×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
جهان پیدا حکمت پنهان

دانلود کتاب جهان پیدا حکمت پنهان

جهان پیدا حکمت پنهان
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست

نام کتاب : جهان پیدا حکمت پنهان

نویسنده : امین اصلانی

ناشر : جیحون

تعداد صفحات : 240 صفحه

شابک : 978-964-5150-59-2

تاریخ انتشار : 1385

رده بندی دیویی : 111/

دسته بندی : کلام و عقاید, کتابهای اسلامی, علم فلسفه، منطق و خداشناسی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 36000 تومان


معرفی کتاب

 " جهان پیدا, حکمت پنهان "
کتابی است با عنوان انگلیسی ( Exoteric world, Esoteric wisdom )   به نویسندگی امین اصلانی که از انتشارات جیحون چاپ و منتشر شده است.
هر چیز در عالم محسوس پیوندی با عالم معقول می یابد، هم معقول فلسفی هم گیهان شناختی، به همان گونه که عالم کبیر نسبتی عمیق با عالم صغیر می یابد؛ از منظر این نسبت، حکمت اسراری در پس هر پدیده و ایده در عالم محسوس و معقول به جستجوی سرچشمه ای فراگذرنده می رود. و هر دانشی هم که شاخه های این حکمت است به همین راه می رود و ابزارها و سنجه های دانش خود را در جهت کارکردی مافوق علی و حوزه ای فراگیهانی و بُعدی استعلایی تدارک می بیند، از جزء تا به کل.
فی المثل در این حکمت، اعداد کارکردی نمادین دارند که از ریاضیات نمی آید بل برپایه شمارشناسی است یعنی قالب مابعدالطبیعی حساب. فرض شمارشناسی برشماردن یا حساب کردن نیست، بل حجاب برکشیدن از ساختار گیهانی است، پس در آن عدد را چون کمیت مجرد نمی توان ملاحظه کرد؛ آنچنانکه خصلت ذاتی احد اعلی چنین است، که خود سرچشمه هماهنگی و سازواری عالم است، همانگونه که دانش گیهانی نیز علم به نیروهای زنده و قوای الهی است که در جهان و انسان درکارند. احد واحد یا وحدت اولی، همان است که در حکمت اسراری واحد اول می خوانند و هم آن را چون نماد می نگرند.
در تفکر هرمسی که پایه و ریشه حکمت اسراری است -که شمارشناسی، گیهان شناسی و هندسه مقدسه و دیگر علوم باطنی ابزارهای آن است- طریق تطبیق و قیاس در ابتدا با کنار هم آوردن دو ایده حاصل می شود و سرآخر به درک شهودی میان دو حد نهایت در واقعیات معرفت، یعنی عالم کبیر و صغیر نایل می آید. محک حقیقت همیشه به مدد روشنگری وجودی، تصوری متمایز و روشن باقی می ماند، ولی در قیاس هرگز سنجه ای متقن فراهم نمی آید، بلکه هربار می باید آن سنجه غنی و غنی تر شود. زیرا قیاس در خط مجانب حقیقت حرکت می کند که خطی است که به گرد منحنی و دایره معنی می گردد ولی به درون راه نمی یابد. در هرمسی گری، نمادپردازی اصل و قاعده ای ساده نیست و فراتر از مجموعه ای از نشانه ها است؛ این نمادپردازی زبان نیست بل طریق بیان است. نماد هم شامل مشاهده گر و هم حقیقت آن است، برآمده از آگاهی و زاده شده از تجربه فردانی.
این کتاب از گیهان شناسی هرمسی آغاز می کند که برپایه روش قیاس تطبیقی میان عالم کبیر و صغیر بنا شده، چنان که در لوح زمرد متن منسوب به هرمس مثلث النعمه، این قیاس به طوری نمادین بیان می شود.
 
در بخشی از کتاب می خوانیم :
" به طور کلی، از دیدگاه علوم سنتی، گیهان در نسبت با سرچشمه خود یا منبع و مبداءاش، چه در وجهی پیوسته ملاحظه شود چه ناپیوسته به نقطه وحدت در احد اولی می رسد؛ آنجا که گیهان و پرتوافکنی های آن سرچشمه، به مانند وجودی لایتناهی ملاحظه شود، یعنی گیهان همچون به ظهور درآمدنِ تشعشعاتِ واقعیاتی ماورای وجود به تعریف درآید، سلسله مراتب وجود وجهی پیوسته می یابد؛ هنگامی که مبداء عالم چون مبدأیی جوهری تصور شود و تجلیات آن، چون اعراض آن جوهر یا صورتی مجزا از آن ذات به شمار آیند، وجهی ناپیوسته به خود می گیرد. این نقطه به مثابه جوهر، چون مرکز مارپیچ می ماند و به مثابه ذات چون مرکز دوایر متحدالمرکز؛ نقطه وحدت همچون جوهر، بی نهایت است و چون ذات، مطلق."
 

فهرست مطالب

پيش گفتار

 گيهان شناسي باطني 

 خداوند 

 ممكن و موجود 

 خلقت 

 روح 

 اعيان ثابته و سلسله مراتب وجود 

 فلسفه مشرقي 

 شرح خلقت نزد هندوان 

 پاراكلسوس 

 تأليه انسان، انسان كامل

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
rimartic

بعنوان فردی که جویای معرفت شناسی و فهم حکمت تعالی میباشم ، حقیقتا کتاب‌هایی در این ژانر و موضوع به زبان فارسی بسیار بسیار کمیاب هستند و درخواست دارم با توجه به شرایط خاص کنونی کیهانی شامل تقریباً ورود به حلقه فوتونی ٢۶٠٠٠ ساله که با پایان دوره ٢۶٠٠ ساله دو پیکر « مسیح » و آغاز دوره آکواریوس ( که همه این موارد سماوی صرفا در قالب نشانه‌های ٠نبی و نه اصل تحلیل بیان می‌کردند ) نیز همزمان شده ، شرایط عمومی بسوی فصل تمایز دانش و اخلاق با جهالت و تاریکی ( نه بعنوان دشمنان رودررو که به معنای بخش جدایی ناپذیر از ذات آفرینش و دو نیمه لازم و ملزوم تکامل و تعالی که همه این دانش در حال بروز طی دوره کوتاه فعلی است که بازه زمانی آن در حال اتمام است ) میباشد و ظهور تعریفی جدید از ماهیت انسانی می‌رود که تجلی یابد و چه نیکوست بیرون آمدن چنین منابعی که نه بعنوان خط دهنده و پایه گذاری عقاید و باورهای مذهبی نوین بلکه در قالب آموزش و روشنگری میتواند بسیار موثر و هادی باشد امیدوارم خیلی زود شاهد کتابهای دیگری از این دسته باشیم

1401-09-25

برچسب ها