×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
شناسایی راهکارهای فقهی جبران خسارت ناشی از تخریب محیط زیست

دانلود کتاب شناسایی راهکارهای فقهی جبران خسارت ناشی از تخریب محیط زیست

شناسایی راهکارهای فقهی جبران خسارت ناشی از تخریب محیط زیست
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : شناسایی راهکارهای فقهی جبران خسارت ناشی از تخریب محیط زیست

نویسنده : مریم هیبتی گوجانی

ناشر : کدیور

تعداد صفحات : 82 صفحه

شابک : 978-600-8969-3-83-9

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 344/55046

دسته بندی : کتابهای اسلامی, زیست شناسی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 20700 تومان


معرفی کتاب

"شناسایی راهکارهای فقهی جبران خسارت ناشی از تخریب محیط زیست"
کتاب حاضر اثری از مریم هیبتی گوجانی می باشد که توسط انتشارات کدیور منتشر شده است.
می‎توان گفت بحران زیست محیطی نیز همانند دیگر بحران‎های ‎برآمده از فرهنگ مادي گرا، زمینه‎ها ‎‎و پشتوانه‎های ‎فلسفی و اخلاقی دارد. در حال حاضر به دلیل تداوم بحران‎های ‎زیست محیطی، دیدگاه جهانی نسبت به مذهب تغییر یافته و به عنوان یکی از عوامل مؤثر در کاهش معضلات زیست محیطی، مورد توجه قرار گرفته است. اکنون بسیاري از طرفداران محیط زیست بر این اعتقادند که سیاست زیست محیطی کارآمد نیازمند جامعیت و حمایت‎های ‎دینی و اخلاقی است، چرا که در تعالیم ادیان اسلام، یهود، مسیح، و... ، احترام به طبیعت و همه عالم وجود به عنوان یک اصل اخلاقی مورد توجه و عنایت است. ‎در چنین شرایطی بررسی نگاه دین به محیط زیست، اهمیتی مضاعف می‎یابد. براي آگاهی از جایگاه محیط زیست در منظومه تعالیم دینی می‎توان تقسیمی چهارگانه را از تمام روابط انسان در نظر گرفت؛ رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگر انسان‎ها ‎‎و رابطه انسان با طبیعت. چگونگی تعامل انسان با طبیعت و منابع طبیعی، آب، خاك، هوا، جنگل، جانوران و ... ؛ در حوزه چهارم روابط انسان تعریف شده و احکام این روابط در نگاه فقهی به این حوزه تبیین و تشریح می‎گردد. اگر چه تفکر مادي گرا، بهره برداري حداکثري و سودجویانه از طبیعت را بیشتر ترویج می‎کند؛ اما در نگاه دینی، نگاه حداقلی به طبیعت این است که محیط زیست، امانت بوده و باید به نحو احسن حفظ شده به نسل‎های ‎آتی منتقل گردد. احکام فقهی مربوط به مجوزها و حدود و ثغور دخل و تصرف در محیط زیست، در این حوزه تعریف می‎شوند. نگاه حداکثري دین به محیط زیست نیز این است که باید محیط زیست را به لحاظ کمی و کیفی، ارتقاء داده و مطلوبیت آن را به حداکثر رسانید. آنچه دغدغه امروزه بشریت را در حوزه زیست محیطی ترسیم می‎کند، در مقام پاسخ به نگاه حداقلی است که تلاش می‎کند آن چه هست، باقی بماند و بیش از این تخریب نشود. اگر چه ما نیز در این کتاب در پی شناسایی راهکارهای فقهی ‎به چگونگی حفظ حداقلی محیط زیست هستیم، از این مهم نیز نباید غافل بود که در نگاه حداکثري دین به محیط زیست، فضایی ترسیم می‎شود که در مخیله امروزي بشر درگیر در حفظ حداقل‎ها ‎نمی‎گنجد؛ نبی گرامی اسلام نیز می‎فرمودند هرگاه نهالی در دست شما است و قیامت برپا می‎شود، در آن فرصت کوتاه آن نهال را بکارید.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"تعدی و تفریط دو عنوان شایعی است که فقیهان در مسائل ضمان قهری از آن استفاده کرده‎اند. بعضی از فقها از این دو عنوان تحت عبارت « قاعده الضمان بالتعدی و التفریط» (حسینی عاملی، 1417، ج21، صص60-54). البته این بحث در فقه بیشتر در مورد مسؤلیت «امین» مطرح گردیده است که در صورت تعدی و تفریط ضامن بوده هر چند تلف مستند به فعل او نباشد. قاعده تعدی و تفریط با قاعده اتلاف تفاوت اساسی دارد؛ یعنی مسؤلیت در اینجا اعم است از مسؤلیت باب اتلاف ، حتی در موردی که شخصی از مال خود به گونه‎ای استفاده نماید که موجب اضرار به غیر شود، می‎گویند در این جا قاعده تعدی و تفریط جاری است. ‎"

فهرست مطالب

این کتاب شامل هشت فصل می باشد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات کدیور

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
برچسب ها