×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
کتاب مردگان

دانلود کتاب کتاب مردگان

کتاب مردگان
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : کتاب مردگان

نویسنده : حیدر شجاعی

ناشر : شهر پدرام

تعداد صفحات : 260 صفحه

شابک : 978-600-7811-73-3

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 299/31

دسته بندی : تاریخ کهن و باستان, ماوراء الطبیعه, ادیان، مذاهب و فرقه ها

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 40000 تومان


معرفی کتاب

"کتاب مردگان" / کهن ترین کتاب جهان متعلق به دوران فراعنه
کتاب  مردگان با عنوان اصلی (Book of the Dead) توسط مصریان باستان نوشته شده است. اثر حاضر اثری با ترجمه و تحقیق حیدر شجاعی می باشد که توسط انتشارات شهر پدرام منتشر شده است.
کتاب مردگان عنوانی جدید برای متونی است که مصریان باستان در آیین خاک سپاری خود استفاده میکردند. این متون اولین بار در 1500 سال پیش از میلاد و در دوره پادشاهی نوین مصر استفاده شد و برای تقریبا 1500 سال یعنی تا سال 50 پیش ازمیلاد همچنان مورد استفاده قرار می گرفت. مصریان باستان به این دلیل که به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند همراه فرد فوت شده، یک سری متون مصور دفن میکردند تا پس از بازگشت دوباره به زندگی ، آنها را مطالعه کند. اکثر نسخه های متون کهن مصریان در موزه بریتانیا نگه داری میشود و کتاب مردگان حاضر از ترجمه خط هیروکلیف پاپیروس هایی است که در موزه بریتانیا وجود دارد که توسط والس بدچ به لاتین ترجمه شده و بعدها توسط دکتر فیلی پ عطیه از لاتین به عربی برگردانده شد. از موارد با اهمیت موجود در کتاب مردگان، اعتقاد مصریان باستان به سه اصل "بیزاری خدایان از دروغ، اهتمام و تلاش برای عدل و حق" است که بارها در این کتاب تکرار شده و به نجات فرد فوت شده در دنیای دیگر کمک میکنند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" مار در اکثر فرهنگ های کهن به عنوان موجودی مثبت و مرموز تفسیر شده است. نه تنها در هند، بلکه نزد سرخ پوستان آمریکا هم مورد احترام بود. گیلگمش پهلوان نامدار اساطیری بین النهرین و شهر اوروک، در پی یک عمر تلاش به گیاهی دست می یابد که همیشه او را جوان و شاداب نگاه خواهد داشت، اما در اثر لحظه ای غفلت، ماری گیاه را می رباید و او این واپسین حاصل عمر خویش را نیز از دست می دهد."

فهرست مطالب

          
        پیشگفتار مترجم     
        سرودهای آغازین     
        سرود­ی برای  اوزیریس     
        تالار محاکمه (1) .......    
        تالار محاکمه (2)    
        فصل­های «آشکار شدن در روز»    
        بخش «ظاهر شدن در روز و زندگی پس از مرگ»    
        آشکار شدن در روز، پس از عبور از گور     
        سرود ستایش    
        سرود و نیایش در پیشگاه «اوزیریس»    
        تضرّع­ها، نیایش­ها    
        سروده­ای برای «رع»    
        سخنان «اِن - معت - ف» کاهن    
        فصل «گشودن دهان شخص متوفی»    
        فصل احضار افسون­ها و طلسمات    
        فصل «بازگرداندن قلب در جهان زیرین    
        فصل «نستاندن قلب از انسان در جهان زیرین    
        فصل «دور نگه نداشتن قلب از شخص متوفی    
        فصل «قلبی از عقیق سرخ»    
        فصل «جدا نشدن سر شخص در جهان زیرین»    
        فصل «دوباره نمردن در جهان زیرین»    
        فصل «تحلیل نرفتن و فاسد نشدن»    
        فصل «فانی نشدن، و «صیرورت»»     
        فصل «وارد نشدن به جایگاه سنگ قربانگاه»     
        فصل «بهره­مندی از «نَفَس» در جهان زیرین    
        فصل «نفس کشیدن و تسلط بر آب»     
        فصل «عدم ستاندن روح شخص در جهان زیرین    
        فصل «راه رفتن بر دو ساق و بر فراز زمین»    
        فصل «به شکل عُقاب طلایی درآمدن»    
        فصل «به شکل عُقاب مقدّس درآمدن»    
        فصل «به شکل اِله­ درآمدن»    
        فصل «به شکل گل لوتوس درآمدن»    
        فصل  «به شکل «بتاح» درآمدن»    
        فصل  «به شکل «لک لک» درآمدن»    
        فصل «به شکل مرغ غمخوار درآمدن»    
        فصل  «به شکل روح «تم» درآمدن»    
        فصل  «به شکل چلچله درآمدن»    
        فصل  «به شکل مار درآمدن»    
        فصل «به شکل تمساح درآمدن»    
        فصل «متّحد ساختن روح با جسمش     
        فصل «عدم به اسارات درآوردن روح    
        فصل «گشودن گور برای روح و سایه»    
        فصل «اجازه­ی عبور به شرق داده نمی­شود»    
        فصل «بهشت ایمنی»    
        فصل «رفتن به پیشگاه امیران اوزیریس»    
        بخش ورود به تالار دو رب النوع     
        بخش [اعتراف نفی کننده]    
        از پاپیروس «نو» [مقدمه]    
        [اعتراف نفی کننده] از نسخه­ی پاپیروس «نبسنی»    
        خطاب به رب النوع جهان زیرین    
        به شخص اجازه داده می­شود تا خانه­­ی خود را رؤیت کند    
        فصل «تکامل «خو»»    
        فصل «سروده­ی ستایش برای «رع»»    
        فصل «عبور از درهای رمز آلود»    
        فصل «ورود به منازل هفتگانه­»    
        فصل «اطعام شخص متوفی»    
        ممالک اوزیریس    
        نمایی از اتاق مومیایی    
        فصل «خطاب به اوشابتی»    
        فصل «جلوی ذبح را گرفتن»    
        فصل ««دید» از جنس طلا»    
        فصل «قلاده­ای از عقیق سرخ»    
        فصل «تکیه گاه سر»    
        فصل «نمردن دوباره»    
        فصل «ستایشی برای «اوزیریس»    
        فصل «ستایشی برای «حتحور»    
        تصاویر منتخب از نسخه­ی عربی    
        شرح اعلام    
 

نقد و بررسی کتاب مردگان

معرفی کتاب و خالق آن

کتاب مردگان به قلم حیدر شجاعی محلاتی به رشته تحریر در آمده است. حیدر شجاعی در این کتاب به تحقیق و بررسی متونی پرداخته است که بعد از مرگ همراه با مردگان مصری دفن شده تا آنها را برای رفتن به دنیای پس از مرگ راهنمایی کند، این دست نوشته اغلب با خط هیروگلیف و یا تصاویری بوده است که به صورت کتاب همراه با وسایل شخصی مرده به خاک سپرده می شد. بعد از اکتشاف این دست نوشته ها توسط باستان شناسان بر روی آن ها نام کتاب الاموات نهادند و بسیاری از متخصصان این حوزه به ترجمه و تفسیر تصاویر و نوشته های موجود در آن پرداختند. اولین ترجمه ارائه شده از این دست نوشته در سال 1842 توسط لیسیوس دانشمند آلمانی بود. حیدر شجاعی نیز مانند بسیاری از علاقه مندان این حوزه به تحقیق و بررسی در این مورد پرداخته و در کتاب مردگان به شرح و تفسیر هر یک از تصاویر و متون موجود و روایتی که برای آنها نقل شده است پرداخته است.

حیدر شجاعی محلاتی پژوهشگر عراقی متولد 1345 در شهر بغداد متولد شده است. در زمان جنگ میان ایران و عراق از کشور خود اخراج شد و همراه با خانواده به اروپا مهاجرت کردند اما بعد ازگذشت زمان کوتاهی تصمیم گرفتند برای زندگی به ایران بازگردند. حیدر شجاعی با توجه به علاقه ی بسیاری که به ادبیات فارسی داشت بیشتر زمان خود را صرف مطالعه آثار ادبی نویسندگانی از جمله صادق هدایت، بزرگ علوی و ... کرد و هم زمان با مطالعات گسترده خود زبان فارسی را نیز آموخت. اندیشه و تفکر او تحت تاثیر دکتر شریعتی و محیی الدین ابن عربی بود. علاقه او به اسلام و عرفان اسلامی باعث شد که او به صورت تخصصی بر این حوزه تمرکز کند و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بسیاری را در این زمینه انجام دهد. تا کنون آثار بسیاری از این نویسنده به چاپ رسیده است.

مردگان

نقد و بررسی

کتاب مردگان به سنت دفن دست نوشته ها و همراه کردن آن بعد از مرگ پادشاهان در مقبره هایشان باز میگردد. اولین دست نوشته یافته شده مربوط به پادشاه اوناس می باشد که به 2400 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد متن یافته شده بر روی دیوارهای هرمی که اوناس در آن به خاک سپرده شده بود یافت شد. متن نوشته شده به خط هیروگیفی و تصاویری از حیوانات ناقص و مثله شده بود که احتمال می دهند برای حفاظت و جلوگیری از آسیب دیدن او نوشته شده بود. هدف از متن های نوشته شده راهنمایی مردگان برای سیر و سفر در عالم دیگر که در آسمان است و یافتن جایگاه خود در میان خدایان بود و پیوستن به پدر الهیشان بود. با گذشت زمان این متون دیگر تنها در مقبره ی پادشاهان استفاده نمی شد و در مقبره مقامات عالی این دست نوشته وجود داشت. با گذر زمان این متون علاوه بر دیوار نوشته های مقبره بر روی تابوت هایی نیز نوشته و در این متن ها از زبان جدید و همین طور تصاویر استفاده می شد این متون بر روی سطوح تابوت ویا بر روی پاپیروس همراه با فرد متوفی در تابوت قرار می گرفت. ابتدا این متن ها بر روی تابوت های ثروتمندان نوشته می شد اما بعد از مدتی کسانی که علاقه به زندگی پس از مرگ داشتند از این دست نوشته ها استفاده می کردند.

 

جادویی برای رسیدن به مقصد نهایی

محتوای درونی کتاب مردگان تعدادی متن به همراه تصاویر می باشد. بیشتر این متن ها با کلمه " RO" آغاز می شود که می تواند معنای دهان، گفتار، طلسم و یا فصلی از کتاب باشد. تا کنون حدود 192 طلسم شناخته شده است که در کنار یک دیگر هدف خاصی را دنبال می کنند اما تا کنون در هیچ یک از کتاب ها همه ی آنها کنار هم قرار نگرفته اند. این طلسم ها درباره ی دانش عرفانی پس از مرگ و یا شناساندن مردگان به خدایان سخن می گویند. هر یک از این طلسم ها و یا فصل هایی که در کتاب موجود می باشد در جایی از دنیای پس از مرگ به کمک متوفی می آیند در کتاب مردگان حیدر شجاعی در رابطه با هریک از آنها توضیحات کاملی داده است یکی از این تصاویر مربوط به تالار محاکمه است که در آن به سنجش قلب متوفی می پردازند.

"به حکم گوش فرا ده! به راستی که قلب اوزیریس از روی حق و حقیقت سنجیده شد و روحش بر او گواهی داده اس. چنین یافته شد که هیچ گزندی به او نمی رسد. او قربانگاه و نذورات معابد را تباه نکرده است. در اعمالش هیچ آزار و اذیتی دیده نمی شود. هنگامی که او در زمین به سر می برد، هیچ سخن زشتی بر زبان جاری نساخته است. او در ترازوی برزگ، مردی راستگو از آب در آمد" (شرح تالار محاکمه)

محتوای بیشتر این متون و تصاویر مربوط به جادو و مذهب بود. در مصر باستان تفاوت عمده ای میان مذهب و جادو وجود نداشت، استفاده از جادو به اندازه دعا کردن خدایان مقدس بود. کلمات نوشته شده به خط هیروگیف دارای قدرت و جادوی خاصی بودند و به خاطر همین نیروی جادویی در متن نوشته های کتاب مردگان از آنها استفاده می کردند تا بتوانند نیروی طلسم نوشته شده را انتقال دهند. این نیرو حتی در صورت مختصر و کوتاه بودن متن نیز وجود داشت به خصوص اگر با تصویری همراه می شد. حتی مصریان معتقد بودند آوردن نام موجودات عرفانی که متوفی در زندگی پس از مرگ با آنان روبه رو می شود به آن قدرت می دهند به همین دلیل بیشتر این دست نوشته همراه با اسامی می باشد.

پژوهش های مردگان

در پژوهش های انجام شده توسط حیدر شجاعی با بسیاری از این طلسم ها آشنا می شویم و دلیل استفاده از آنها و اینکه هر یک چه داستان ها و روایت هایی دارد و هر کدام از علائم موجود در تصویر ها نماد چه چیزی می باشد. در واقع به کشف رموز و تفکرات مصریان باستان می نشینیم تا بدانیم زندگی پس از مرگ از نگاه آنان چگونه بوده است.

 

میل انسان به زندگی

اگر بخواهیم از آغاز به خلقت بشر بنگریم بر اساس کتاب مرصاد العباد و توصیفی که نجم الدین رازی از لحظه پیوستن روح به جسم می کند، او در کتابش این لحظه را این گونه شرح می دهد: " آورده اند که چون روح به قالب آدم در آمد، در حال، گرد جملگی ممالک برگشت، خانه ای بس ظلمانی و با وحشت یافت، بینایی آن بر چهار متضاد نهاده، دانست که آن را بقایی نباشد. خانه ای تنگ و تاریک دید که چندین هزار حیوان موذی در وی، از حشرات و حیات و عقارب و انواع سباع و انعام و بهایم. جمله حیوانات به یکدیگر بر می آمدند. هریک بدو حمله ای می بردند و از هر جانب هریک زخمی می زدند؛ و نفس سگ صفت، غریب دشمنی آغاز نهاد و چون گرگ در وی می افتاد. روح نازنین که چندین هزار سال در جوار قرب رب العالمین پرورش یافته بود، از آن وحشت ها مستوحش گشت، قدر انس حضرت عزت نمی دانست بدانست، نعمت وصال را که همیشه مستغرق آن بودو ذوق آن نمی یافت و حق آن نمی شناخت بشناخت.

در حال از آن وحشت آشیان برگشت و خواست تا هم بدان راه بازگردد:

عزمم درست گشت کز اینجا کنم رحیل خود آمدن چه بود؟ که پایم شکسته باد"

با خواندن این بخش از کتاب درک خواهیم کرد که انسان از همان آغاز خلقت میل پیوستن به خداوند را داشته است. حال این پیوستن در هر دوره و در هر مذهبی متفاوت می باشد؛ اما در بیشتر مذهب ها و اعتقاداتی که بشر از آن پیروی می کند زندگی بعد از مرگ وجود دارد؛ زیرا انسان زندگی کردن در این دنیا را بسیار کوتاه می داند و معتقد است که وجود بشری تنها به همین مدت کوتاه خلاصه نمی شود. همان طور که افرادی به تناسخ اعتقاد دارند و می گویند روح انسان در این دنیا در رفت و آمد است و از کالبدی به کالبد دیگر می رود و این تا آن زمان ادامه پیدا می کند که روح به کمال برسد و به جایگاه اصلی خود بازگردد. همان طور که مصریان باستان نیز به زندگی پس از مرگ و ملاقات متوفی با سر منشا هستی اش و خدایان با روش خود اعتقاد داشته اند، آنها نیز معتقد بودند که با گذاشتن این کتاب او را در مسیر این سفر که انتهای آن رسیدن به خدایان بود کمک خواهند کرد. در انتها باید گفت هر کس با روش، تفکر و اعتقاد خود در جستجوی آن اصلی است که از ابتدای خلقت از او جدا شده است و با هر روش و راهی می خواهد دوباره به آن بازگردد.

کتاب مردگان

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب مردگان به قلم حیدر شجاعی که توسط انتشارات شهر پدرام منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم نگاهتان به دنیای پیرامونتان عوض خواهد شد.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات شهر پدرام

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
مریم عسکری

الان این دقیقا وقتی کتاب خریدی و نسخه لپ تاپ و گوشی بالا نمیاد باید چه کرد؟ خب چه کاریه که حتما اپ نصب کنیم تا بشه خوند!!!!

پشتیبان سایت

تمامی بسترها و فروشگاه ها که بصورت قانونی کتب دیجیتال را بفروش می رسانند برای حفظ آثار مولفان و ناشران و رعایت حقوق آنها مطالعه کتب را فقط در قالب اپلیکیشن ارائه می کنند و اجازه دسترسی به فایل کتب برای جلوگیری از توزیع غیرقانونی آن به کاربران داده نمی شود.

1402-05-13

حسین دلقوش

خوب بود و دوست داشتنی. ممنون

1400-08-26

دانایی

من کتابهای توی این سبک رو دوست دارم. فارغ از اینکه در مورد چی صحبت میکنه، همین که در مورد گذشته های دور و تاریخی باشه برام کافیه.

1400-08-24

سیدعلیرضا

ترسناکه، اگر کسی از خواندن این کتاب برایش حتا زیر ده درصد ایجاد واهمه می‌کند این کتاب را مطالعه نکند

1400-08-22

دانایی

کتاب خوبیه ولی ممکنه همه ازش خوششون نیاد. بهتره اول از علاقه خودتون به این زمینه مطمئن بشید و بعد کتاب رو بخونید. مثلا چنتا مطلب در مورد مصر باستان و ... بخونید و ببینید که جذبتون میکنه یا نه. اگه دوست نداشتید بهتره از خیر این کتاب بگذرید.

1400-08-22

کامران فنایی

کلا کتابهایی که در مورد سرنوشت مردگان و یا آیین مردم در هنگام مرگ باشه برام جالبه. به همین دلیل کتاب مردگان رو برای خوندن انتخاب کردم و خوشحالم که خوندمش.

1400-08-17

جمشید

بسیار دوست داشتنی بود کتاب. من سعی کردم در کمترین زمان ممکن بخونمش. البته بهتره قبلش یه اطلاعاتی در مورد مصر باستان داشته باشید.

1400-07-19

فهیمه نامدار

یه کتاب آموزنده. اگه به عهد باستان مخصوصا مصر باستان و قوانینش علاقه دارید، حتما این کتاب رو بخونید.

1400-07-18

محمد قربانپور

کتابی بسیار خوب با مطالبی که خیلی دوست داشتم. ممنون از کتابچین بابت این کتاب خوب.

1400-06-17

arezoo

کلا مطالبی که در مورد عهد باستان باشه رو دست دارم. چه فیلم باشه و چه کتاب. این کتاب هم از علاقه مندی های من به حساب میاد.

1400-06-08

fereshte

یکم در مورد مصر باستان تحقیق کنید و بعد این کتاب رو بخونید. عالیه

1400-04-22

ahmad.abadi

عالی و پرفکت. محتوای کتاب برای جذاب بود.

1400-04-19

حامد حسنی

خوب بود. منو که جذب کرد.

1400-04-14

سروش ساعدی

مطالبی که کتاب بهشون پرداخته جالب بود.

1400-03-19

رضا سرابی

کتاب خوبی بود و برای من ارزشمند بود.

1400-03-01

بهناز سوزنی

من خیلی دوست نداشتم. به نظرم ارزش خرید نداره.

1400-02-28

musa hojati

بسیار عالی با یک ترجمه خوب.

1400-01-19

محدثه خوش تاب

کتاب خیلی خوبیه. البته ترجیح می دادم تصاویر با کیفیت تر باشند.

1399-12-24

پوریا صالحی

یک کتاب فوق العاده اس.

1399-12-24

برچسب ها