×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
خودکشی

دانلود کتاب خودکشی

خودکشی
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : خودکشی

نویسندگان : حسین یحیی زاده, حمزه امینی

ناشر : آوای نور

تعداد صفحات : 112 صفحه

شابک : 978-600-309-407-9

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 32/361

دسته بندی : علوم اجتماعی، فرهنگ و سبک زندگی, کتابهای روانشناسی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 20000 تومان


معرفی کتاب

"مددکاری اجتماعی مداخله در بحران: خودکشی"

کتاب حاضر اثری است از دکتر حسین یحیی زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و حمزه امینی که توسط انتشارات آوای نور منتشر شده است.

خودکشی اقدامی است که اغلب جوامع آن را منع می کنند. بسیاری از مذاهب آن را گناه می دانند. برای بیشتر کسانی که طبق سنت مسیحی و یهودی پرورش یافته اند، خودکشی بیشتر یک آیین است نه یک موضوع فلسفی. با این وجود نه در عهد قدیم و نه در عهد جدید خودکشی مستقیما منع نشده است. در فرهنگ های مختلف، خودکشی به صورت های متفاوتی تعبیر و تفسیر می گردد. در بیشتر جوامع غربی از خودکشی جلوگیری می کنند و از انجام آن در صورت امکان ممانعت می ورزند. در بعضی فرهنگ ها خودکشی به عنوان عملی افتخارآمیز تلقی می شود. مثل هاراگیری در ژاپن که یک مرگ آبرومندانه و کفاره شخص برای ارتکاب گناه محسوب می گردد. در بین تمامی گروه های سنی، خودکشی هشتمین علت مرگ و میر در جهان است، اما در گروه سنی 15-24 سال پس از حوادث و قتل، سومین علت مرگ و میر گزارش شده است.

خودکشی و اقدام به خودکشی یکی از رفتارهای ضد اجتماعی و یک آسیب اجتماعی به شمار می آید و آن را می توان تهدیدی برای سلامت عموم جامعه دانست. واقعیت دردناکی که در ورای این موضوع نهفته است ضربه عمیقی است که بر پیکر خانواده و جامعه وارد می کند. در واقع بار سنگین زیان های مادی و معنوی (انسانی) این پدیده را به هیچ عنوان نمی شود نادیده گرفت. به طور کلی در زمینه سبب شناسی خودکشی می توان به عواملی مانند اختلال های روانپزشکی و عوامل روانی- اجتماعی و زیست شناختی اشاره کرد. تحقیقات نشان داده اند که تقریباً یک سوم مددکاران اجتماعی درطول زندگی حرفه ای شان مراجعینی داشته اند که به خاطر خودکشی فوت کرده اند. مواجهه با افرادی که در معرض خودکشی هستند یکی از چالش هایی است، که مددکاران اجتماعی و سایر متخصصان حوزه سلامت روان با آن روبه رو هستند.

از آنجائیکه مددکاران اجتماعی درزمینه های کاری خود (بیمارستان، مدرسه، مراکز مشاوره، کلینیک های مددکاری اجتماعی و...) همواره با مددجویانی روبه رو می شوند که ممکن است افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی داشته اند، لذا برای نجات جان این انسان ها در زمینه های پیشگری، درمان و توانبخشی آن ها می بایست آماده باشند و اقدام نمایند. علیرغم ضرورت بوجود آمده متاسفانه کتابی که راهنمای کار مددکاران اجتماعی در این حوزه ها باشد تدوین نشده است. در کتاب حاضر سعی برآن شده تا حدودی به این نیاز پاسخ داده شود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

" در مکتب روانکاوی می توان دو نظریه متفاوت یافت. بر اساس نظریه اول شخصی که دست به خودکشی می زند، قربانی مرگ پرخاشگرانه ای است که به جای متمایل شدن به خارج به سوی خود شخص متوجه می شود. نظریه دوم که اختصاص به فروید  دارد مبتنی بر غریزه مرگ است، دیدگاه فروید درباره خودکشی به دو فرض اصلی بر می گردد:

1- به نظر فروید خودکشی و افسردگی ارتباط نزدیکی با هم داشته و خودکشی نوعی قتل محسوب می شود. بدین صورت وقتی که فردی مهم از دست می رود، نوعی احساس دوسوگرایانه که وی درباره فرد از دست رفته داشته و این احساس درون فکنی نیز شده است، پرخاشگری متوجه درون می گردد. اگر این احساس ها به اندازه کافی قوی باشند، خودکشی رخ می دهد.

2- نظر دیگر فروید در باب خودکشی به غریزه مرگ مربوط می شود یعنی ضربه ناقوسی می تواند متوجه درون شخص شده و منجر به خودکشی شود و این در واقع نوعی قتل است که قاتل و قربانی آن خود فرد است

 یونگ  از جمله روان تحلیلگرانی است که درباره خودکشی بحث نموده است. وی اشاره می نماید که عامل سوق دهنده فرد به سمت خودکشی بوجود آمدن جدایی بین من و خود واقعی فرد است. از نظر یونگ من به عنوان عامل مرکزی کشش های آگاهانه شخصیت برای ادامه حیات، ناگزیر از تقابل با خود می باشد. اگر این واکنش متقابل به وجود نیاید احساس گناه و بیهودگی و پوچی در فرد بوجود آمده و در نتیجه مرگ پاسخی است که ارگانیزم برای روبرویی با سختی ها و ناملایمات زندگی انتخاب می کند "

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات

فصل دوم: تاریخچه

فصل سوم: نظریه ها و مدل ها

فصل چهارم: مداخله مددکاری اجتماعی

فصل پنجم: نقش مددکاری اجتماعی در پیشگیری، مداخله و دوران پس از خودکشی

فصل ششم: کار با بازماندگان بعد از خود کشی

منابع فارسی

منابع لاتین

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آوای نور

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها