×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قلعه حیوانات

دانلود کتاب قلعه حیوانات

قلعه حیوانات
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : قلعه حیوانات

نویسنده : جورج اورول

ناشر : ماهابه

مترجم : آوینا ترنم

تعداد صفحات : 128 صفحه

شابک : 978-600-5205-45-9

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 823/912

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 14000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 4000 تومان


معرفی کتاب

"قلعه حیوانات"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Animal farm) اثری از جورج اورول (George Orwell)  می باشد که با ترجمه ای از آوینا ترنم، توسط انتشارات ماهابه منتشر شده است.
جورج اورول از نویسندگان معروف و به نام انگلیسی می باشد که در سال 1950 درگذشته است. او که از علاوه بر داستان نویسی به روزنامه نگاری و نقد ادبی نیز می پرداخته است دارای دو رمان بسیار معروف می باشد که یکی به نام مزرعه حیوانات و دیگری رمان 1984 می باشد. این دو کتاب در زمره پرفروش ترین کتاب های قرن بیستم قرار داشته است. کتاب قلعه حیوانات در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده و در سال 1945 میلادی در انگلستان منتشر شده است. داستان این رمان در یک مزرعه اتفاق می افتد و در رابطه با حیوانات اهلی مزرعه است که رییس مزرعه آقای جونز را در یک اقدام آرمان گرایانه و انقلابی از مزرعه بیرون می کنند تا خود اداره مزرعه را به عهده بگیرند. حیوانات با اتحاد هم توانستند موفق به این امر شوند در ابتدا روابط یکسان و خوبی بین حیوانات برقرار بود و توانستند روزگار خوبی را در کنار یکدیگر سپری کنند اما پس از گذشت مدتی چند خوک تصمیم گرفتند که بر دیگرحیوانات حکومت کنند و همان روال بهره کشی از حیوانات در مزرعه توسط خوکی به نام ناپلئون دوباره اجرا شد.

کتاب قلعه حیوانات و کتاب 1984 که هر دو توسط جورج اورول نوشته شده اند، در مجوع بیش از هردو کتاب دیگری در قرن بیستم فروش داشته اند.

از افتخارات کتاب قلعه حیوانات دریافت جایزه هوگو برای بهترین رمان سال 1996 می باشد. از این کتاب تا به حال چندین فیلم و نمایش ساخته شده است. در سال 1956 یک انیمیشن از این کتاب ساخته شد و در سال 1999 هم با استفاده از حرکات واقعی حیوانات و لب تکانی آنها یک فیلم ساخته شده است که هردو فیلم تفاوتهایی با کتاب دارند. ضمنا یک نمایشنامه با مضمون همین کتاب در تئاتر ملی لندن در ساهای 1984 و 1985 اجرا شد.

نویسنده کتاب اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول در سال 1903 در انگلستان متولد شد. این نویسنده به دلیل نوشتن کتاب قلعه حیوانات و رمان 1984 به شهرت رسید. خانواده اریک (جورج اورول) پیش از جنگ جهانی اول به شیپلیک مهاجرت کردند. اریک به دلیل وضع مالی نامناسب خانواده به یک مدرسه مذهبی می رفت. ولی با دریافت یک بورسیه تحصیلی به یک مدرسه آموزش و پرورش عمومی در  ایست بورن نقل مکان کرد. خود اریک در ابتدا از کاهش هزینه های تحصیلش به دلیل بورسیه آگاه نبود، اما پس از مدتی متوجه وضع بد مالی خانواده خود شد و به همین دلیل همیشه از مدرسه بیزار بود.

جوروج اورول بین سالهای 1922 تا 1927 در پلیس سلطنتی هند بریتانیا خدمت کرد. در آن سالها بریتانیا بر شبه قاره هند حکومت میکرد. زندگی در محیط طبقاتی هند و انگلستان باعث شد که جورج نگاه ویژه ای به پدیده فقر داشته باشد و همین موضوع درون مایه بسیاری از رمانها و نوشته های وی شد. جورج در همین زمان تجربیات خود از وقایع را می نوشت که همین موضوع منجر به نوشتن اولین کتاب جورج با نام "فقر ودربه دری در پاریس و لندن" شد. پس از آن با همین تجربیات دو رمان دیگر "روزهای برمه" و "دختر کشیش" را نوشت. اورول در دهه 1930 در جنگ اسپانیا شرکت کرد که در همین جنگ مجروح شد و همین جراحات در نهایت باعث مرگ وی شد. کتاب "درود بر کاتالونیا" از دیده های وی در اسپانیا شکل گرفته است. در سال 1943 پس از مرگ مادرش نگارش کتاب مشهور خود یعنی مزرعه حیوانات را آغاز کرد. این رمان به دلیل اشاره غیر مستقیم به نظام حاکم بر شوروی که آن زمان متحد انگلستان بود تا یک سال چاپ نشد. اما در سال 1945 در بریتانیا و در سال 1946 در آمریکا به چاپ رسید که به این وسیله جورج به اورول به شهرت رسید. در چهار سال بعدی او به یک جزیره در شمال اسکاتلند نقل مکان کرد و کار روی آخرین اثر خود یعنی رمان 1984 را آغاز کرد. چند ماه پس چاپ کتاب 1984، جورج اورول بر اثر بیماری سل در سال 1950 درگذشت و در یک کلیسا در بریتانیا دفن شد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"ساختن آسیاب بادی و محکم کردن پایه‌های آن و تمام کردن کار در زمان مشخص همراه با کار روزانه مزرعه بسیار سخت و مشکل بود. بعضی از حیوانات فکر می‌کردند که حالا بیشتر از زمان جونز کار می‌کنند وجیره غذائی کمتری دارند. در صبح‌های یکشنبه هر هفته اسکوئیلر در حالی که ورقه کاغذ بلندی را با پاچه خود نگه می‌داشت. با صدای بلندی فریاد می‌زد تولید مواد غذائی تا دویست درصد، سیصد درصد یا پانصد در صد افزایش داشته است. حیوانات هیچ علتی برای قبول نکردن حرفهای او نداشتند به خصوص اینکه آنها دوست داشتند باور کنند با این پیشرفت‌ها در آینده کمتر کار خواهند کرد و بیشتر غذا خواهند خورد."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقدی بر کتاب قلعه حیوانات نوشته جورج اورول

برخی از کتاب ها و آثار هنری هستند که آنقدر خوانده شده و یا تعریف شده اند که دیگر جایی برای سخن گفتن در باب آن وجود ندارد. این گونه کتاب ها اصولا مورد ستایش و مدح قرار می گیرند و سبک و محتوای آن ها از نظرهای مختلف زیر ذره بین منتقدها قرار می گیرد؛ اما در عین حال هنوز هم می شود از آن ها صحبت کرد و بارها و بارها سبک و محتوای آن را به چالش کشید و از از این چالش نکات جذاب و بدیعی خارج کرد. قلعه حیوانات دقیقا یکی از کتاب هایی است که در این دسته قرار دارد.

چه کتاب قلعه حیوانات را خوانده باشید یا نخوانده باشید به صورت کلی و عمومی با این کتاب آشنایی دارید و احتمالا صحبت هایی هم درباره آن شنیده باشید. این کتاب به صورت کاملا واضح و مشخص یک کتاب اجتماعی – سیاسی محسوب می شود که عملا حکومت شوروی سابق را مورد هجمه خود قرار داده است. این داستان در طی 75 سالی که از زمان انتشارش می گذرد بارها و بارها چاپ شده است و به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است و هنوز هم جزو محبوب ترین ها در دنیای کتابخوانی محسوب می شود. به نوعی کتابخوان حرفه ای را نمی توان پیدا کرد که کتاب حاضر را نخوانده باشد؛ اما به راستی قلعه حیوانات (مزرعه حیوانات) چه طلسمی دارد که توانسته به این حد از مخاطب دست پیدا کند و سال ها پس از انتشار اولین نسخه، هنوز در دست تجدید چاپ قرار دارد و هنوز مترجمان جدیدی بر آن کار می کنند؟ این سوالی است که می خواهیم در این متن و تحلیل به آن بپردازیم. مسلما برای پاسخ گفتن به این سوال باید چند مرحله را رد کنیم، اولین این مرحله ها این است که بدانیم جرج اورول چه کسی بود و چه خلقیاتی داشته است. این پله می تواند ما را بسیار نزدیک تر به فضای داخلی کتاب کند.

جورج اورول، نویسنده یا منتقد

 

جورج اورول، نویسنده یا منتقد؟

در بسیاری از نقدها درباره کتاب های جورج اورول اشاره های کوتاهی به زندگی او شده است و عمدتا اشاره ها به سمت زندگی شخصی و خانوادگی و ... بوده است؛ اما نکته بسیار جذاب و دوست داشتنی زندگی جورج اورول این است که او قبل از این که بخواهد یک نویسنده محسوب شود، یک منتقد است. جورج اورول یک روزنامه نگار بود که بیشترین زمینه تحریریه او را نقدهای کتاب ها و مجلات و نوشته های دیگران تشکیل می داد.

نقد کردن آثار ادبی یا هنری یک شغل و حرفه تخصصی محسوب می شود و در ذهنیت فرد و رفتار او در جامعه تاثیر مستقیم دارد. درست مانند کسی که در بازار سرمایه فعال است و هر چیزی را به دید تحلیلی و اقتصادی نگاه می کند، منتقد نیز ناخودآگاه یاد می گیرد به هر چیزی از بیرون نگاه کند و سعی می کند قطعات پازل را پیدا و درست کنار هم بچیند. این فرد وقتی این قطعات را نتواند درست کنار هم بچیند و از داستان ایجاد شده نتواند برداشت درستی داشته باشد، عصبانی می شود. اتفاقی که برای جرج اورول در مورد کشور شوروی سابق افتاد. او نمی توانست اتفاقات و داستان های شوروی سابق و حکومت وقت آن را تحمل کند و واقعا از کنار هم قرار دادن پازل های مختلف این حکومت تصویر وحشتناکی را برای خود ساخت. تصویری که در عین وحشتناک بودن کاملا واقعی بود و نمی شد آن را انکار کرد. از این رو جرج اورول تصمیم گرفت این تصویر را به معرض نمایش بگذارد و آن را با توانایی خود که در حوزه نوشتن بود به جهان معرفی کرد. تصویر ساخته شده به قدری واقعی و درست بود که هیچکس (حتی خود حکومت شوروی) نیز نمی توانست آن را انکار کند. مسلما می توان یکی از مهمترین دلایل همه گیر شدن کتاب قلعه حیوانات را واقعی بودن صحنه ساخته شده دانست.

(Animal farm)

 

سبکی که به نظر سخت می آید

سبک نوشتاری قلعه حیوانات به صورت استفاده از نمادهای مختلف می باشد. به بیان بهتر تک تک اجزا و شخصیت های ساخته شده در این داستان نمادهایی از شخصیت ها و یا گروه های واقعی هستند. از آن جایی که در بالا گفتیم عمده ترین دلیل نگارش کتاب توسط جورج اورول عصبانیت او از نوع حکومت شوروی سابق بوده است می توان بسیاری از نمادها را جایگذاری کرد.

به صورت عادی سبک نوشتاری نمادی، سبکی سخت محسوب می شود و اصولا نیاز به تمرکز نویسندگی بالایی دارد. معمولا هم این نوع سبک نوشتاری در سبک ادبیاتی سورئال بسیار کاربرد دارد؛ اما نکته مهم این است که اگر رفتار مخلوط حیوانات؛ مانند حرف زدن، تصمیم گرفتن و ... را نادیده بگیریم دیگر هیچ اتفاق سورئال در کتاب رخ نمی دهد. یکی از دلایل این موضوع را می توان در نوع جامعه و جهانی دید که جرج اورول در کتاب قلعه حیوانات ساخته است. در این جهان ما شاهد هیچ اتفاق غیر عادی بجز اتفاق اولیه (شورش حیوانات) نیستیم؛ و بقیه روابط به صورت عادی و کاملا روتین ساخته شده است. می توان سبک کتاب های اورول مانند قلعه حیوانات و 1984 را رئالیسم جادویی بدانیم. در این نوع سبک ها، کلیت داستان خیالی بیش نیست و عملا نمی تواند اتفاق بیفتد اما در جزئیات و روابط ایجاد شده می توان قوانین عادی یک زندگی واقعی را مشاهده کرد. حتی در نوع دیالوگ سازی نیز این اتفاقات بسیار مشخص است. مجموعه سری کتاب های نارنیا را می توانیم نمونه بارزی از رئالیسم جادویی بدانیم.

اما این سبک نوشتاری که به نظر می آید سخت باشد، اورول آن را بسیار ساده و راحت پیاده گذاری کرده است. در واقع اورول دست به خلق جامعه ای جدید نزده است و هیچ قانون جدیدی را خلق نکرده است. حتی ما شخصیت پردازی نوینی در این داستان شاهد نیستیم. تنها بخش داستانی کتاب قلعه حیوانات در همان ابتدای داستان رقم می خورد که حیوانات شورش می کنند و صاحب مزرعه را از آنجا اخراج می کنند. این تنها بخش کتاب است که واقعا رنگ و بوی داستانی دارد. اورول در واقع با استفاده از ترفند های نقد و روزنامه نگاری کتاب قلعه حیوانات را نوشته است. در نقد برای این که بتوانید همه حرف های خودتان را بزنید بدون آن که جبهه گیری خاصی کرده باشید یا بدون این که به کسی بر بخورد مجبور هستید از نمادها و مثال های مختلف استفاده کنید. یک منتقد هیچگاه فکر نمی کند که نماد ساخته شده چه چیزی باشد یا چه شخصیتی داشته باشد، این نماد هیچ شخصیت یا درونی ندارد بلکه تنها ماسکی روی صورت آن داستان اصلی است. اورول نیز به نوعی روی شخصیت های واقعی دنیای واقعی ماسکی از حیوانات گذاشته است و در طول داستان کوتاه خود به نقد آن ها پرداخته است. به واقع می توان گفت که اثر حاضر بیش از آن که جنبه ادبی خاصی داشته جنبه نقد بالایی دارد و به وضوح مشخص است که اورول تنها خواسته است مثالی برای نقد خود بر جامعه در حال زندگی خود بسازد.

محتوا قلعه حیوانات

 

محتوا قلعه حیوانات از چند نظر قابل بررسی است

اولین نکته ای که در باب محتوای کتاب حاضر می توان گفت این است که داستان کتاب بسیار ساده، کم افت و خیز است. این نوع محتواها که معمولا چیزی شبیه به نوشته های داستایوفسکی هستند، هدفی غیر از بیان داستان را دنبال می کنند. در واقع برای نویسنده در این محتوا و داستان لحظه ها و دیالوگ ها و کنش های لحظه ای اهمیت بالاتری دارد. این اتفاقی است که قلعه حیوانات به خوبی آن را رقم زده است و بازخوردهای آن به خوبی قابل مشاهده است. کافی است از خواننده قلعه حیوانات بخواهید داستان را برای شما توضیح دهد. مسلما بیش از دو یا سه خط نمی تواند داستان را توضیح دهد؛ زیرا داستانی در این کتاب رخ نمی دهد. این کنش های لحظه ای میان شخصیت هاست که توانسته جذابیت خوبی داشته باشد. به خاطر سپردن برخی جملات و اتفاقات داخل داستان و به نوعی ضرب المثل شدن جملاتی مانند " همه حیوانات برابرند، برخی برابرترند " موید همین نکته گفته شده است.

مسئله مهم دیگر که از نظر محتوایی باید به آن پرداخت این است که جرج اورول چگونه ماسک های ساخته شده حیوانی خود را بین شخصیت ها کتاب پخش کرده است و آیا در این کار عمدی داشته است؟ مسلما می توان در تقسیم شخصیت های حیوانی و تناظر آن با شخصیت های انسانی روابطی پیدا کرد. مهمترین و منطقی ترین رابطه ای که در این جا وجود دارد این است که حیوانات در عالم واقعی شخصیت های خاص و مشخصی برای خود دارند. به طور مثال خوک ها در لجن زندگی می کنند، اسب و خر حیوانات بارکش محسوب می شوند و وکلاغ از گذشته های دور به خبرچینی شهره بوده است. این ها ویژگی هایی است که می توان به سادگی هر کدام از آن ها در انسان های مختلف مشاهده کرد. از این رو عملا تناظری بین شخصیت حیوانی و شخصیت واقعی وجود دارد؛ اما عدم تاکید اورول به این قضیه و عدم پردازش داستان برای این موضوع مشخص است که قرار نیست ذهن مخاطب درگیر آن شود و به می توان این تناظرها را تنها به اندازه یک توهین کوچک و یا یک شوخی زننده نسبت به آن شخصیت محسوب کرد.

بحث اصلی دیگر که در کتاب قلعه حیوانات بسیار به آن پرداخته شده است و به نوعی زیر لایه اصلی کتاب براساس آن ساخته شده، مفهوم تناسخ است. تناسخ، تغییر درونی یک موجود و تبدیل شدن آن به موجود دیگر است. ما در این کتاب شاهد این موضوع هستیم که همه حیوانات به جز خوک ها (رهبران قلعه حیوانات) از ابتدا تا انتهای کتاب به نوعی شخصیت و ذات اصلی خود را حفظ می کنند. با وجود این که علم و آگاهی آن ها رفته رفته افزایش پیدا می کند اما شاهد تغییر درونی و تبدیل شدن به چیزی غیر از خود نیستیم. خوک ها که مدیریت مجموعه را برعهده گرفته اند کم کم رفتار حیوانی خود را از دست می دهند و رفته رفته به چیزی غیر از خود تبدیل می شوند و این دقیقا تناسخ است.

تناسخ و قدرت

 

تناسخ و قدرت در قلعه حیوانات

اما هدف جورج اورول از بیان این تناسخ عجیب آن هم فقط برای یک گروه بسیار کوچک از شخصیت ها چه بوده است؟ مسلما اگر تناسخ نسبت به زمان، آگاهی یا دانش و ذات حیوانی قرار بود صورت بگیرد باید برای بقیه حیوانات نیز رفته رفته این اتفاق می افتاد؛ اما تنها و تنها این خوک ها بودند که درست برخلاف ذات حیوانی خود قدم برمی دارند و دست به کارهایی می زنند که می توانند ذات حیوانی خودشان را قربانی کنند. تنها یک دلیل قانع کننده برای این موضوع وجود دارد و آن چیزی جز مفهوم حکومت و حاکمیت نیست.

اورول فردی انگلیسی بوده است و در شوروی زندگی نمی کرده، بنابراین ذاتا و عمیقا با خود شوروی و نوع حکومت آن مشکلی نداشته است. بلکه اورول دیدگاه عمیق تری را به خواننده نشان می دهد. او به خوبی با استفاده از این مفهوم تناسخ نشان داده است که مشکل اصلی از خوک ها نیست و مشکل آن انسان اخراج شده از مزرعه نبوده و احتمالا حکومت بعدی نیز دچار همین تناسخ خواهد شد. این قدرت است که مسئول این اتفاقات است. در واقع مشکل اصلی خود قدرت است. این قدرت است که باعث می شود یک حکومت دچار تناسخ شود و کم کم افراد حکومتی از حالت قبلی به چیزی نوظهور و مخالف با ذات مردم خود تبدیل شود. یکی از دلایل مهمی که تقریبا همه خوانندگان قلعه حیوانات در همه جای دنیا و در عصرهای مختلف حکومت فعلی یا قبلی مملک خودشان را می توانند در این قلعه پیدا کنند همین است که قدرت در همه جای دنیا یک اثر را دارد. شاید این قدرت شکل ها و اسم های مختلفی داشته باشد و شعارهای مختلفی مانند آن چه در قلعه حیوانات می بینیم داشته باشد اما مهم این است که قدرت، قدرت است و همیشه می تواند حکومت ها را مسخ کند؛ اما سوال اصلی اینجاست که راه حل پس کجاست؟ یعنی چگونه می توان جلوی این تناسخ ها را گرفت و یا کاری کرد که فردی یا حکومتی پایبند به آرمان های ابتدایی خود و بدون تغییر آن ها به راه خود ادامه دهد؟

شاید پاسخ به این سوال سخت و غیر ممکن باشد؛ اما چیزی که واضح است این است که از وقتی تمدن ها ساخته شدند و مفاهیم حکومتی و قدرتی ایجاد شد، انسان ها دانستند که باید چیزهایی مانند عدالت، برابری، رفاه و آزادی داشته باشند اما هیچگاه به این فکر نکردند که عملا همه این ها با یک دیگر امکان پذیر نیست. شما نمی توانید عدالت داشته باشید و در عین حال آزاد باشید. آزادی شما می تواند استقلال و آزادی فرد دیگر را به خطر بیاندازد و عدالت با محدود کردن شما جهت حفظ آزادی فرد دیگر، آزادی شما را می گیرد و این عملا بزرگ ترین پارادوکس دموکراسی است که شاید صدها سال است بی جواب مانده است.

تاریخی که تکرار می شود

 

تاریخی که تکرار می شود

اما به جز مسئله فلسفی بیان شده در بالا که مسخ شدن را علت شباهت حکومت ها در تمام دنیا و در تمام عصرها معرفی کردیم و همین موضوع باعث شده است که کتاب همیشه زنده و امروزی به نظر برسد و چیزی در حد بیت های حافظ باشد که گویی امروز دست به سرودن شعر زده است، آیا علت دیگری می توانیم برای این همه شباهت پیدا کنیم.

به معنی واقعی کلمه وقتی کتاب قلعه حیوانات را می خوانیم به این نمی توانیم فکر کنیم که این کتاب برای سال های حکومت شوروی است. بیشتر به این نکته توجه می کنیم که این حکومت و این قلعه ساخته شده چه قدر ملموس و نزدیک است و می توان آن را به وضوح درک کرد. این شباهت به قدری است که حتی می توانیم شخصیت های موجود در داستان را با شخصیت های حکومت های مختلف تناظر بدهیم بدون این که ذره ای به داستان یا کتاب لطمه بزنیم. این اتفاق نادر در دنیای ادبیات به قدری جذاب شده است که خوانندگان گویی سوار ماشین زمان شده اند و دقیقا همان احساس های نویسنده را درک می کنند.

این معجزه ادبیات اورول نیست که توانسته در دوره های آینده نفوذ کند و حکومت های آن ها را بشناسد و سپس تصویری از آن بسازد. بلکه این معجزه مفهومی به نام تاریخ است. در تمام طول تاریخ اگر به خوبی نگاه کنید همین مدل و همین ماکت پیاده سازی شده است. در واقع اورول در قلعه حیوانات تنها این ماکت را به شکل ساده تر و نمادین و در قالب یک داستان کوتاه به ما نشان می دهد؛ بنابراین عملا نه تنها در عصر حاضر، بلمه احتمالا در عصرهای دیگر نیز همین مدل حکومتی پیاده شود و اتفاقا در آن روزگارها نیز کتاب قلعه حیوانات می تواند محبوبیت خود را حفظ کند.

مسلما این اتفاق و این استفاده اورول از تاریخ را نمی توانیم اتفاقی بدانیم چرا که در کتاب 1984 به خوبی نشان می دهد، دغدغه اصلی نوشتن او گذشته و حال نیست، بلکه آینده است. اورول در بخشی از کتاب 1984 می گوید: " ... آینده یا به زمان حال شبیه بود که در آن صورت کسی به حرف های او گوش نمی داد و یا با آن تفاوت داشت که در آن صورت همه دغدغه هایش بی معنا می شدند" اورول به خوبی مخاطب را می شناخت و دانست که برای مخاطب دغدغه گذشتگان مهم نیست و دغدغه افراد هم دوره خود نیز چندان چیز جذابی ندارد. از این رو اتفاقی عجیب و جدید را در دنیای ادبیات رقم زد. او نه داستان نوشت و نه سعی کرد که شخصیت ثابت و جدیدی بسازد، بلکه تنها ماکتی از دنیای واقعی ما را ساخت که در هر عصر و دورانی می توان در آن ماکت رفت و در دل آن به دنبال دغدغه های خودمان بود. این که یک خواننده می تواند در دنیای گذشته دغدغه های امروزی را پیدا کند حلقه گمشده ای بود که اورول آن را در قلعه حیوانات به دنیای ادبیات و تاریخ و سیاست و اجتماع هدیه داد.

کتاب قلعه حیوانات

ویکی پدیای کتاب قلعه حیوانات

https://fa.wikipedia.org/wiki/قلعه_حیوانات

 

آن چیزی که گفتیم و چند نکته

ما در این متن و تحلیلی سعی داشتیم کتاب قلعه حیوانات نوشته جورج اورول را از زوایای جدیدتری نگاه کنیم. دانستیم که سبک نوشتاری کتاب بیشتر مدیون تاریخچه حرفه ای جورج اورول در زمینه نگارش نقد و روزنامه نگاری است. به هر حال او یک فرد روزنامه نگار بوده است و به خوبی با داستان های ممیزی ها و اذیت های آن روزگار کنار آمده بود و می توانست راه هایی را پیدا کند که عملا درگیر این اتفاقات نشود. استفاده از نماده ها و پوشش ها حیوانی که در قلعه حیوانات شاهد آن بودیم به نوعی میراث همین تجربیات روزنامه نگاری بود؛ اما از نظر محتوایی بحث و گفت و گوی ما طولانی تر شد. چرا که برخلاف حجم نسبتا کم کتاب، محتوای بسیار عمیق و جذابی دارد. این محتوا مانند داستان های داستایوسکی، از داستان غنی بهره نبرده است بلکه این کنش های بین شخصیت ها و دیالوگ ها و لحظه هاست که توانسته این کتاب و یا در کلام بهتر این ماکت جذاب اجتماعی- تاریخی را ماندگار کند. شما می توانید فایل الکترونیکی قلعه حیوانات را از طریق سایت و اپلیکیشن کتاپچین که توسط آوینا ترنم ترجمه و به واسطه نشر ماهابه منتشر شده است را به دست بیاورید. یادتان باشد قلعه حیوانات کتابی است که به شکل عملی و آزمایشگاهی به ما نشان می دهد که چگونه از تاریخ برای آینده استفاده کنیم. گرچه شاید برخی از این اتفاقات و برخی از این پارادوکس ها هیچگاه حل نشوند و همیشه در تاریخ انسان و بشریت نوشته شود؛ اما مهم این است که بدانیم و به دیگران منتقل کنیم. این شاید تنها چیزی باشد که بتواند راه درست را به انسان ها نشان بدهد.

 

 

به قلم مرتضی ملک جاری

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فاطمه موسایی

عالی

1402-05-09

سید حسن موسوی

خیلی خوب، جذاب و روان بود

1401-05-05

شیدا

این کتاب رو میشه از بهترین کتابهای تاریخ دونست. با اینکه حجم زیادی نداره ولی مفاهیم زیادی در خودش داره

1400-08-12

محمد

این کتاب بسیار آموزنده و جذاب است.

1400-07-17

بی نام

در این داستان هر شخصیتی نماد یک فاجعه یا شخص است که برای اطلاعات بیشتر باید در این زمینه تحقیق کنید

1400-07-03

محمدرضا

در این کتاب سیاسی هر حیوان و موجودی نماد یک چیزی است برای مثال ناپلئون نماد شاه اروپا است و اسنوبال نماد حزب کارگر

1400-06-15

ساسان رامح

کتاب بسیار جالبی که حتما باید ان را خواند . کتابی که به ساده ترین و خلاصه ترین شکل ممکن اساس انقلاب ها را نشان میده . ونیز تغییر افراد بعد از پیروزی .

1400-05-28

کتایون ریوندی

ارزش خوندن داره

1399-11-30

دانیال نعمتی

لذت بخش و پرمحتوا

1399-11-29

محمد دانایی

بسیارعالی

1399-11-25

فؤاد ساعدی

سلام سؤالی داشتم، بر روی گوشی همراهم نرم افزار کتابچین را دارم ، چگونه می توانم کتاب های خریداری شده ام را در کامپیوتر بخونم ، چون در گوشی به چشم فشار میاد.

پشتیبان سایت

سلام نسخه ویندوزی کتابچین را نصب کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.

1399-09-20

440***0914

یه رمان کوتاه و جذاب و سیاسی. واقعیت جامعه و اکثر انقلاب ها رو نشون میده

1399-02-12

تارا

چقدر این کتاب خوبه و چقدر واقعیتهای جامعه رو به صورت نمادین در خودش جا داده. من توصیه میکنم حتما حتما کتاب قلعه حیوانات رو مطالعه کنید. خیلی خوبه.

1398-11-14

برچسب ها