×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
فواید گیاه خواری

دانلود کتاب فواید گیاه خواری

فواید گیاه خواری
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : فواید گیاه خواری

نویسنده : صادق هدایت

ناشر : گیوا

تعداد صفحات : 88 صفحه

شابک : 978-600-451-648-8

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 613/262

دسته بندی : تغذیه و رژیم غذایی, مشاهیر و بزرگان

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 17000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 6000 تومان


معرفی کتاب

" فواید گیاه خواری "

کتاب حاضر (The Benefits of Vegetarianism)  به نویسندگی صادق هدایت می باشد که توسط انتشارات گیوا منتشر شده است.

مابین احتیاجاتی که انسان را پیوسته در فشار گذاشته، از همه سخت‌تر و از همه وسیع‌تر، احتیاج خوردن است. این احتیاج، وابسته به زندگانی می‌باشد، چه برای مرمت قوایی که به مصرف می‌رسانیم، ناگزیریم به‌وسیله‌ی خوراک، قوای دیگری جانشین آن بنماییم تا بدن به تحلیل نرود. زندگی، شبیه است به یک آتشکده که باید مرتب مواد مشتعله به آن برسد تا خاموش نگردد.

کتاب فواید گیاهخواری اثر صادق هدایت، این نویسنده ی ادبیات معاصر ایران می باشد. وی در این کتاب به بررسی ابعاد علمی گیاهخواری و لزوم این موضوع در انسان ها می پردازد و خوانندگان با سبک زندگی یکی از اندیشه های مهم ترین ادبیات ایران آشنا می شوید.

صادق هدایت کتاب حاضر را در ایام نوجوانی نوشته و از جنبه های مختلف، سبک زندگی گیاهخواری را بررسی می کند و از محاسن این سبک زندگی یاد می کند و رفتارهای منفی انسان ها را به دلیل مصرف گوشت حیوانات می داند و صنعت تولیدات گوشت را مورد انتقاد قرار می دهد.

به نقل از نویسنده :

گرسنگی، فرمانده‌ی غداری می‌باشد که بیدادگری آن، دمی ما را آسوده نمی‌گذارد. باید خورد، برای زندگانی! امروز بخوریم، فردا بخوریم، همیشه بخوریم. یک میل کور و درنده، یک احتیاج گنگ و ضروری، ما را به این کار وادار می‌نماید. تمام حواس و اراده‌ی حیوانات را نیز همین احتیاج به خود جلب کرده و اغلب آدمیان وحشی به‌جز خوردن، لذت و خوش‌بختی دیگری را سراغ ندارند. مردمان متمدن، اگرچه ادعای افکار عالیه می‌کنند، ولیکن مسأله‌ی خوردن و نوشیدن، پیوسته فکر آن‌ها را به خود مشغول نموده است. همه‌ی اعضای بدن، غلام شکم می‌باشند و برای جست‌وجوی خوراک به کار می‌روند. حواس ظاهری، کمک به راهنمایی در این تکاپو می‌نماید و اعمال روحیه، برای به چنگ آوردن و تشخیص خوبی و بدی خوراک‌ها به کار می‌رود. این میل غریزی در حیوانات خیلی دقیق و موشکاف است. هر کدام از آن‌ها، خوراکی را که بر طبق ساختمان و احتیاجات بدنشان است، به‌خوبی تمیز داده و همان را می‌خورند. ولیکن از این قانون، جانوری که سرپیچی می‌کند، آدمی‌زاد می‌باشد و گویا این حس در انسان متمدن وجود ندارد. زیرا که دیده می‌شود هر گروهی از گله‌ی آدمی‌زاد، خوراکی را برگزیده که اغلب متضاد دیگری است و از روی یک مدرک معینی پیروی نشده و همین نشان می‌دهد که انسان، مانند سایر جانوران، نمی‌تواند به خوراک خودش اعتماد داشته باشد. هیچ‌چیز در زندگانی آن‌قدر مهم نیست، مگر طرز خوراکی را که انتخاب کرده‌اند، چون از خوراک است که همه‌ی ما پرتو زندگانی خود را می‌گیریم و تأثیر انکارناپذیری روی صفات ذهنی و قوای جسمانی ما دارد. تاریخ تمدن انسان نیز روی خوراک قرار گرفته. سبب عمده‌ی اغتشاشات، هجوم‌ها، جنگ‌ها، مهاجرت‌ها، کینه‌ورزی‌ طبقات و شورش ممالک، سر مسأله‌ی خوراک است.

چیزی که اهمیت دارد، باید دانست روی زمینِ ما که پر از محصولات طبیعی است، با احتیاجات خودمان سنجیده و مابین خوراک‌های رنگ‌به‌رنگ، ببینیم کدام یکی از نقطه‌نظر تغذیه، طبیعی‌تر، اخلاقی‌تر، سالم‌تر و بالاخره بر سایر خوراک‌ها برتری دارد. حیوانات را به سه دسته تقسیم کرده‌اند: گیاه‌خوار، گوشت‌خوار و همه‌چیزخوار. ظاهراً انسان خودش را در جزء دسته‌ی سوم معرفی می‌نماید. ما می‌رویم از روی علوم فلسفه و طبیعت و مشاهدات علمی و غیره، نشان بدهیم که او به خطا رفته است و خوراک سالم و طبیعی او نباتات می‌باشد و همین موضوع اصلی این رساله است.

هدایت معتقد است که آنچه افراد روزانه صرف می کنند غذا نیست بلکه فریادهای موجودات زنده‌ای است که به قتل رسیده‌اند، موجوداتی که زیبا بودند، زندگی آرامی داشتند و هیچ مزاحمتی برای انسان‌ها نداشتند.

در بخشی از کتاب می خوانیم :

" خوب است، پیش از اینکه وارد مطلب بشویم، بیدادگری و درندگی را که از عادت گوشت‌خواری ناشی می‌شود، در نظر خود بیاوریم. آیا می‌دانید که احتیاج یا لذت گوشت‌خواری، هر روز، سبب کشتار کرورها از حیوانات اهلی می‌گردد؟ از کرورها خیلی بیشتر! اگر لشکر بی‌شمار حیوانات بی‌‌چاره‌ای را بشماریم که در شکارگاه‌ها، ماهی‌گیری‌ها، مرغ‌فروشی‌ها و غیره، محکوم به قربانی شدن روزانه هستند، از چهارصد میلیون جنبندگان حساس، تجاوز می‌کند که هر سالی تنها برای خوش‌آمد ذائقه‌ی فاسد شده و شکم‌پرستی آدمیان، کشته می‌شوند. حساب کرده‌اند، روی سیل خونی که از این کشتار مشئوم راه می‌افتد، می‌توانند به آسانی کشتی‌رانی بنمایند، اما قربانی آن‌ها به سهولت انجام نمی‌پذیرد، بلکه پیش از کشته شدن، با حیوان به طرز وحشیانه‌ای رفتار می‌کنند. گله‌های حیوانات، از شهرهای دوردست، در مدت پانزده یا سی روز، به ضرب چوب و تازیانه رانده می‌شوند. اگر بین راه از خستگی بیفتند، با سیخک بلندشان می‌کنند و گاهی چندین روز، بدون خوراک، زیر تابش آفتاب سوزان، در آغل‌های چرک و متعفن به سر می‌برند. بعضی از آن‌ها می‌میرند و هرگاه یکی از آن‌ها در بین راه زایید، برای اینکه از کاروان عقب نماند، بچه‌ی او را جلوی چشم مادرش سر می‌برند. هنوز حیوانات بی‌چاره از خستگی راه نیاسوده‌اند که با تازیانه به‌سوی سلاخ‌خانه روانه می‌شوند. به محض ورود در این ساختمان کثیف غم‌انگیز، بوی خونی که خفقان قلب می‌آورد، زمین نمناک، خون تازه‌ای که از هر سو روان است، فریادهای جان‌گداز حیوانات، جسدهایی که به خون خود آغشته شده و با تشنج می‌لرزند، اسب‌های لاغر نیمه‌جان که دو طرف آن‌ها لاشه آویخته‌اند و قصاب‌هایی که برای خرید لش مرده آمدورفت می‌کنند و از طرف دیگر ناله‌ی گوسفندان و همهمه‌ی صدای دشنام و داد و فریاد آدمیان، حیوانات بی‌چاره از این منظره‌ی چرکین و بوی گوشت گندیده و خون برادرانشان پیش‌بینی سرگذشت هولناک خود را می‌نمایند."

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات گیوا

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
محمدرضا

اصلا فکر کنید که گیاهخواری خوبه و گوشتخواری ضرر داره. اگر این باور را داشته باشیم یعنی دین اسلام را نقض کرده ایم؛ اگر گوشتخواری مضر است پس چرا باید بعد از انجام مناسک حج گوسفند قربانی کنیم؟ اگر گوشخواری مضر است پس چرا پیامبر اسلام گفته اند که اگر کسی چهل روز گوشت نخورد عملی مکروه انجام داده است؟ به نظرم صادق هدایت خیلی از مطالب را سانسور کرده و افراتی سخن گفته است.

1400-06-11

برچسب ها