×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
گنج حضور - تفسیر قصه های مولانا

دانلود کتاب گنج حضور - تفسیر قصه های مولانا

گنج حضور - تفسیر قصه های مولانا
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : گنج حضور - تفسیر قصه های مولانا

نویسنده : پرویز شهبازی

ناشر : فردوس

تعداد صفحات : 392 صفحه

شابک : 978-964-320-517-1

تاریخ انتشار : 1391

رده بندی دیویی : 8فا1/31

دسته بندی : شعر فارسی, نقد ادبی

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 130000 تومان


معرفی کتاب

"گنج حضور" / تفسیر قصه های مولانا
کتاب حاضر اثری از پرویز شهبازی می باشد که توسط انتشارات فردوس منتشر شده است.
چیزی که ما را اسیر کرده و زندگی را به دام انداخته و باعث شده نتوانیم در این لحظه، زندگی را حس کنیم، نفس ماست که در همین لحظه و در ذرات وجودمان ارتعاش می کند و ما می توانیم آن را حس نماییم. نفس لفظ بسیار مهمی است. نفس چیزی نیست که وجود بیرونی داشته باشد. ما هر لحظه با اندیشیدن، آن را درست می کنیم و با آن آغشته گشته و نفس می شویم. این نوع زندگی سبب می گردد بجای زنده بودن در این لحظه در گذشته و آینده زندگی کنیم. همین الان که شما این شما این کتاب را نگاه می کنید، ببینید به چه چیزی فکری می کردید؟ این حتما به چیزی در گذشته یا آینده مربوط است و به این لحظه از زمان مرتبط نیست. منظور از زمان در این کتاب، گذشته و آینده نیست بلکه این لحظه زندگی است. اگر در این لحظه زنده باشیم، ارتعاش زندگی، آرامش خدایی و آن شادی طبیعی را که به زنده بودن انسان و حالت طبیعی او مربوط است، در خودمان حس می کنیم.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"می گوید ممکن نیست باشنده ای به لحاظ هوشیاری به این جهان تعلق داشته باشد و خود را جزء این جهان بداند اما بیمار نباشد یعنی حتما ناخوش است پس ما انسان ها اگر خودمان را متعلق به این جهان می دانیم، در این صورت بیمار هستیم. این ناخوشی همان حس تنهایی، درد، گمشدگی، کم حوصلگی، بی رمق و غربی است. اغلب ما جسم بی روح هستیم. ما انسان ها در ذهنمان رفته و جزء این جهان شده ایم. وقتی این لحظه ، هوشیاری جسمی داریم و هر لحظه هوشیاری ما آگاه به یک جسم است پس جزء این جهان هستیم و غیر از جسم، حقیقت دیگری را نمی شناسیم و بیمار هستیم اما طبیب ما عشق است."

فهرست مطالب

پیشگفتار

میندیش میندیش که اندیشه گری ها

یوسف کنعانیم روی چو ماهم گواست

مطربا این پرده زن کان یار ما مست آمده است

باز به بط گفت که صحرا خوشست

طبیب درد بی درمان کدامست

ای غم اگر مو شوی، پیش منت بار نیست

مطربا! این پرده زن، کز رهزنان فریاد و داد

مراعهدیست با شادی که شادی آن من باشد

ای بی وفا جانی که او بر ذوالوفا عاشق نشد

از بهر خدا عشق دگر یار مدارید

بگردان ساقیا آن جام دیگر

اندک اندک راه زد سیم و زرش

یک لحظه و یک ساعت دست از تو نمیدارم

عاشقی بر من پریشانت کنم

ما زبالاییم و بالا می رویم

صبح است و صبوح است بر این بام برآییم

سیر نیم سیر نی  از لب خندان تو

تو آن ماهی که در گردون نگنجی

ننگ هر قافله در ششدره ابلیسی

جان به فدای عاشقان خوش هوسی است عاشقی

با یار بساز تا توانی

سوخت یکی جهان به غم آتش غم پدید نی

معرفی کتاب گنج حضور - تفسیر قصه های مولانا

همه ما به طور کلی می دانیم که مولانا از بزرگترین شاعرهای ایرانی و از برترین معلمان اخلاق می باشد. این شاعر گرانقدر همواره در بیشتر شعرها به مسئله اخلاق و عرفان پرداخته است. بزرگ ترین وجه تمایز مولانا نسبت به شعرای اهل فلسفه و اخلاق این است که مولانا به هیچ وجه به شکل دستوری با مخاطب خود سخن نمی گویند و سعی کرده است که مطالب اخلاقی را در قالب یک داستان و یا یک حکایت ارائه بدهد.

از این رو به خوبی می توان گفت که مولانا تنها یک شاعر نبوده است، بلکه او در آن واحد یک داستان سرا و نویسنده قهار می باشد که داستان های کوتاه جذاب و آموزنده ای را نگارده است. اگر بخواهیم به شکل مثال بیان کنیم، مولانا چخوفی است که داستان هایش را در قالب شعرهایی خوش لحن بیان می کند.

اما بجز این موارد نکته هیجان انگیز دیگری نیز در میان است و آن این که داستان های مولانا چه از نظر محتوایی و چه از نظر سبک نوشتاری بسیار عمیق و قابل بحث است. از این رو می توان با این اشعار به شکل یک اثر ادبی کامل برخورد کرد و آن ها را با تمام معیارهای امروزی نقد، مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

این اتفاق می تواند چند فایده اساسی داشته باشد. اولین و مشخص ترین منفعت این داستان در این است که ما به خوبی می توانیم مفاهیم بیان شده در اشعار مولانا را درک کنیم و از بزرگی او و توانایی سبک او آگاه شویم. دومین مزیت نقد و بررسی اشعار مولانا است که به ما این فرصت را می دهد تا به چندین قرن قبل برگردیم و حال و هوای ادبیات آن زمانه را درک کنیم. همانطور که می دانید ادبیات  نماد بارز فرهنگ هر جامعه است، از این رو با شناخت نمادهای شاخص ادبیات یک دوران می توان به فرهنگ غالب آن زمان و از آن به وضعیت عمومی جامعه پی برد. از این نظر نقدهای تخصصی و درست بر این گونه آثار می تواند اهمیت خاصی برای مورخین و بزرگان انسان شناسی باشد.

 

گنج حضور

 

اصولی یکسان با جزئیاتی متفاوت

همانطور که یک منتقد ادبی نمی تواند آثار سینمایی را نقد کند، یک منتقد معاصر نیز که بیشتر آثار عصر حاضر را مطالعه کرده است و بر آن تخصص دارد نمی تواند وارد فضای چندین قرن قبل شود و اگر بخواهد همچنین کاری انجام دهد مسلما نقدی بدون در نظر گرفتن فضای حاکم خواهد بود. از این رو منتقد هایی که به نقد آثار کهن مانند آثار حافظ، سعدی و مولانا و فردوسی می پردازند افرادی هستند که مطالعه ای دقیق در باب آن روزگار داشتند و بیشتر از جنبه تاریخی و اجتماعی می توانند قفل های اشعار شاعری بزرگ چون مولانا را باز کنند.

در باب ترجمه نیز همچنین اتفاقی وجود دارد. به طور مثال به نظر فردی مانند شجاع الدین شفا قادر است کتابی به عظمت کمدی الهی را ترجمه درست کند. زیرا شفا به خوبی با فضای حاکم در کتاب از نظر تاریخی و فرهنگی آشنا می باشد و به طور اعجاب آوری بر مسائل نزدیک به آن مانند قوانین مسیح و ... مسلط است. در واقع اگر پانویس های شفا بر این کتاب نباشد، درک کمدی الهی شاید سال ها زمان ببرد. این مثال به ما نشان می دهد که نقد یا حتی ترجمه صرفا به خود اثر نباید محدود باشد، بلکه فرهنگ جامعه و حال و هوای نویسنده نیز بر این نقد موثر خواهد بود.

در مجموع این سخنان می توان گفت که ما واقعا به یک منتقد ادبی شاخص در زمینه نقد آثاری چون مولانا احتیاج داریم و این آثار حتما و حتما و حتما باید مورد تحلیل قرار بگیرد و با زبان روزگار امروزی به مخاطبان عرضه شود. از این رو می توان گفت در همین قالب، کتاب گنج حضور که به نوعی نقد ادبی و فرهنگی بر داستان های مولانا می باشد می تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

 

گنج حضور، تفسیر قصه های مولانا

 

پرویز شهبازی

اصولا در نقدهای ادبی نباید از نویسنده یا مترجمی خاص نام برد، زیرا در این حالت منتقد شرط انصاف را رعایت نکرده است و به نفع یا ضرر کسی رای داده است. اما ما در این مقاله و در این تحلیل ادبی در واقع به نقد یک نقد دیگر نشسته ایم که این خود شرایطی خاص می طلبد. اصولا در تحلیل یک نقد ادبی، نویسنده آن نقد بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

کتاب گنج حضور، با تحلیل و نوشته پرویز شهبازی است که توسط نشر فردوس در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. وقتی به سابقه پرویز شهبازی نگاه می کنیم متوجه می شویم که ایشان قبل از این که یک منتقد یا یک نویسنده باشد، یک عرفان پژوه محسوب می شوند. بنابراین شرایط کتاب نوشته شده نیز می تواند متفاوت باشد.

اولین تفاوتی که ایجاد می شود این است که کتاب گنج حضور را از رده کتب نقد خارج می کند و آن را به زمره کتاب های تحلیل شخصی می برد. این اتفاق از نظر ادبی چندان مورد قبول نیست. زیرا ما در نقد و تحلیل به دنبال رسیدن به یک نتیجه تقریبا مشخص هستیم و یک تحلیل شخصی نه تنها این اتفاق را رقم نمی زند بلکه ممکن است بیشتر به ابهامات داستان اضافه کند.

اما نکته قابل توجه این جاست که نویسنده یک عرفان پژوه است از این رو کاملا با مفاهیم و نوشته های کتاب آشنا می باشد و آن ها را به شکل کاملا عمیق تحلیل می کند. این اتفاق از نظر محتوایی بسیار شاهکار و کلاسیک محسوب می شود و از این رو می توان کتاب هایی مانند گنج حضور را یک فرصت ادبی بزرگ نامید.

بنابراین در کل می توان گفت که کتاب حاضر را نمی توان به عنوان یک نقد ادبی قبول کرد اما می توان با دید یک تحلیل شخصی در حد و اندازه های افرادی مانند شریعتی و ... مقایسه کرد. این افراد به دلیل عمق فکری که روی یک مبحث داشتند توانستند ابعاد گسترده ای از آن مباحث را به مخاطبان ارائه بدهند که کتاب گنج حضور می تواند یک نمونه از آن باشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نویسنده تنها یک عرفان پژوه است و انتظار این را نداشته باشید که مباحث و ابعاد دیگری از اشعار مولانا برای شما واگویه شود.

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
مهرگان آژده

برداشت معنوی

1401-05-16

آسی

سلام.لطفا بفرمایید جلد چند کتاب هست؟

1401-01-28

امین محمدعلیزاده

درود بر روح حضرت مولانای جان

1400-12-10

محمود

سلام من کتاب گنج خضور اقای شهبازی را خریدم ولی موفق به دریافت نسخه الکترونی نشدم مشکل را چگونه حل کنم

پشتیبان سایت

سلام باید با حساب کاربری که اقدام به خرید کتاب کردید وارد اپلیکیشن شوید، کتاب در کتابخانه شما قابل مشاهده دانلود و مطالعه می باشد.

1400-10-17

شهره

بسیلر کتاب خوبی است. من از مطالعه این کتاب بسیار خرسندم

1400-01-03

لیلا اصفهانی

فوق العاده است این کتاب

1399-09-06

برچسب ها