×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود رایگان کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
اربعین حسینی - امکان حضور در تاریخی دیگر

دانلود کتاب اربعین حسینی - امکان حضور در تاریخی دیگر

اربعین حسینی - امکان حضور در تاریخی دیگر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : اربعین حسینی - امکان حضور در تاریخی دیگر

نویسنده : اصغر طاهرزاده

ناشر : لب المیزان

تعداد صفحات : 88 صفحه

شابک : 978-964-2609-52-9

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 297/9534

دسته بندی : تاریخ اسلام, کتابهای اسلامی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : رایگان


معرفی کتاب

"اربعین حسینی" / امکان حضور در تاریخی دیگر
کتاب حاضر اثری از اصغر طاهرزاده می باشد که توسط انتشارات لب المیزان منتشر شده است.
با نظر به اين‌که رخداد اربعين در اين تاريخ داراي اضلاع گوناگوني است که نظر به همه‌ي اضلاعِ اين پديدار، موجب مي‌شود که واقعيت آن رخ بنماياند، موضوع اربعين در اين کتاب در سه ضلع مورد بررسي قرار گرفته است. به اميد آن‌که چشم‌اندازي باشد در مقابل انسان‌هايي که متوجه حضور خاص خداوند در اين تاريخ، مطابق ظرفيت اين تاريخ مي‌باشند.
1- بحث «معناي حماسه‌ي ميليوني پياده‌روي اربعين حسيني» متوجه نقش پياده‌روي در زيارت امام حسين[ع] و تأکيد ائمه[ع] بر اين امر به عنوان يک حرکت سلوکي است، از آن جهت که بنا بر روايات مربوط به اين امر، زائر به انسان مصلحي تبديل مي‌شود که عزم تغيير تاريخ خود را در خود مي‌يابد.
2- در بحث «اربعين؛ سنتي در حال شکوفايي» ذهن‌ها متوجه فرهنگ اربعيني است، از آن جهت که اي انسان‌ها! متوجه باشيد حرکت‌هاي توحيدي هرگز در مسير خود به بن‌بست نمي‌رسد و عقيم نمي‌گردد حتي اگر همه‌ي عاملان آن حرکت يک‌جا شهيد شوند و اين آموزه‌اي است بسيار مهم براي انسان‌هاي موحدي که بناي نظام‌سازي دارند.
3- در بحث «اربعين؛ امکان حضور در تاريخي ديگر» همه‌ي تلاش بنده این بوده است تا معناي «حضور تاريخي» تبيين شود و خواننده متوجه باشد با چه احساسي بايد حضور تاريخي خود را در رخدادي که ظهور کرده است دريابد که البته اين مشکل‌ترين قسمت بحث است از آن جهت که بايد ماوراي عقل مدرن به موضوعي نظر کند که فعلاً در حال تولد است و خود را در طي يک فرايند مي‌نماياند و از درون جان آدميان سر برمي‌آورد و در قول و فعل‌شان سريان مي‌يابد.
بدون درک زمانه، هيچ قدمي به سوي آينده‌ي خود نمي‌توان برداشت و رخداد اربعين در اين تاريخ، زماني است که مي‌توانيم با قرارگرفتن در آن، سرنوشت خود را از بند غرب آزاد کنيم و تاريخ پايان‌يافتگي غرب را نشان دهيم که این همان تاريخِ سست‌شدن عهد انسان با سکولاريته و اقامه‌ي رابطه‌ي انسان با خداست.
با این اربعين تعرّض انسان به اومانيسم و تقليل گوهر آدمي، شروع شده است و چيزي در انسانِ اين تاريخ رخ داده و بر هستي او حاکم گرديده که ديگر نمي‌تواند در تاريخي زندگي کند که قوام آن را اومانيسم شکل داده است.
ما همان‌طور که در سنن الهي قرار داريم، اگر از حضور خود در آن سنن آگاه شويم راهِ آينده نسبت به آن سنن در مقابل ما گشوده مي‌شود. به همين معنا ما در تاريخي هستيم که اربعين به صورتي خاص ظهور کرده که اگر از حضور خود در اين رخداد آگاه شويم، راهِ آينده‌ي تاريخ ما در مقابل ما گشوده خواهد شد و ديگر در توهّمات بشرِ غرب‌زده قدم نخواهيم زد. اين پيامي است که در مصاحبه آخر کتاب مدّ نظر خوانندگان گرامي قرار خواهد گرفته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"ملت‌ها در این تاریخ در حال بازخوانی و تجدید نظر نسبت به رجوعشان به فرهنگ مدرنیته‌اند، فرهنگی که به عالم و آدم نگاه سکولاریته دارد. در چنین شرایطی «اربعین» یک تذکر تاریخی به همه‌ی ملت‌ها است تا در این شرایط، نسبت خود را با خداوند و مسیر انبیای الهی شکل دهند. ایجاد و بقای انقلاب اسلامی هم از برکات سنّت اربعین است. در شب پانزده خرداد سال 42 وقتی امام خمینی«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» را دستگیر کرده و به زندان بردند، فردای آن روز مردم به خیابان‏ها آمدند و بدون هیچ ترسی فریاد اعتراض‌شان بلند شد. ارتشبد «فردوست» در خاطراتش می‏نویسد: «در آن روز آن‏قدر آدم آمده بود و آن‏قدر ما آن‏ها را کشتیم که خودمان ترسیدیم». تاریخ می‏گوید ارتشیان‌پایه‌های مسلسل‏ها را در صحن حضرت معصومه(س) گذاشتند و بسیاری از مردم را کشتند. شاه حساب کرده بود وقتی امام‏خمینی«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» را تبعید کرد و مردمِ وفادار به امام را هم کشت، بقیه‌ی این ملّت برای همیشه وفاداری خود را نسبت به امام و انقلاب پس می‏گیرند و لذا آنچه به گمان خود باید بکند، انجام داد؛ امام خمینی«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» را بعد از چهل‏روز آزاد کردند و به روستایی در حاشیه‌ی شهر تهران به نام «داودیه» بردند که در واقع ایشان را به آن‌جا تبعید کنند. مورّخین می‏گویند مردم آن‏قدر به دیدار امام«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» رفتند که جادّه داودیه پر از ماشین سواری شده بود.  این چه سنّتی و چه شعوری است که مردم بعد از این‌همه کشته‌دادن، به دیدار امام« خمینی«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» می‏روند. حضور حماسی مردم وفادار به امام و آزاد از رعب نظام شاهنشاهی، همه‌ی حیله‏های رژیم را خنثی کرد. بعداً امام را به قیطریه آوردند و از آن‏جا هم به قم برگرداندند. اگر به نهضت کربلا و نهضت امام خمینی«رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه» نگاه دقیق و عمیقی بکنید شباهت‏های بسیاری بین این دو نهضت می‏بینید. یعنی با همان فرهنگ و حکمت حسینی، انقلاب اسلامی شکل گرفته است و با همان فرهنگ جلو می‌رود و به بن‌بستی برخورد نمی‌کند که مانع ادامه‌ی آن در این تاریخ باشد."

فهرست مطالب

مقدمه‌ ی مؤلف 

معنای حماسه ‌ی میلیونی پیاده‌ روی اربعین حسینی 

حماسه‌ ی اربعین؛ سنتی در حال شکوفایی 

اربعین؛ تجسم ادامه ‌ی عهد مؤمنین 

اربعین؛ حرکتی به سوی جامعه ‌ی مهدوی 

اربعین؛ مکتب ادامه ‌ی شجاعت 

معنای پیروزی امام حسین

کربلا، زندگی در مرزهای دلنواز عشق 

اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر 

حرکات بدون بن ‌بست 

ماورای اسلحه‌ ها 

حضور انقلاب اسلامی در هرجا که حرکتی قدسی در میان است 

احساس امّتِ واحده ‌بودن در اربعین 

عبور از سیطره ‌ی کمّیت ‌ها 

امیدی بزرگ 

حرکتی در اولین مرحله 

کار بزرگی در حال وقوع است 

چیستی حرکت اربعینی این تاریخ 

حضوری برای معنابخشیدن به زندگی 

بر روی همین شهادت‌ ها باید حساب باز کرد 

عقلِ فهم اربعین 

اربعین؛ حرکتی پایدار و رو به جلو 

تجربه‌ ی روح مهدوی(ع) در اربعین 

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگری از نویسنده اصغر طاهرزاده

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها