×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
زبان بدن

دانلود کتاب زبان بدن

زبان بدن
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : زبان بدن

نویسنده : الیزابت کونکه

ناشر : فانوس دنیا

مترجمان : دنیا مملکت دوست, فرح مملکت دوست, نسرین میرزایی

تعداد صفحات : 216 صفحه

شابک : 978-600-98132-6-1

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 153/69

دسته بندی : علوم اجتماعی، فرهنگ و سبک زندگی, کتابهای روانشناسی, روابط عمومی و اطلاع رسانی

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 20000 تومان


معرفی کتاب

"زبان بدن" / بیاموزید چگونه ذهن دیگران را بخوانید و با اعتماد به نفس با آنان ارتباط برقرار کنید
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Body language) اثری از الیزابت کونکه (Elizabeth Kuhnke) می باشد با ترجمه ای از دنیا مملکت دوست، فرح مملکت دوست و نسرین میرزایی ، توسط انتشارات فانوس دنیا منتشر شده است.
الیزابت لیندسی کونکه یک آموزگار امور اجرایی است. او نویسنده کتابهای پرفروش رفتارهای بدون گفتار و متخصص ارتباطات غیر کلامی می باشد. بسیاری از شاگردان  خانم کونکه رهبران ارشد سیاسی و یا افراد با نفوذ و ستاره های سازمان های جهانی هستند. الیزابت به این افراد آموزش داده و کمک کرده است که چگونه در مواجهه با دیگران با اعتماد به نفس و تاثیر گذار رفتار کنند و همیشه در بهترین حالت شخصی خود باشند.
اگر به یک دوست که به تازگی شغل مورد علاقه خود را پیدا کرده بگویید که چقدر بابت این موضوع خرسند هستید، ولی چهره و رفتار شما چیزی دیگر نشان دهد، مثلا روی پیشانی خود اخم داشته باشید، دستان خود را مشت کرده باشید و به جای نگاه کردن به وی به جای دیگری چشم دوخته باشید، قطعا وی متوجه خواهد شد که کلام شما با افکار شما یکی نیست و قطعا این موضوع باعث رنجش او خواهد شد. با این حال ناراحت نباشید. شما می توانید با آشنایی با رفتار بدن و پیام های ارسالی آن و همچنین با تمرین و ممارست در این حرکات همان پیامی که می خواهید را برای دگیران ارسال کنید و از همه مهمتر بهترین تاثیر خود را روی دیگران بگذارید و نفوذ شخصیتی خود را ارتقا دهید. ضمنا شما با شناخت رفتار بدن دیگران و تحلیل آنها نسبت به کلامشان، چند قدم جلوتر باشید. پس وقت را تلف نکنید همین الان مطالعه کتاب زبان بدن را شروع کنید.
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
" هنگامی که با رفتارهای تهاجمی مواجه می‌شوید، عقب‌نشینی کنید. بروز حرکات و رفتار از روی عصبانیت به هیچ عنوان خوب نیست و شما را بدتر از شخص مقابل نشان می‌دهد. پیش از مداخله در بحث، اجازه دهید طرف مقابل آرام شود. این کار ممکن است بلافاصله اتفاق بیفتد. پس صبور باشید! بهتر است در بحبوبه بحث و مجادله چیزی نگوییم تا با یک خرس عصبانی روبرو نشویم. وقتی که آب‌ها از آسیاب افتاد، می‌توانید واکنش نشان دهید. در این شرایط، به طرف شخص مقابل بروید و در چشمانش نگاه کنید و به‌آرامی با او صحبت کنید. صدای واضح نشان‌دهنده قدرت، اقتدار و اعتماد به نفس است. بعلاوه چنانچه می‌خواهید قدرت، هدف و عزم خود را در برابر رفتارهای تهاجمی نشان دهید، پاهایتان را کنار یکدیگر به طور محکم روی زمین قرار دهید تا یک بنیان محکم ایجاد کنید."

فهرست مطالب

درباره نویسنده

مقدمه

فصل یکم: زبان بدن درباره شما چه می گوید؟

فصل دوم: گوش دادن

فصل سوم: ایجاد رابطه و شبکه سازی

فصل چهارم: متقاعد کردن

فصل پنجم: جسارت

فصل ششم: جلسات

فصل هفتم: مصاحبه ها

فصل هشتم: مذاکرات

فصل نهم: فروش

فصل دهم: مدیریت دیگران

فصل یازدهم: جذب کردن دیگران

فصل دوازدهم: آشکار سازی دروغ ها

فصل سیزدهم: مقابله با خشونت، کشمش و تعارض

فصل چهاردهم: ارتباط فرهنگی متقابل

تحلیلی بر کتاب زبان بدن نوشته الیزابت کونکه

کتاب زبان بدن نوشته الیزابت کونکه یکی از معروف ترین کتاب ها در عرصه کتاب های روانشناختی محسوب می شود. این کتاب که براساس چند ویژگی ثابت و ساده ذهن انسان نوشته شده است توانسته مخاطب خوبی در سراسر دنیا داشته باشد. این کتاب از نظر عملی نیز توانسته مخاطبان و خوانندگان خود را راضی کند و به نوعی تاثیر مثبتی در زندگی آن ها داشته باشد. از آن جایی که کتاب حاضر خارج از دنیای ادبیات است و بیشتر یک نوع کتاب آموزشی  است روش بررسی و تحلیل ما نیز در آن متفاوت خواهد بود.

کتاب زبان بدن نوشته الیزابت کونکه

الیزابت کونکه

درباره نویسنده

اگر در اینترنت جستجویی درباره زندگینامه الیزابت کونکه بکنید تقریبا در همه صفحات نتایج جست و جو نام کتاب زبان بدن را مشاهده می کنید و عموما کمتر به زندگی الیزابت کونکه پرداخته شده است. جز این که وی معلم و آموزگار اجرایی (همان پرورشی خودمان! – البته حرفه ای تر و کاربردی تر) است که می تواند به مراجعه کنندگان خود نکات جالبی از زندگی ارائه بدهد. نحوه بیان الیزابت کونکه در بین مراجعه کنندگان بسیار شهره است. الیزابت کونکه مدارک های بسیاری در زمینه های مختلف روانشناسی و ارتباطات کسب کرده است و امروزه به عنوان یک سخنران انگیزشی موفق در آمریکا شناخته می شود.

ظاهرا خود الیزابت کونکه چندان تمایل ندارد علایق شخصی و زندگی نامه واقعی و کودکی او در جایی درج شود و معمولا از گفتن آن پرهیز می کند. چرا که در منابع انگلیسی نیز چیز چندان زیادی نمی توان از وی پیدا کرد. به جز این که به گفته خودش در صفحه لینکدین، وی در ابتدا به شغل بازیگری مشغول بوده و در این شغل نیز ظاهرا تا حدودی در هالیوود موفق بوده است؛ اما در سال 2000 میلادی تصمیم می گیرد بنیاد گفتمان کوکنه را افتتاح کند تا بر اساس آن بتواند موضوعات متنوع اجتماعی و ارتباطاتی را در رابطه با جامعه پیاده کند. از این رهگذر ناشران Dummies با او ارتباط گرفته و پیشنهاد کتاب زبان بدن را به وی می دهند و این شروع موفقیت های اصلی الیزابت کونکه بود.

در این زندگی نامه ناقص و نه چندان هیجان انگیز که به ظاهر نمی توان ارتباطی با کتاب زبان بدن در آن پیدا کرد، نکات خوبی نهفته است. اول این که الیزابت کونکه یک بازیگر هالیوود بوده است. این یعنی عمده توانایی ارتباطی او و شناخت زبان بدن به واسطه تجربه های بازیگری او به دست آمده است. نکته مهم دیگر که در ادامه این تحلیل بسیار به آن خواهیم پرداخت این است که این کتاب به درخواست ناشران معروف نگارش شده است و نه این که خود الیزابت کونکه کتاب را بنویسد و سپس ناشر آن را بپذیرد. در این موضوع تفاوت های بسیاری وجود دارد و بنده شخصا معتقدم موفقیت و معروفیت اصلی کتاب الیزابت کونکه (زبان بدن) به همین خاطر است. در ادامه بیشتر از این اتفاقات خواهیم گفت؛ اما نکته آخر در این بخش این است که با وجود این که الیزابت کونکه بعد از زبان بدن چند کتاب دیگر مانند روابط اجتماعی و ... نوشته است اما حتی خودش نیز در پروفایل صفحه لینکدین خود را نویسنده کتاب زبان بدن معرفی می کند و چندان نگاهی به کتاب های دیگر خود ندارد.

زبان بدن

 

آیا بدن زبان دارد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که می شود در رابطه با این کتاب پرسید این است که آیا عنوان زبان بدن می تواند از نظر علمی درست باشد؟ به بیان بهتر آیا بدن زبان دارد؟

این ادعا تنها با کی مثال قابل اثبات است. زبان انسان های ناشنوا یا همان زبان اشاره بارزترین نمونه زبان است که وجود دارد؛ بنابراین بدن به عنوان یک عامل منتقل کننده صحبت و تفکر درونی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما مسلما آنچیزی که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد زبان اشاره نیست. برای این که بدانیم منظور واقعی کتاب بدن چیست کمی باید از سیستم های ذهنی سخن گفت.

انسان دارای دو سیستم ذهنی شماره  1 و 2 است. سیستم شماره 1 همان ذهن ناخودآگاه ما است که بسیار پرقدرت و سریع است و می تواند کارهای بسیاری را به شکل همزمان بدون این که در اختیار ما باشد انجام دهد؛ اما سیستم شماره 2 که در اختیار انسان قرار دارد به ذهن منطقی شهره است. این ذهن کاملا کند، کم ظرفیت و برای انجام یک کار احتیاج به تمرکز بالایی دارد.

وقتی ما سخن می گوییم، در واقع داریم از سیستم شماره 2 کمک می گیریم. فکر می کنیم حرف می زنیم و معمولا در حرف زدن خود تمرکز نسبی را رعایت می کنیم. زنان نسبت به مردان سیستم شماره دو قوی تری دارند از این رو می توانند چند کار را همزمان انجام دهند؛ اما مردان هنگامی که کاری می کنند حتی نمی شنوند نمی توانند سخنان شما را گوش بدهند. با این حال، زنان هم چند کار محدود بیشتر نمی توانند در هنگام حرف زدن انجام بدهند و بسیاری از اعمال بدن در این لحظات به شکل خودمختار عمل می کند. از جمله حرکت دست ها و پاها. این حرکات که در هنگام حرف زدن یا شنیدن صورت می گیرد از یک سری فرم خاص تبعیت می کند که در حالت کلی به آن زبان بدن گفته می شود؛ اما این فرم چگونه است؟

سیستم 1 مغزی ما به گونه ای است که همواره در حال دریافت اطلاعات از دنیای بیرون، تجزیه و تحلیل و استفاده از آن است. بسته به نوع فرهنگ و یا گویش و زبان برخی از کلمات ناخودآگاه همراه خود تصویر و حرکتی تولید می کند. این حرکت در کنار آن لغت یا کلمه در ذهن ناخودآگاه انسان می خوابد. وقتی انسان به آن کلمه فکر می کند ناخودآگاه سیستم 1 دستور حرکت تصویر مربوط به آن را می دهد. حتی در صورتی که شما این کلمه را به ذهن نیاورده باشید، فکر کردن شما کافی است تا بدن شما این حرکت و دست و پا را انجام دهد.

از طرفی دیگر بر اساس سیستم یادگیری ذهن انسان نیز می توان عمل زبان بدن را توجیه کرد. یادگیری ذهن انسان به صورت تصویری است.  یعنی یا بر اساس ارتباط بین کلمه و تصویر یا بر اساس بین مفهوم یا تصویر سازی انجام شده، آن مفهوم یا کلمه یا احساس را می فهمد. از این رو باید گفت که کلمات و مفاهیم و احساسات در ذهن انسان بر اساس شکل هایی خاصی جایگذاری شده اند که یکی از این شکل ها به صورت حرکت خاص بدن است که به آن زبان بدن گفته می شود.

کلمات و زبان بدن

 

ارزش کلمات و زبان بدن

اما نکته مهم در این کتاب که باید به آن پرداخت، فاصله میان کلمات و زبان بدن است؛ یعنی نویسنده عمدتا تنها تکیه خود را بر حرکت بدن قرار داده است و توجه کمی به ارزش کلمات کرده است. به نوعی می توان گفت الیزابت کونکه معتقد است که باید نسیه را گرفت و نقد را رها کرد. کلمات و گفتمان ها ارزش بالایی نسبت به هر نوع راه ارتباطی دیگری دارد؛ اما زبان بدن در واقع لباسی است که روح آن را همین کلمات تشکیل داده است.

 از طرفی دیگر یکی از بارزترین موارد استفاده از مفهوم زبان بدن در این است که بتوانیم تناقض های میان گفتار و تفکر را درک کنیم؛ اما این زمانی کارآمد خواهد بود که ما ارزش کلمات را بدانیم و آن ها را به خوبی درک کنیم. در واقع الیزابت کونکه به سبب پیشه هنرپیشگی و بازیگری که دارد معتقد است که هر کلمه ای می تواند با هر لباسی از رفتار نشان داده شود. درست کاری که در بازیگری صورت می گیرد؛ اما او فراموش کرده است که قبل از سال 2000 خود را از این رشته بازنشسته کرده است و از آن سال به بعد کارگردانان و نویسندگان متعددی بر اساس ارزش کلمات لباس مناسب رفتاری برای آن ها طراحی کردند.

ما وقتی بتوانیم ارزش کلمات را به درستی درک کنیم در واقع می توانیم همان تناقض ها را به راحتی پیدا کنیم. وقتی کلمه ای بر اساس موقعیت و ارزش زمانی و مکانی خود به درستی بیان شود خب مسلما این سخن درست و رفتار منطبق بر آن است ولی وقتی کلمه ای بر اساس ارزش خود در جایی درست بیان نشود و موقعیتی درست را نتواند بسازد و با سایر کلمات همخوانی نداشته باشد، مسلما این اتفاق یک دروغ خواهد بود.

دروغگویان حرفه ای معمولا چندین جمله با ارزش های کلماتی همسان استفاده می کنند و معمولا ربط های خوبی بین آن ها برقرار می کنند. کسانی که این چنین توانایی و استعدادی دارند مسلما در نوع رفتار بدن خود نیز دقت خوبی دارد و به راحتی خودش را لو نمی دهد. از این رو بزرگ ترین فایده ی کتاب زبان بدن که نمایش دهنده تناقض ها بوده در بسیاری از موارد کاربردی ندارد و نمی توان بر اساس آن تصمیمات جدی گرفت. در ضمن همانطور که گفته شد همه انسان ها در گفت و گوی خود از سیستم 2 خود استفاده می کنند. حال شما می خواهید بر اساس سیستم دو خود، هم رفتار بدن خود را کنترل کنید و هم رفتار بدن طرف مقابل را چک کنید و هم سخن بزنید و هم بشنوید و تحلیل کنید. این نشدنی است؛ بنابراین از فکر این که با استفاده از کتاب الیزابت کونکه به نام زبان بدن می توانید در روابط حرفه ای خود موفق تر شوید و به نوعی طرف مقابل را از درون بشناسید و رفتار بعدی او را پیش بینی کنید، در بیایید. این کتاب همچنین توانایی به شما قرار نیست بدهد.

زبان بدن دونالد ترامپ

 

کاری که کتاب زبان بدن می کند

زبان بدن کتابی ساده تر از آن است که بخواهد به شما توانایی عجیب و غریبی در شناخت انسان ها بدهد. به جر دلایل گفته شده در بالا مهم ترین دلیل این است که این کتاب تنها بر پایه احساسات مشترک انسانی نوشته شده است؛ یعنی کسی که غمگین است این گونه رفتار می کند و کسی که با حرف شما موفق نیست این گونه دست خود را تکان می دهد؛ اما همانطور که گفتیم در هر فرهنگ گفتمانی زبان بدن بسیار می تواند متفاوت باشد. به طور مثال زبان بدن ایرانی ها نسبت به زبان بدن هندی ها بسیار کم و محدود است. ما ایرانی ها چندان علاقه ای به استفاده از زبان بدن نداریم و همین موضوع این کتاب را می تواند برای ما مفید تر کند؛ زیرا ما ایرانی که برای کلمات خود و مفاهیم مخصوص زبان خود چندان زبان بدن قوی نداریم و تنها زبانی که بدن ما از آن استفاده می کند همین احساسات مشترک انسانی است از این رو الیزابت کونکه به واقع کتابی نگارش کرده است که بیشتر به درد ایرانی ها می خورد.

همین مسئله گفته شده می تواند باعث شود که ما در روابط شخصی و خصوصی و دوستانه خود موفق تر باشیم. می توانید حال و روحیه همسر خود را بهتر درک کنید و بدانید که رفیق شما از چه چیزی رنج می برد. می توانید حدس بزنید که چه زمان در جمع صحبت کنید و یا کی این صحبت را به انتها ببرید؛ اما مسلم بدانید که مدیران، افراد باهوش و کسانی که در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند هزار برابر این کتاب از زبان بدن می دانند و به خوبی آن ها را پیاده می کنند. از این رو انتظار نداشته باشید که در روابط تجاری بخواهید از این موضوع استفاده کنید. این کتاب برای رابطه دو انسان عادی بسیار فوق العاده می تواند باشد اما برای سایر موارد کاربردی نخواهد داشت.

به طور کلی این کتاب حاصل تجربیات مشترک بازیگری و درس های اجتماعی الیزابت کونکه محسوب می شود از این رو اگر در این کتاب احساس کردید که قرار است کمی در رفتار خود بازیگری داشته باشید تعجب نکنید، چرا که نویسنده او یک بازیگر هالیوود بوده است و این یعنی تکنیک ها و متدهای گفته شده در این کتاب عموما از این مسیر عبور کرده است؛ اما نباید از حق گذشت که نام و مفهوم کتاب جذابیت خاصی دارد. ما دوست داریم بیشتر همدیگر را بشناسیم و انسان های دیگر را به عنوان بزرگترین معماهای زندگی خودمان حل کنیم و با آن ها رابطه بهتری داشته باشیم. این کتاب می تواند این موقعیت را برای ما فراهم کند تا این احساس درونی خود را ارضا کنیم و بیشترین علت فروش این کتاب را شاید بتوان همین موضوع دانست.

کتاب زبان بدن

 

چند نکته و پایان تحلیل

اما در ابتدای این متن و تحلیل نکته ای را بیان کردیم که قول دادیم در ادامه به آن بپردازیم. این نکته این بود که خود ناشر یک شرکت بسیار معروف در عرصه تولید و چاپ کتاب سراغ الیزابت کونکه رفته و از او خواسته اند که این کتاب را نگارش کند. این نوع رفتار در دنیای ادبیات معمولا به ندرت اتفاق می افتد ولی در دنیای سینما و هنر نویسندگی فیلمنامه به کرات دیده شده است که کارگردان و  تهیه کننده سراغ نویسنده می روند و با ارائه ایده از قلم او کمک می خواهند. در دنیای سینمایی یک عامل اساسی که باعث می شود فیلم دیده شود و خوب فروخته شود، نام کارگردان و تهیه کننده  یا کمپانی تهیه کننده آن است. در مورد کتاب زبان بدن نیز همچنین اتفاقی در سطح جهانی افتاده است. این کتاب با استفاده از نویسندگی (بازیگری) الیزابت کونکه و تهیه کنندگی ناشران مطرح کمپانی  Dummies توانست در دنیا مطرح شود. به هر حال باید قبول کرد که دنیای کتاب از جنبه دیگر یک زمینه اقتصادی بزرگ است و کمپانی های بسیاری در این زمینه کار می کنند. مسلما نشر Dummies راه های نفوذ و لابی های خاص خودش را دارد و می تواند کاری کند که کتاب زبان بدن از جنبه های خوبی دیده شود. این مسئله بدین معنی است که اگر کتاب زبان بدن را خواندید و چیزی بیشتر از یک کتاب روانشناختی از  آن ندیدید تعجب نکنید و نپرسید که چرا پس در تمام دنیا  این کتاب فروش خوبی داشته است. درصد بالایی این کتاب باید اتفاق می افتاد زیرا سود اصلی شرکت Dummies در گرو آن بوده است.

اما به طور کلی به عنوان یک تجربه و یک راه برای بهبود روابط شخصی می توان به این کتاب اعتماد کرد و از آن استفاده کرد. مسلما هر کتابی فواید خاص خودش را دارد اما باید دقت کرد که برخی مواقع کتابی را بیش از اندازه ارزشمند جلوه ندهیم؛ زیرا در این صورت خواننده را از مفهوم کتاب خوانی دور می کنیم. این کتاب برای یک مطالعه روزانه و مفید کاملا مناسب است اما قرار نیست خودتان را برای یک شاهکار اماده کنید. برای تهیه کتاب زبان بدن مسلما می توانید به هر فروشنده وفروشگاه کتابی مراجعه کنید. نسخه الکترونیکی این کتاب به ترجمه: دنیا مملکت دوست، فرح مملکت دوست، نسرین میرزایی و نشر فانوس دنیا در سایت و اپلیکیشن کتابچین وجود دارد. در ضمن یادتان باشد که این مقاله و متن تنها یک تحلیل بود که بر اساس واقعیت ها این کتاب را مورد بازبینی قرار داد؛ بنابراین اگر از این کتاب خوشتان می آید و یا دوست دارید آن را داشته باشید مسلما این کتاب می تواند مفیدترین کتاب برای شما باشد. 

 

 

به قلم مرتضی ملک جاری

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
ناصح خضرمولودی آذر

عالی توصیه میشه

1402-08-02

محمدرضا

طبق گفته روانشناسان و تحقیقات بین المللی تنها ۷ درصد از روابط با گفتگو و ۹۳ درصد مربوط به زبان بدن است، این کتاب به ما کمک میکند تا بتوانیم زبان بدن خود را تقویت کنیم.

1400-10-27

برچسب ها