×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بابا لنگ دراز

دانلود کتاب بابا لنگ دراز

بابا لنگ دراز
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : بابا لنگ دراز

نویسنده : جین وبستر

ناشر : بادبان

مترجم : پیمان آذر باد

تعداد صفحات : 192 صفحه

شابک : 978-600-7005-50-7

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 813/52[ج]

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان و رمان های عاشقانه, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 25500 تومان


معرفی کتاب

"بابا لنگ دراز"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Daddy Long Legs) اثری از جین وبستر (Jean Webster) می باشد که با ترجمه ای از پیمان آذر باد، توسط انتشارات بادبان منتشر شده است.
آلیس جین چندلر وبستر نمایش نامه نویس و نویسنده آمریکایی است که در سال 1876 در نیویورک متولد شد. مادر او از بستگان مارک تواین و پدرش، ناشر بسیاری از کتابهای مارک توین بود. رمان بابا لنگ دراز در ابتدا به صورت سریالی در یکی از مجله های آمریکا منتشر شد و بعدا در سال 1912 به صورت کتاب در اختیار مخاطبین قرار گرفت. از جین وبستر اثر معروف دیگری به نام دشمن عزیز هم به جا مانده است.
کتاب بابا لنگ دراز روایت دختری یتیم است که در یک موسسه به نام ژان گریر بزرگ می شود. بعدا یکی از اعضای خیر و ثروتمند این موسسه هزینه تحصیل جودی را  قبول میکند، به این شرط که هر ماه اتفاقات پیش آمده و روند پیشرفت تحصیلی خود را در قالب نامه، برای وی ارسال کند. جودی حتی چهره فردی که سرپرستی وی را قبول کرده را ندیده است، فقط یک بار سایه او را با پاهای بلند و کشیده می بیند و به همین دلیل او را با نام بابا لنگ دراز در نامه های خود صدا می زند. نامه های جودی به بابا لنگ دراز سرشار از احساس است و باعث می شود که کتابی دوست داشتنی را بخوانیم.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" این نامه، خیلی هم خوب و درست و حسابی نیست. دلم می‌خواست مفصل‌تر برایتان می‌نوشتم اما من چهار پرده برای پنجره‌های اتاقمان و سه تا هم پشت دری دوخته‌ام (خیلی خوشحالم كه شما این‌جا نیستید و نمی‌بینید كه چه كوک های درشت و نامنظمی دارند.)، تازه من امروز كل میز برنجی و وسایل تزئینی روی آن را با خمیر دندان برق انداخته‌ام (نمی‌دانید چه كار سخت و مشكلی است). با یک قیچی دور قاب عكس را هم تعمیر كردم، چهار جعبه كتاب را باز كرده‌ام و چمدان‌های لباسم را هم باز كرده‌ام و در جای خودش آویزان كردم."
 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان بابا لنگ دراز

درباره ی رمان بابا لنگ دراز

رمان بابا لنگ دراز (Daddy-long-legs) رمانی نامه نگارانه و دنباله دار نوشته ی جین وبستر نویسنده ای آمریکایی است. این رمان اولین بار در سال 1912 منتشر شد. داستان در مورد دختری به نام جودی ابوت و خاطرات او در دوران تحصیل در کالج است. این رمان موفق ترین و معروف ترین اثر جین وبستر است.

بابا لنگ دراز برای اولین بار به صورت دنباله دار در مجله ی بانوان آمریکا منتشر شد. هدف نویسنده تنها روایت یک داستان ساده نبود بلکه هدف او حمایت از کودکان یتیم در پرورشگاه بود. جین وبستر در سال 1914 رمان دشمن عزیز را به عنوان ادامه ی رمان بابا لنگ دراز منتشر کرد.

رمان بابا لنگ دراز با ترجمه ی پیمان آذر باد به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات بادبان به چاپ رسیده است.

از روی رمان بابا لنگ دراز اقتباس های زیادی ساخته شده است؛ در سال 1919 فیلمی صامت با بازی مری پیکفورد ساخته شد. در ایران انیمه ی بابا لنگ دراز بسیار مطرح است. این انیمه به کارگردانی کازویوشی یوکوتا در سال 1990 بر اساس این رمان ساخته شد و جایزه ی بهترین فیلم تلویزیونی را از آژانس فعالیت های فرهنگی کودکان دریافت کرد. آخرین نسخه ی سینمایی از این رمان در سال 2005 در کره ی جنوبی ساخته شد.

 

خلاصه بابا لنگ دراز

جروشا ابوت با نام اختصاری جودی دختر سرزنده و باهوشی است که در پرورشگاه بزرگ شده است. او به سن 18 سالگی رسیده و باید بر اساس قوانین پرورشگاه را ترک کند. روزی یک خیّر ناشناخته و مرموز خرج تحصیل او را بر عهده می گیرد و جودی به کالج می رود. جودی از خیّر خود تنها یک سایه می بیند که پاهای درازی دارد بنابراین اسم او را بابا لنگ دراز می گذارد. جودی هر روز خاطرات خود در کالج را در قالب نامه به بابا لنگ دراز گزارش می دهد. او در کالج به سختی تلاش می کند تا فاصله ی فرهنگی و اجتماعی را با جامعه ی اطرافش کم کند. جودی در پایان بابا لنگ دراز را می شناسد و به خاطر شناختی که در این مدت از هم پیدا کرده اند، با هم ازدواج می کنند.

 

درباره ی نویسنده ی بابا لنگ دراز

آلیس جین چندلر وبستر (Alice Jane Chandler Webster) معروف به جین در 24 ژوئیه 1876 در نیویورک متولد شد. او دوران مدرسه را در مدرسه ی والسا گذراند و در همان سال ها داستان هایش تحت عنوان داستان های جین توسط انتشارات پدرش به چاپ رسید. پدر او یکی از مهمترین ناشران نیویورک و دایی اش مارک تواین بود.

جین از کودکی به مطالعه علاقه مند بود او خود می گفت:"در میان کتاب ها، کتابی را دوست می دارم که نثری ساده و روان داشته باشد و دنیای مرا به خوبی بشناسد."

آلیس جین چندلر وبستر (Alice Jane Chandler Webster)

 

وبستر خود دارای نثری ساده و روان بود و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی خود را در داستان هایش منعکس می کرد. یکی از خصوصیات رمان های او این است که محدوده ی سنی خاصی را دربرنمی گیرد. جین به رفتار و خواسته های هم سالان خود با دقت توجه، آن ها را ثبت و ضبط و در نوشته هایش استفاده می کرد. جین وبستر در 11 ژوئن 1916 بر اثر تب بعد از زایمان تنها فرزندش درگذشت.

از آثار او می توان به؛ وقتی پتی به دانشگاه می رفت، دشمن عزیز، تنها پتی و جری جوان اشاره کرد.

 

نقد ادبی رمان بابا لنگ دراز

مهمترین بخش نویسندگی انتخاب موضوع است. جین وبستر دست روی موردی گذاشته است که بسیار جذاب و مخاطب پسند است؛ کمتر کسی هست که نام رمان بابا لنگ دراز را نشنیده باشد. جین وبستر با استفاده از مدیوم شناخته شده و ساده ای با عنوان "نامه نگاری" توانسته در رمانی به غایت زیبا، یک آدم بزرگ (بابا لنگ دراز) را وارد دنیای یک نوجوان (جودی) کند و در پایان این معادله برعکس می شود یعنی جودی وارد دنیای بزرگسال می شود و به او کمک می کند. جودی و بابالنگ دراز هر دو محتاج محبت و توجه هستند و در پایان هر دو به خواسته ی خود می رسند.

این دو شخصیت هر دو در کنار هم رشد می کنند و به بلوغ می رسند. این رمان در واقع شرح وقایعی است که در جریان رشد و بلوغ اجتماعی و تحصیلی جودی اتفاق می افتد و اگر چه در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان جای می گیرد؛ اما تمام مخاطبان از تمام گروه های سنی را مورد خطاب قرار می دهد. بسیاری معتقدند که جودی ابوت نمادی از رشد استقلال فردی است که با سرپیچی و نافرمانی جودی از خواسته های حامی خود "جان اسمیت" و آرزوهای او برای زندگی جودی آغاز شده و با حرکت او از مسیر آموزش به سمت زندگی واقعی برای دستیابی به نیازهایش ادامه پیدا می کند.

این رمان دارای دو خواننده است. شما به عنوان یک خواننده ی بیرونی و بابا لنگ دراز به عنوان یک مخاطب نامه های جودی درون قصه. نکته ی دیگر توجه به لحن شخصیت ها در داستان با توجه به سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی آن ها است که وبستر به خوبی با مطالعه ای که در اجتماع و پیرامون خود داشته از پس آن برآمده است.

رمان بابا لنگ دراز (Daddy-long-legs)

 

رمان بابا لنگ دراز براساس یک خط داستانی شخصیت محور/ رویداد محور پیش می رود یعنی بخش حادثه محور آن بر بخش رویداد محور آن ارجحیت دارد. داستان بر پایه ی حوادثی که پشت سر هم برای جودی مانند یک زنجیر اتفاق می افتد، پیش می رود. پس بر اساس قانون سه پرده ای ارسطو، بابا لنگ دراز هم دارای یک شروع، اتفاق و پایان است. جودی بر اثر یک اتفاق، آشنایی با بابا لنگ دراز به کالج می رود و این شروع ماجراهای او است. شخصیت های فرعی در پیشبرد اتفاقات نقش اساسی دارند. سالی، جولیا و ... هر کدام به نحوی به آشنایی و نزدیک شدن جودی به جان اسمیت کمک می کنند. اوج داستان زمانی است که جودی، جان اسمیت را می شناسد و پی می برد که اکنون اسمیت به کمک او احتیاج دارد و این شناخت در واقع شناختی دو طرفه است؛ انگار یک حایل از جلوی چشمان هر دو برداشته می شود و آن ها خود را بیشتر می شناسند و در نهایت یکدیگر را تکمیل می کنند.

در این داستان شخصیت های فرعی با حضور کم در داستان، فراوان هستند؛ اما دیالوگ هایی که آن ها بیان می کنند موجب پیشبرد قصه می شود. از این امر می توان دریافت که اثرگذاری یک شخصیت در داستان ربطی به مدت حضور او ندارد بلکه با فضاسازی و دیالوگ نویسی مناسب، می توان یک شخصیت پردازی بی نظیر و ماندگار در جهت پیشرفت قصه داشت.

 

تحلیل شخصیت های رمان بابا لنگ دراز

جودی ابوت شخصیت اصلی داستان است و روایت ها و رویدادها حول محور او می گردد. اوست که باید دست به انتخاب بزند و تصمیماتش در پایان موجب می شود که از مرحله ی کودکی عبور کند و به بلوغ و شناخت برسد. جودی نویسنده ی خوبی است و همین امر باعث نجات او از یتیم خانه می شود چون جان اسمیت عضو هیات مدیره ی پرورشگاه است و با دیدن استعداد او تصمیم می گیرد که او را حمایت کند.

جودی با وجود حمایت های جان اسمیت می خواهد که مستقل باشد و خود دست به تجربه های جدید بزند و گاهی اوقات از قوانین پدرش سرپیچی می کند. او نماد یک انسان موفق است که از صفر شروع و پیشرفت کرده است. جودی در پایان میان یک زندگی سنتی و زندگی مدرن قرار می گیرد و در آخر زندگی سنتی یعنی ازدواج را انتخاب می کند. جودی انسانی مستقل، بلندپرواز و صاحب اندیشه است که در راه رسیدن به هدفش تلاش می کند و سعی می کند تا به کسی متکی نباشد.

جودی آبوت

 

سالی دختر ساده و مهربانی است که بیشتر از همه جودی را در راه رسیدن به آرزویش، نویسندگی، تشویق می کند. جولیا قطب مخالف جودی و بسیار مغرور است. این دو در طول داستان بسیار با هم درگیر می شوند. جوآنا مدیر خوابگاه و بسیار خشک و مقرراتی است و همیشه احساسات خود را پنهان می کند. البته این عصبانیت مانند یک ماسک بر روی چهره ی او است تا دیگران از او حساب ببرند. جوآنا دوست دارد که او را دوشیزه خطاب کنند. لئورنا یک سال از جودی بزرگ تر است و جودی از او متنفر است چون داستان او را به باد انتقاد گرفته است.

مادام لیپت رئیس یتیم خانه و بسیار جدی است. تمام بچه ها و حتی جودی از او می ترسند. مادام لیپت تمام تلاش خود را می کند تا برای جودی سرپرستی پیدا کند؛ اما او در کل نگاه مثبتی نسبت به جودی ندارد و زمان اعلام خبر پیدا شدن سرپرست برای جودی هم با نگاهی ملامت گرایانه به جودی نگاه و او را تحقیر می کند. مری لامبرت یکی از کارکنان یتیم خانه است و در همه حال جودی را برای رسیدن به آرزویش تشویق می کند. او تنها دلگرمی جودی برای رسیدن به زندگی بهتر است.

 

تحلیل مفهومی رمان بابالنگ دراز

جین وبستر از نظر خلق شخصیت قهرمان زن بسیار موفق عمل کرده است و به زنان و دختران می آموزد که برای رسیدن به موفقیت می توانند جودی را به عنوان یک الگو قرار دهند. یکی از نشریات آمریکایی با مشخص کردن الگوهای زنان موفق، جودی ابوت و آن شرلی را از الگوهای این زنان معرفی کرده است.

 

جودی

جودی ابوت نماد استقامت و تلاش است. جین وبستر قهرمانی را خلق کرده است که مانند تمام زنان جهان است و کارهای غیرعادی مانند رد شدن از دیوار انجام نمی دهد. بلکه فقط برای آرزویش تلاش می کند و از موانع نمی ترسد. می توان از این نظر این کتاب را رمانی انگیزشی نامید که به زنان و دختران امید می دهد که می توانند از تمام شکست ها بگذرند و به موفقیت برسند. همچنین نقد اجتماعی نسبت به وضعیت یتیم خانه ها و کودکانی که در آنجا نیاز به توجه و مراقبت دارند، از دیگر مفاهیم نهفته در اثر است. می توان با حمایت از هر کدام از این بچه ها از آن ها یک جودی ابوت ساخت.

 

نتیجه گیری

رمان بابا لنگ دراز درباره ی همه ی دختران و زنان در سراسر جهان است که نامید شده اند و می تواند امیدی باشد که همه ی آن ها می توانند از صفر شروع کنند و به اوج برسند و از محدودیت ها نترسند.

این کتاب را با ترجمه ی پیمان آذرباد و توسط نشر بادبان هم اکنون می توانید از سایت کتابچین تهیه و مطالعه بفرمائید.

 

جملات قصار

"بابا لنگ دراز عزیز، شما یک دختر بچه مامانی نداشتید که او را در کودکی از گهواره اش دزدیده باشند؟ شاید آن دختر من باشم! اگر ما شخصیت های یک رمان بودیم، شاید گره گشایی آخر رمان کشف همین قضیه بود.

واقعا خیلی عجیب است که آدم نداند کیست. یک جورایی هیجان انگیز و رمانتیک است

نامه نوشتن به کسی که انسان ندیده و نمی شناسد کمی مضحک است، اصلا برای من نامه نوشتن عجیب و غریب است، من کسی را نداشتم که برایش نامه بنویسم بنابراین اگر نامه های من درجه یک نیست امیدوارم ببخشید"

رمان بابا لنگ دراز

ویکی پدیای رمان بابا لنگ دراز

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7_%D9%84%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B2_(%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86)

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فرشته

خوب بود

1400-12-05

برچسب ها