×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
تنهایی پر هیاهو

دانلود کتاب تنهایی پر هیاهو

تنهایی پر هیاهو
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : تنهایی پر هیاهو

نویسنده : بهومیل هرآبال

ناشر : ماهابه

مترجم : بهاره قویدل

تعداد صفحات : 122 صفحه

شابک : 978-600-5205-97-8

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 8635/891

دسته بندی : داستان های کوتاه

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 22000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 6300 تومان


معرفی کتاب

"تنهایی پر هیاهو"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Prilis hlucna smota) و عنوان انگلیسی (Too Loud a Solitude) اثری از بهومیل هرآبال (Bohumil Hrabal) می باشد که با ترجمه ای از بهاره قویدل توسط انتشارات ماهابه منتشر شده است.
بهومیل هرابل از نویسندگان اهل چک می باشد که در هنگام نگارش این اثر به دلیل اینکه در کشورش ممنوع القلم بود، این اثر را به صورت مخفیانه منتشر کرد. نگارش این کتاب در فاصله سال های 1974 تا 1976 بوده است. این کتاب در رابطه با شخصی به نام «آقای هانتا» می باشد که کارگر پرس کاغذ است. هانتا در یک زیرزمین انبار کاغذ باطله زندگی می کند . کاغذهای باطله ای که در واقع کتاب های سانسور شده ای بودند که از سوی اداره سانسور برای خمیر کردن نزد او می آوردند. او قبل از باطل کردن کتاب ها همگی آن ها را می خواند که همین امر باعث می شود که دنیا را به گونه ای دیگر و متفاوت ببیند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" وقتیکه خرد کردن تمام شد هربسته را با نواری استیل می‌بندم و حتی الامکان آنها را می‌کشم.به این ترتیب اگرامکان از هم گسیختن کتابها باشد ،نوار استیل آنها را نگه می‌دارد.و من به سینه درحال انفجار مَرد پر زوری  دریک نمایش پیش پرده فکر می‌کنم که زنجیرش را با فشار نفس بیشتری به ریه اش، پاره می‌کند. اما جای بسته درآغوش قدرتمند نوار استیل،امن است؛همه چیز به آرامی درون کوزه خاکسپاریست ومن با احترام آنرا با جفتش می‌آمیزم واز روبرو شدنش با تکثیرشده ها مطمئن می‌شوم.چون این هفته شروع کرده ام به تکثیر یکصد اثر از رامبراند و ان ریجن؛یکصد پرتره از هنرمند قدیمی صورت قارچی،چهره مردی که با هنرونوشیدن به مرز جاودانگی ‌کشانده شده ‌است.دستگیره در،شروع به چرخیدن می‌کند ؛آخرین در،با یک دست ناشناخته هُل داده شده ومن از صورت پف آلودش بهره‌مند شدم،آن صورت پوست انداخته و مانند یک دیوار خیس از ادرار.من شروع کردم به لبخند زدن به تبسم نیمه ابلهانه‌اش؛ نگاه کردن به دنیا از زاویه دیگری از علل وحوادث انسانی.و این روزها تمام بسته های من درحالیکه من در حال پرکردن دستگاهم با کاغذ باطله‌ها وکتابها هستم،با آن پرتره پیرمرد رامبراند ریجن قاب گرفته شده‌اند ."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی کتاب تنهایی پر هیاهو

کتاب تنهایی پر هیاهو اثر بهومیل هرابال از کشور چک بوده و داستان کارگری را در فضای کمونیستی روایت می کند. کارگری به اسم هانتا که کار او خمیر کردن کتاب های ممنوعه و سانسور شده است محوریت این داستان را دارد. هرابال این داستان را در زمان ممنوع القلم بودن خود نوشته و اندکی بعد خود کشی کرده است.

تنهایی پر هیاهو در بین آن دسته از آثار سیاسی قرار گرفته که مخاطب احساس می کند در دوره ای تاریخ چنین حوادثی برای کشور او نیز اتفاق افتاده است. در واقع خواننده در این اثر به دنبال خود می گردد و تلاش می‎ کند با یافتن حوادث مشابه بازتابی از اوضاع سیاسی و اجتماعی وطن خود را در آن ببیند. یوزف اشکوورتستی این اثر را تاریخچه روان تسخیر ناپذیر آدمی توصیف کرده است.

 

تنهایی پرهیاهو

 

هانتا در این کتاب در نقش کارگری روشنفکر و فیلسوف ظاهر می شود که 35 سال است به پرس کردن و آماده کردن کتاب های فلسفی، سیاسی، ادبیات و نقاشی های ممنوعه مشغول است. او چنان در کارش عجین شده است که به دانش نامه ای می ماند و مانند سبویی است که هر لحظه ممکن است به سمتی خم شود و سیل افکار زیبا از او سرازیر گردد.

یکی شدن با وضعیت

هانتا با توجه به شرایطی که در آن زندگی می کند نا خودآگاه به این نتیجه می رسد که در صورت یکی شدن با وضعیتی که در آن است می تواند از زندگی لذت ببرد. او چنان به موقعیت خود وابسته می شود که وقتی کارخانه خمیرسازی می خواهد دستگاه پرس را از بین ببرد به کشیش و مسیح پناه می برد. او به این نتیجه می رسد که جدا شدن از شغلش باعث پوچی اش خواهد شد.

استفاده از تکنیک تک گویی

داستان کتاب تنهایی پر هیاهو اغلب از طریق تک گویی درونی هانتا روایت می شود. در این حالت هانتا به صورت خورده داستان هایی به گذشته می رود یا سخنانی را از یک فیلسوف به یاد می آورد. این خورده داستان ها گاهی تا بدان جا پیش می رود که خط سیر طبیعی داستان در بین آن گم می شود و فهمیدن ارتباط آن سخت می شود. نویسنده تلاش می کند با استفاده از هنرمندی خاص خود یاس و ناامیدی روان آدمی را از طریق تک گویی های هانتا به نمایش بگذارد.

هانتا در این داستان خود را تنها کسی معرفی می کند که می داند در کدام بسته بندی کاغذ باطله نیچه، هولدرلین، گوته و شیلر پنهان است. او این را نشانه ای بر این می داند که هم هنرمند است و هم تماشاگر.

 

کتاب تنهایی پرهیاهو

 

انتقاد از سوزاندن کتاب

او با استدلال به اینکه افکار واقعی از بیرون برای انسان به وجود می آیند بدین نتیجه می رسد که سوزاندن کتاب ها بی فایده خواهد بود. او حتی پرس کردن سر آدم ها را نیز برای از بین بردن افکار کافی نمی داند.

می خوارگی هانتا

در کتاب تنهایی پر هیاهو با توجه به اینکه هانتا ارتباط عاطفی عمیقی با کتاب ها برقرار کرده است وقتی می خواهد آن ها را به دستگاه پرس بسپارد خود را همچون جلادی می یابد که می خواهد آدم بکشد. این وضعیت باعث شده است تا او 35 سال به می خوارگی رو بیاورد. او شراب می نوشد تا بتواند این درد را تحمل کند و از جهت دیگر بتواند اندیشه کند. او مدام شراب می نوشد و از این راه می خواهد به عمق آنچه خوانده است فرو برود. او می گوید که از مشروب خواری خوشش نمی آید.

عمق اندیشه در میان کثیفی ها

کتاب تنهایی پر هیاهو در شرایطی روایت می شود که پر از کثیفی هایی مانند خون، بوی عرق، نم و مگس کشته شده در پیشانی است. این فضای آلوده در خیلی جاهای داستان خود را نشان می دهد ولی در بین آن است که افکار والای انسانی در ذهن هانتا در حال گذر است. او این سخن کانت را از ذهن عبور می دهد که دو چیز مرا به حیرت می آورد آسمان پر ستاره و وجدان اخلاقی انسان.


 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها