×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بررسی و تحقیق در برخی تالیفات اهل سنت

دانلود کتاب بررسی و تحقیق در برخی تالیفات اهل سنت

بررسی و تحقیق در برخی تالیفات اهل سنت
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : بررسی و تحقیق در برخی تالیفات اهل سنت

نویسنده : محمدعلی طاهریان کشاور

ناشر : یاز

تعداد صفحات : 80 صفحه

شابک : 978-600-5431-56-8

تاریخ انتشار : 1390

رده بندی دیویی : 297/29

دسته بندی : احادیث, کتابهای اهل سنت

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 16100 تومان


معرفی کتاب

"بررسی و تحقیق در برخی تالیفات اهل سنت"
کتاب حاضر اثری از محمد طاهریان می باشد که توسط انتشارات یاز منتشر شده است.
كساني كه از دين مي‏دانند و نمي‏دانند يعني آن را در پاره‏اي از آنچه خود مي‏دانند پنداشته‏اند و در واقع ناخوانده‏هايشان نه جهل عبادي كه آنان نمازگزار و پايبند احكام اوليه و كلي اسلام هستند و لكن ظرف ايمانشان در آنچه برگرفته است لبريز شده نه آنچه را كه بايد مضاعف سازند و در يك كلام كاسه علمشان جايي براي انديشه‏هاي نو، تحول و حركت ايدئولوژيك باقي نگذاشته و اين از مختصات كساني است كه مؤمن و تسليم بر تعبد هستند و نوگرائي در دين از نظر آنان بيگانگي از روح سليم و عرفاني‏شان است و دليلش همان علمي و استدلالي بودن و تحليلي و انتقادي شدن در نوگرائي دين است و اين براي مسلمين تسليم يك انقلاب سياه در مكتب تعبد است و چنانچه در حديث آمده اگر ابوذر آنچه را كه در قلب سلمان است بداند او را كافر دانسته و مي‏كشد چون ايمان سلمان بر منطق خاصي استوار است كه ابوذر را چنان حجابي! هر چند مستدل بر دل نيست و ابوذر مجاهدي است كه خدايش را مي‏بيند و ليكن درك سلمان از خداوندگار خود تحليلي و تحقيقي است كه بداند و بشناسد. واقعيت اين است كه تسليم و تعبد اطاعت محض و بدون تعقل چون ظاهرش اين است كه دين تابع عقل، تحقيق و استدلال نيست در نظر عوام‏الناس يك نوع اهميت و عظمت براي شرع تلقي مي‏شود و اين ايده جنبه عوام‏پسندانه‏اي دارد. عامه مردم كه بيگانه از روح تفكر هستند تعقل و استدلال را خطري جدي براي شرع قلمداد مي‏كنند كه تصور مي‏كنند تحقيق مخل دين است براي يك پيرمرد مؤمن و يا پيرزن مؤمنه عادت بر اين است كه با روضه و احساس بهتر مي‏توان مؤمن و مسلمان شد و يك روايت احساسي از دين و هر چند كاذب در نظر آنها اهميتش به مراتب بيش از يك بحث علمي و تحقيقي در باره احاديث و تاريخ است و روي همين اصل آنان نوانديشي ديني را مقبول نداشته و همه چيز را سنتي و قديمي پذيرا هستند و فلسفه اجتماعي احكام را نه تنها مجروح كه منكر اصول و مباني حقوقي اسلام هستند و تعبد محض ميانشان حاكم است و از اين رو من عقيده‏ام بر اين است كه علماي اسلام همان بحثهاي منبري را از زاويه ديگر و به شكل ديگري كه به ادراك و تعقل نزديك است ايراد فرمايند و در فلسفه احكام عبادي كه به حوزه اجتماعي و جامعه‏شناسي روز مربوط است بيشتر تعمق كنند تا مردم در تفهيم تاريخ، امروزي‏تر بفهمند و اين حالت در آگاهي و شناخت علمي و ديني مسائل تاريخي مردم را ديندار و عارف‏منش مي‏سازد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"-آنگاه كه نوبت به علي مي‏رسد همه چيز عوض مي‏شود. قلم ديگر نمي‏نويسد فضيلت عكس فضل است هيچ فضيلتي نمي‏نويسد جز آنكه در آن طعن و قُلب وجود دارد. حديثي مي‏آورد سپس در باره آن به نقد يا به توجيه و داوري مي‏نشيند. وقتي به مناقب علي مي‏رسد در واقع از مناقب خلفاء سخن مي‏گويد نه علي.
-اين حديث را از امام احمد ابن حنبل نقل مي‏كند كه هيچ يك از اصحاب رسول خدا(ص) به اندازه علي(ع) فضيلت ندارند، اينگونه آورده است: - در فضائل حضرت علي رضي‏الله عنه روايات فراواني وجود دارد به اندازه‏اي كه در باره ساير صحابه با اين كثرت روايت بيان نشده است. سپس در تعقيب اين حديث مي-گويد: علت كثرت روايت در باره علي اين است كه عده زيادي از مردم با ايشان مخالف بودند و بعضي در موارد خاص وي را بر خطا مي‏دانستند زيرا كه از فضائل و سوابق ايشان اطلاعي نداشتند مانند خوارج، بنابراين به سبب وجود اين قبيل مخالفين روايات فضائل آن حضرت نيز شهره عام و خاص شد و بدين ترتيب تكرار روايات زياد شد با وجود اين جاي تأسف بسيار است كه فرقه روافض اكاذيب و روايات خرافي خود را به قدري افزودند كه هنگام بررسي روايات كمي به پايه صحت مي‏رسد!"

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها