاضی آخرین مرحله پیش بینی شده در قانون می باشد. چرا باید بگذاریم کار ما به آخرین مرحله برسد؟ درست مانند این است که ما به علت این که پزشکی یک کار تخصصی است نخواهیم دیگر بدانیم چه چیزی برای ما مفید یا مضر است و بر این امید هستیم که دکتر و پزشکی وجود دارند. این کار کاملا غیر منطقی است. متاسفانه در ایران این تصور که قانون صرفا برای وکلا می باشد کاری کرده است انسان ها از ساده ترین حقوق خودشان هم مطلع نباشند و همین امر باعث شده است که هرکسی که دلش بخواهد راحت از این عدم اطلاع سو استفاده کند.

قانون مدنی روابط بین انسان ها را تدوین کرده است. بنابراین یک بار خواندن و مطالعه آن می تواند کاری کند تا ما درست تر با دیگران رفتار کنیم و از طرف دیگر رفتار دیگران را با یک چهارچوب مطمئن بسنجیم. در اصل کاربرد اصلی قانون مدنی و هر قانون دیگر در واقع پیشگیری از آشفتگی است و نه حل آشفتگی. بنابراین باور کنید، اگر هیچ کتابی را نخوانید شاید برایتان هیچ مشکلی پیش نیاید، اما اگر قانون را ندانید، هر لحظه در معرض خطری بزرگ قرار دارید.

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
حسین درویش نژاد

عالی

1402-11-20

نرگس حزباوی

کلی مطالبی که باید ازش استفاده کنید عزیزان یه وقت از دست ندید...

1402-08-17

وحید گودرزی

عالی دست شما دردنکنه کتاب‌ خیلی خوبی هست به بنگاه املاک کمک می کند

1402-06-03

امین ابراهیمی

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت کاربران گرامی بنده به عنوان یک پژوهشگر حقوقی درکتاب فوق مطالب را بسیار ،شیوا،رسا وجامع مطالعه کردم وبه آن دسته ازحقوقدانان وحقوق خوانان عزیزپیشنهاد میکنم.

1402-04-12

Mohammad nori

عالی درخواست کتاب صوتی بیشتر دارم

1402-02-03

نادرنقوی

خیلی عالی ممنون

1401-09-22

کاظم قدیم قبادی اردبیل

قانون مدنی قانون مادر و جامع و کامل هست. کاظم قدیم قبادی رویندزق

1401-03-18

ali

عالی

1400-12-03

یوسفان

کتابچین فونت نوشتاری کتاب ها چرا کوچک و شلوغ است؟!

پشتیبان سایت

شما می توانید فونت و سایز را در نرم افزار تغییر بدهید

1400-11-10

ابوالفضل شکری

خیلی خوب بود ای کاش بقیه کتاب هاهم رایگان میشدن آنهایی که مهم هستن برای آزمون وکالت

1400-10-16

کاظمی

می خواهم ین کتاب را به بقیه هم نشون بدم

1400-10-06

سیامک جهانی

عالی بود با تشکر

1400-09-17

رضا آسوده

قانون مدنی سه جلده این الان کدومشه؟هر سه جلده؟

1400-09-15

sareh barti

کامل .و بی غلط . و توضیح روان

1400-08-26

majid

اولین قانونی هس که دربین برنامه ها ،واقعا متن و تنظیماتش طوری هس انگار کتاب میخوانی و از خواندنش استفاده میکنی و لذت میبری تشکر ویژه از سازندگان برنامه

1400-07-26

سهراب کیان پور

خوب

1400-07-12

سعید ولدی

عالی بود آفرین

1400-07-07

مجتبی جهانخواه

عالی

1400-06-04

فاطمه م

بسیارعالی

1400-05-12

saeid fazli

کتابی است بسیار عالی و کاربردی. با سپاس از مجموعه کتابچین

1399-12-23

محمد صادقی قلعه شاهی

سلام برای شروع خیلی خوبه

1399-06-13

برچسب ها