×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
یوسف و زلیخا جامی - هفت اورنگ

دانلود کتاب یوسف و زلیخا جامی - هفت اورنگ

یوسف و زلیخا جامی - هفت اورنگ
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : یوسف و زلیخا جامی - هفت اورنگ

نویسنده : جامی

ناشر : کتابچین

دسته بندی : شعر فارسی, شعر عروضی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"یوسف و زلیخا جامی - هفت اورنگ"

هفت اورنگ یکی از آثار منظومه جامی است که از هفت بخش تشکیل شده‌است. این اثر سرشار از قصه‌ ها و داستانهای تعلیمی و تمثیلی است.تعداد کل بیت های هفت اورنگ جامی حدود ۲۳۶۴۰بیت است.  

هر هفت منظومهٔ یادشده، در قالب مثنوی سروده شده‌ اند، قالبی مناسب روایت داستان‌های حماسی، تاریخی، عاشقانه و اندرزگونه. سه منظومه از این میان، عاشقانه‌ های تمثیلی است، مشتمل بر یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و سلامان و آبسال. مثنوی‌ های سلسلةالذهب، سبحةالابرار و تحفةالاحرار راوی داستان‌هایی آموزنده‌ اند، و اسکندرنامه یا خردنامهٔ اسکندری منظومه‌ ای‌ست حماسی و آموزنده.

به نظر می‌رسد همزمانی سرودن هفت اورنگ، با عصر طلایی تیموریان، و حضور نگارگری بنام، چون کمال‌الدین بهزاد در دربار سلطان حسین بایقرا، موجب شده تا جامی به اهمیت نقاشی در درک پیام‌های هفت اورنگ پی ببرد. هفت اورنگ در زمان حیات جامی تصویرگری شده، به گواه وجود نگاره‌هایی از داستان یوسف و زلیخا، مشابه نگاره‌ هایی که برای بوستان سعدی توسط بهزاد نقاشی شده‌ اند.

کتاب حاضر قسمتی از یوسف و زلیخا جامی میباشد.

 :در بخشی از این کتاب میخوانیم 

چو کالا را شود جوینده بسیار

فزون گردد بدان میل خریدار

چو یک عاشق بود مفتون یاری

بود بر عشق عاشق را قراری

زند سر آتش سودایش از دل

چو بیند دیگری را در مقابل

چو شد حال ز یوسف گشتگان لال

جمال یوسفی را شاهد حال

زلیخا را ازان شوری دگر شد

به یوسف میل جانش بیشتر شد

بدیشان گفت یوسف را چو دیدید

ز تیغ مهر او کفها بریدید...

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب هفت اورنگ جامی

شاعران توانا با توجه به روح لطیفی که دارند در توصیف احساسات بشری به زبان شعر تصویرهای زیبایی را می سازند. این عمل باعث می شود که شعر با لطافت خاصی همراه شود. البته این توصیفات نباید به گونه ای باشد که معنا نادیده گرفته شود. در زمان توصیف پدیده ها جامی از صنعت تشبیه بسیار بهره می برد و با این کار کمک می کند خواننده درک بهتری از آنچه روی می دهد پیدا کند.

 

هفت اورنگ

 

نشان دادن محور اصلی اندیشه با تکرار مضامین

شاعران و نویسندگان برخی مفاهیم و جملات را به صورت مکرر در متن خود تکرار می کنند. از طریق همین تکرارها می توان به بنیادهای فکری نویسنده پی برد محور اصلی اندیشه او را شناسایی کرد. از مضامین با تکرار زیاد که در هفت اورنگ جامی می توان یافت وحدت وجود، عشق و فناء فی الله است. جامی در دل داستان ها سعی می کند این مفاهیم را به روش های مختلفی بروز دهد و عنوان نماید.

وحدت وجود

وحدت وجود جزء مفاهیم اصلی است که بنیاد صوفیه را تشکیل می دهد. با توجه به تحقیق و شرحی که جامی بر نوشته های ابن عربی انجام داده است، گفته می شود که وی در مورد وحدت وجود از ابن عربی تاثیر گرفته است. جامی را معلم ثانی وحدت وجود بعد از ابن عربی نیز دانسته اند. البته میل جامی به تصوف و اعتقاد به وحدت وجود او در بین برخی محققین مورد تردید نیز واقع شده است. به نظر می آید با توجه به تمثیل قطره و دریا که در اشعار جامی وجود دارد وی قائل به وحدت وجود بوده است.

نظریه کسب

در باب جبر و اختیار جامی نظرِ اشاعره که گروهی از اهل سنت هستند را با عنوان نظریه کسب پذیرفته است. او توضیح می دهد که اختیار یعنی اینکه بنده آنچه را که حق اختیار کرده اختیار کند. در این نظریه خداوند فاعل افعال بشری است و بندگان فقط این افعال را اختیار می کنند. این نظریه بسیار به جبر نزدیک است همان طور که جامی می گوید «به ما اختیاری که دادی به کار، ندادی در آن اختیار اختیار».

نماد انگاری حیوانات

آثار بسیار زیادی از نویسندگان و شاعران وجود دارد که در آن از حیوانات به عنوان نماد استفاده شده است. در این آثار از حیوانات به صورت تمثیلی استفاده می شود و در داخل داستان درس هایی به مخاطبان منتقل می شود. جامی از پرندگان به صورت نمادی برای انتقال حکمت استفاده کرده است. هفت اورنگ جامی دارای نگاره ها و داستان هایی است که در هر کدام از آنها پرندگان نمادی برای یک حقیقت هستند.

 

هفت اورنگ جامی

 

 پرندگان در این داستان ها نقش اصلی را ندارند و گاها در کناره ها و گوشه های یک نگاره دیده می شود که پرندگان در صحنه حضور دارند. تحلیل های محققان نشان داده است که پرنده در این مجموعه به عنوان نماد آزادی روح بشریت به کار برده شده است.

نظیره گویی به خمسه نظامی

جامی در این اثر که 23640 بیت دارد به سه اثر نظامی شامل لیلی و مجنون، اسکندر نامه و مخزن الاسرار نظیره گفته است. این سه اثر را می توان نظیره مستقیم به حساب آورد که عینا به همان صورت انجام شده است. یوسف و زلیخا نیز به نوعی نظیره خسرو و شیرین به حساب آمده است. این شاعر همچنین به صورت خیلی جزء نظم هفت پیکر را در سلسه الذهب به کار برده است.

نویسنده: سعید گلمحمدی

 


 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کتابچین

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
حسن فدایی

هنوز نخوانده ام

1402-09-14

hj.fereidoonkarami

فعلا نگاهی اجمالی داشته ام . نداشتن فهرست و جستجو در صفحات کمبود کتاب است

پشتیبان سایت

سلام هنگام مطالعه کتاب با یک لمس کوتاه، تنظیمات کتابخوان نمایش داده میشود که در این بخش هم فهرست بخشهای مختلف کتاب وجود دارد و هم گزینه جستجو را میتوانید ببیند. ضمنا از همان بخش میتوانید سایر تنظیمات مانند کم و زیاد کردن فاصله خطوط، تغییر فونت کتاب، هایلایت و کامت گذاری .. را مشاهده کنید.

1400-04-10

برچسب ها