×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
زبان بدن

دانلود کتاب زبان بدن

زبان بدن
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

با کتاب زبان بدن در این ویدئو آشنا شوید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : زبان بدن

نویسنده : علی اصغر نجفی

ناشر : آفتاب گیتی

تعداد صفحات : 87 صفحه

شابک : 978-600-98326-6-8

تاریخ انتشار : 1396

رده بندی دیویی : 153/69

دسته بندی : علوم اجتماعی، فرهنگ و سبک زندگی, کتابهای روانشناسی, روابط عمومی و اطلاع رسانی

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 18000 تومان

معرفی کتاب زبان بدن را رایگان بشنوید


معرفی کتاب

"زبان بدن"

کتاب حاضر اثر نویسنده ایرانی علی اصغر نجفی می باشد که توسط انتشارات آفتاب گیتی منتشر شده است.

زبان بدن به انواع ارتباط غیر کلامی گفته می شود که افراد با استفاده از حرکات فیزیکی خود بدون استفاده از گفتار با دیگران ارتباط برقرار میکنند. وقتی شما اصول و معناهای زبان بدن را یاد بگیرید میتوانید به بهترین حالت، رفتارهای خود را مدیریت کنید تا رفتارهایتان فراتر از گفتارتان منظور شما را نشان دهد. بر اساس یافته های دانشمندان علوم رفتاری تنها حدود 31 تا 41 درصد از ارتباطات ما به صورت کلامی و حدود 51 تا 71 درصد آن به صورت غیر کلامی یعنی با استفاده از حالت های سر و دست و چشم و پا و ابرو و غیره صورت می گیرد. از آنجایی که زبان کلامی تحت کنترل بخش هوشیار مغز انسان قرار دارد ما می توانیم آگاهانه کلماتی را بر زبان جاری کنیم که با احساسات و نیات واقعی ما همخوانی نداشته باشند و در نتیجه نیت واقعی خود را پنهان و آن را به گونه ای دیگر جلوه دهیم. زبان بدن افراد بخش بسیار مهمی از شخصیتی است که دارند. تا آنجا که حتی فکرش را هم نمی کنید.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"کشیدن سیگار، نشانهای بیرونی از یک مبارزه درونی است و ارتباط چندانی با اعتیاد به نیکوتین ندارد. در اصل یکی از کارهای جایگزینی است که مردم در جوامع پر تحرك امروزی برای تخلیه فشارهای عصبی خود که در اثر برخوردهای اجتماعی و شغلی به وجود می آید، از آن استفاده می کنند. برای مثال اغلب مردم این فشار عصبی را هنگامی که در مطب دندانپزشک منتظر هستند، احساس میکنند."

فهرست مطالب

مقدمه نویسنده
تاریخچه زبان بدن در جهان
زبان بدن در زندگی انسانها چه نقشی دارد؟
او تسلیم است
من رئیس هستم
میترسد
نفوذ
ضعیفانه دست ندهید
کف دستها، صورت یا گردن تان را لمس نکنید
نگاهتان بیش از حد ملایم و موافق نباشد
ژست و حالت قدرتمند به خود بگیرید
وقتی با کسی صحبت می کنید رویتان را به سمت دیگری برنگردانید
وضعیت و استایل خودتان را حفظ کنید
ژست و استایلتان اغراق آمز نباشد
چگونه زبان بدن را در زندگی روزمره خود بیاورید؟
پاها نیز حرف میزنند
مدل ایستادن چه چیزی را نشان میدهد؟
پنهان کردن چشم ها
پلک زدن بیش از حد
انداختن شانه ها با بالا
مردمک چشم
عرق کردن بیش از حد
حالت تدافعی گرفتن
خاراندن گردن و پشت گردن
بازی کردن با دستها و وسایل دیگر
صدای خیلی زیر یا خیلی بم
عدم تمایل دروغگو به شنیدن حرفهای خودش
ژستهای مخصوص
سخنان ضد و نقیض
نگاه یعنی چه؟
لبخند یعنی چه؟
آراستگی یعنی  چه؟
راست و بلند یعنی چه؟
رازهای شگفت انگیز زبان بدن برای جلب اعتماد در یک مذاکره
...

نقد و بررسی کتاب زبان بدن

شناسنامه کتاب

کتاب زبان بدن به قلم علی اصغر نجفی در سال 1396 منتشر شد. هدف نویسنده در این کتاب این است که ما را علاوه بر تاریخچه زبان بدن با تکنیک های آن در ارتباطات روزمره، کاری و ... آشنا کند و بر خلاف نظر عده ای که معتقد هستند که زبان بدن یک امر ذاتی است و ریشه در فطرت انسان ها دارد، مثلا همه انسان ها در سراسر جهان وقتی خوشحال می شوند می خندند، وقتی عصبی یا ناراحت هستند اخم می کنند. یکی از دلایل طرفداری از این نظر وجود اشتراکات حرکتی بین انسان های عادی، نابینایان و نا شنوایان است. چیزی که شاید تا به امروز خیلی از ما به آن فکر نکرده بودیم! افرادی که به صورت مادرزادی نابینا هستند نیز در زمان های خوشحالی واکنشی همانند انسان های عادی دارند و این واکنش ها بین همه انسان ها مشترک است؛ اما ما در این کتاب خواهیم فهمید که زبان بدن یک امر اکتسابی است این هنر در ذات ما نهفته است اما این ما هستیم که آن را پرورش می دهیم،"تمام مهارت ها را می توان با تمرین و تکرار بدست آوریم."

کتاب زبان بدن

 

نقد و بررسی کتاب

در ابتدا می خواهیم بگوییم تعریف از ارتباط چیست و منظور از ارتباط با کسی برقرار کردن چه می باشد. در تعریفی که از ارتباط آمده است به این مسئله اشاره شده: ارتباط عبارت است از تمام روش هایی که از طریق آن ممکن است ذهنی بر ذهن دیگر تاثیر بگذارد. این عمل نه تنها با نوشتن و صحبت کردن بلکه حتی با موسیقی، هنرهای تصویری، تئاترو عملا تمام رفتارهای انسانی است. به عبارتی دیگر می توان گفت ارتباط انسانی فرآیندی است که یک شخص مفهومی را به ذهن شخص دیگری با استفاده از پیام های کلامی و غیر کلامی منتقل می کند. ارتباط انسانی را اگر بخواهیم دسته بندی کنیم می توان گفت که ما دو دسته رابطه داریم " ارتباط کلامی" که همان پذیرفتن نشانه های نمادین و قرار دادهای پذیرفته شده در جامعه زبانی می باشد و " ارتباط غیرکلامی" یا همان زبان بدن مانند سکوت، تبسم، نگاه، ایما و اشاره، حرکات دست، وضعیت بدن و ... که به آن زبان خاموش نیز می گویند.

 

زبان بدن

گر بگویم که مرا حال پریشانی نیست رنگ رخسار خبر می دهد از سِر ضمیر (سعدی)

زبان بدن؛ عبارتی آشنا که تا به امروز بارها به گوشمان خورده است. حتما شما هم تا به حال این جمله را شنیده اید: «فلانی عجب body language خوبی دارد!» این احساس از کجا می آید؟ انجام چه رفتار هایی در اشخاص نشان دهنده استفاده از زبان بدن می باشد؟

زبان بدن چیست؟ شما درباره آن چه می دانید؟

زبان بدن یکی از راه های ارتباط غیرکلامی است که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین تکنیک های ارتباطی محسوب می شود. این مهارت به عنوان یک دانش اکتسابی راهی برای بالا بردن سطح کیفیت در روابط انسانی است. ما باید بدانیم که زبان بدن یک مفهوم ناشناخته و تازه نیست! با نگاهی گذرا بر تاریخ متوجه خواهیم شد که میلیون ها سال پیش انسان های نخستین برای برقراری ارتباط با یکدیگر از ایما و اشاره استفاده می کردند و این یعنی؛ شروع ارتباط انسانی با "زبان بدن" بوده است.

با گذشت زمان، تغییر تمدن ها و پیشرفت جوامع استفاده از زبان بدن روز به روز پیشرفت کرد و تکامل یافته تر شد. اکنون می بینیم که زبان بدن به عنوان مهارتی کاربردی در مناسبات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که تاثیرات قابل توجهی در موفقیت بسیاری از سیاستمدارن، هنرمندان، مدیران و رهبران بزرگ داشته است.

Body language

 

زبان بدن لغت نامه ای متحرک

آیا زمان هایی که در جست وجو معنای واژه ای هستید سروکارتان به لغت نامه خورده است؟ لغت نامه کتابی است که معنای تمام کلمات را به ما نشان می دهد. جالب است بدانید که زبان بدن نیز همانند یک لغت نامه عمل می کند. هر کدام از حرکات دست، پا، چشم و... ما معنای مخصوص به خودش را دارد. حتی برخی از حرکات دو یا چند معنا دارند. حال گاهی ممکن است این لغت های به کار برده شده از سمت طرف مقابل ما درست معنی نشود؛ به عبارت دیگر مسئله بزرگ این است که حرکات بدن و زبانمان با یک دیگر هماهنگ نباشد و نتوانیم مقصود خود را به درستی بیان کنیم. به این مثال توجه کنید: خانمی به آقایی علاقمند است اما هرگز این جمله را به او نمی گوید بلکه با رفتارهایی که انجام می دهد مقصود خود را به آن شخص می رساند. یکی از دلایل مهم برای یادگیری زبان بدن کنترل کردن چنین موقعیت هایی است. به عقیده روان شناسان زبان بدن در ارتباطی نزدیک تر با مغز قرار دارد و پیام ها را سریع تر از زبان گفتاری دریافت کرده و در رفتار ما نشان می دهد.

«زبان بدن دروغ نمی گوید، مگر آن که فردی خودش دروغ گویی را تمرین کرده باشد.»

آمار زبان بدن

 

شخصیت شناسی

یکی از مواردی که بشر همیشه به آن علاقه نشان می دهد رمز گشایی کردن از هر اتفاق و یا حرکتی است. این مورد در ارتباط های ما هم نیز صادق است. ما در اولین برخورد هایمان و یا در قرار های کاری مهمی که داریم علاوه بر کلامی که میانمان رد وبدل می شود دنبال ناگفته ها نیز هستیم اینکه نگاه طرف مقابل هنگام گفتن بعضی از کلمات، حرکت دست ها و هزاران مورد دیگر که اگر در مورد آنها حداقل ها را ندانیم شاید آنطور که باید در ارتباط های خود موفق نباشیم؛ به عبارت دیگر از میان حرکات هر فرد می توان دنیایی از جملات و احساسات را برداشت کرد و این زمانی میسر می شود که زبان بدن را بشناسیم.

 

زبان بدن بازتاب افکار و هیجانات

شاید تا به امروز خیلی از ما فکر می کردیم که بازتاب بیرونی افکار، هیجانات و احساس ما زبان گفتاری است؛ اما به نظر می رسد که زبان بدن تاثیر بیش تری در این فرآیند دارد. حدود دو میلیون هزار سال پیش انسان های اولیه تنها از راه اصوات و اشاره با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند؛ اما با گذشت زمان انسان ها بیش تر تمرکز خود را بر روی کلمات گذاشتند و این باعث شد که اهمیت زبان بدن کم تر دیده شود.

 

قدرت حرکات

جهانی که در آن زندگی می کنیم جهان "کلمات" است. کلمات معمولا نشان دهنده افکار، احساسات و هیجانات ما هستند. ما نمود خارجی بسیاری از رفتارهایمان را با کلماتمان نشان می دهیم؛ اما در این میان نباید قدرت زبان بدن را فراموش کنیم، در واقع کلمات و حرکات می توانند در کنار هم اسلحه های قدرتمندی برای انسان ها باشند؛ اما گاهی لازم است سکوت کنیم و به کمک زبان بدن حرف هایمان را بگوییم.

 

دست ها چه چیزی به ما می گویند.

دست ها یکی از مهم ترین اجزای بدن ما است و نقش ویژه ای در تکامل و پیشرفت انسان ها دارد. "دست ها" به عنوان قدرتمند ترین بخش زبان بدن تاثیر بسیار زیادی در روابط ما می گذارند. چرا که با کمک آن ها می توانیم بر صداقت، دشمنی، وفاداری، اطاعت، سلطه گری و... افراد پی ببریم. به عنوان مثال: دست در جیب: قرار دادن دست در جیب به معنای ناراحتی، عدم تمایل و بی اعتمادی می باشد. اگر می خواهید با شخصی در چنین وضعیتی گفت وگو کنید ابتدا اعتمادش را جلب کنید. دست به سینه: از این حرکت می توانیم دو معنای متفاوت برداشت کنیم: یکی به معنای رعایت ادب و دیگری معنای عدم مخالفت و گارد گرفتن است. دست روی قلب: گذاشتن دست روی قلب به معنای نشان ارادت و احترام است.

دست ها چه چیزی به ما می گویند

 

خنده بر هر درد بی درمان دواست!

معمولا لبخند زدن و خندیدن در موقعیت های مختلف تغییر می کند. افراد هنگامی که برای اولین بار یکدیگر را ملاقات می کنند لبخندی روی لب های خود به همراه دارند؛ اما از آن به بعد شکل رابطه و میزان صمیمیت اشخاص، نوع خندیدن آن ها را تعیین می کند. به طور کلی در محیط هایی که انسان احساس راحتی، امنیت و خوشحالی می کند بیش تر از سایر مواقع می خندد. گاهی ممکن است خندیدن برای انتقال انرژی مثبت و اظهار خوشحالی نباشد، بلکه به معنای کنایه آمیز و حتی بی احترامی تلقی شود. برای مثال: لبخند زدن با ریش خند از نظر ساختمان با یکدیگر برابر هستند اما یکی برای دلگرمی و دیگری برای تمسخر به کار برده می شود.

 به طور کلی خندیدن می تواند تاثیر گرفته از شیوه زندگی، فرهنگ و ارزش های گروهی از افراد باشد،اما نکته مهم این است که اگر شما می خواهید بخندید و یا از خندیدن به عنوان بخشی از زبان بدن خود استفاده کنید، بهتر است برای انتقال احساس خوب و دوستی با افراد باشد.

 

آدم ها شبیه یک دیگر می شوند

"آدم ها بعد از مدتی شبیه به یکدیگر رفتار می کنند، به ویژه اگر رفتاری تایید شده باشد."

تصور کنید در مهمانی نشسته اید که شخصی یکباره خمیازه می کشد، به نظر شما چند نفر پس از آن فرد این کار را انجام می دهند؟ خمیازه کشیدن یکی از بارزترین نشانه های تقلیدی در زبان بدن است. در همان مهمانی شما مقابل شخصی هستید که صدای بسیار زیبایی دارد، باور کنید که حین همان مکالمه سعی می کنید با صدای بهتری صحبت کنید. هم چنین شخص محترمی روبه روی شما نشسته است، احتمالا شما تلاش می کنید مثل او روی صندلی خود بنشینید، مثلا پاهای خود را روی هم بگردانید و یا به پشتی صندلی تکیه دهید. تقلید یکی از مهم ترین درس های زبان بدن است که باعث ایجاد توافق و ارتباطی سریع میان افراد می شود. تقلید از زبان بدن افراد، سبب می شود آن ها با شما احساس راحتی کنند چرا که بازتابی از خود را در شما خواهند دید.

 

فوت کوزه گری در زبان بدن

با نگاه کردن به عنوان این مبحث ذهن همه ما به سمت ضرب المثل معروف فوت کوزه گری می رود. اگر شما آن را نشنیده اید یک بار دیگر آن را مرور می کنیم.

"در گذشته استاد کوزه گر باتجربه ای بود که کوزه های شفافی می ساخت. شاگردی نزد او کار می کرد که دوست داشت تمام تجربه های استاد را یاد بگیرد. شاگرد وقتی که همه آموزش ها را دید از کار استادش ایراد گرفت و خواست برای خود کارگاهی راه اندازی کند. هرچه استاد اصرار کرد که پیشش بماند و تنهایش نگذارد، او نپذیرفت. شاگرد کار خود را با وسواس شروع کرد و به ساخت کوزه ها مشغول شد ولی احساس می کرد کارهایش شفافیت کارهای استاد را ندارد! چندین بار همه مراحل را از اول تکرار کرد اما باز هم بی فایده بود. شاگرد فهمید که همه اسرار کار را یاد نگرفته است. نزد استاد بازگشت و مشکل را به او گفت.

استاد گفت: هر شاگردی باید یک روز استاد شود اما تو مرا بی موقع ترک کردی، بیا یک سال دیگر این جا کار کن تا همه فوت وفن کار را به تو بیاموزم. یک سال گذشت اما شاگرد متوجه اشتباه خود نمی شد. تا این که یک روز استاد کنار کوره رفت و به شاگرد گفت: خوب دقت کن تا سِر کار مرا یاد بگیری. تنها کاری که استاد انجام می داد این بود که کوزه ها را پیش از این که داخل کوره بگذارد فوت می کرد تا اگر روی آن ها گرد وغباری باشد از بین برود و نتیجه کار شفاف و درخشان باشد. استاد بعد از انجام این کار به شاگرد گفت: کارهای تو همین یک فوت را کم داشت."

مقصود از تعریف ضرب المثل این است که گاهی ما تمام حرکات و اشارات مربوط به زبان بدن را می دانیم و به طور کامل اجرا می کنیم، اما باز هم به هدف مورد نظر خود نمی رسیم! به نظر شما اشکال کار ما در چیست؟ کدام مرحله را فراموش کرده ایم و یا از اهمیت آن بی خبر هستیم؟ بهتر است جواب این سوالات را در متن کتاب جستجو کنید.

 

زبان بدن و تفاوت فرهنگی

همه حرکات در همه فرهنگ ها معنای یکسانی ندارد. به عنوان مثال: "هنگامی که با ایتالیایی های اصیل حرف می زنید، به نظر می رسد در حریم فضای شخصی شما ایستاده اند. مدام شما را می گیرند، بلند تر از شما حرف می زنند، در حقیقت داد می زنند که به نظر می رسد از همه چیز عصبانی هستند! اما این بخش عادی ارتباط دوستانه با مردم ایتالیاست. " حتی لبخند نیز در فرهنگ های مختلف متفاوت تعبیر می شود گیدنز در کتاب جامعه شناسی خود می گوید: " به نظر می رسد لبخند زدن یک واکنش ذاتی است. یکی از دلایل اینکه می توانیم از این امر مطمئن باشیم این است که کودکی که نابینا متولد می شود مانند کودک بینا در همان سن شروع به خندیدن می کند؛ اما موقعیت هایی که در آن ها لبخند مناسب تلقی می شود، در فرهنگ های مختلف فرق می کند. کودکان مجبور نیستند لبخند زدن را یاد بگیرند اما باید یاد بگیرند کی و کجا این کار مناسب است."

 

در جلسات کاری تاثیر گذار باشیم

زبان بدن در روابط کاری و اجتماعی تاثیر بسیار زیادی دارد، حالا تصور کنید که این روابط قرار است در قالب بزرگ تری مثل شرکت در یک جلسه یا یک مصاحبه کاری باشد. بدون شک قدرت اثرگذاری زبان بدن باید دو چندان باشد؛ اما چگونه؟ با چه ترفندهایی؟

هنگام ورود: برای وارد شدن به اتاق به هیچ عنوان مکث نکنید. کسانی که اعتماد به نفس ندارند در این مواقع سرعت شان کم می شود.

رو به رو شدن و دست دادن: حتی اگر شخص مصاحبه کننده نشسته بود و یا سرگرم کاری بود برای دست دادن به سمت او بروید. کف دست خود را مستقیم نگه دارید و به همان میزانی که دستتان فشرده می شود، دست او را بفشارید. اجازه دهید طرف مقابل دست دادن را تمام کند. (این رفتار ها نشان دهنده میل شما به همکاری و قدرت شما است.)

حین مذاکره: از حرکات شفاف و دقیق استفاده کنید. خونسرد باشید و هیجان خود را کنترل کنید. سعی کنید زاویه بدن تان حین گفت وگو 45 درجه باشد و در وضعیت توبیخ قرار نگیرید. حرکات طرف مقابل را تایید، گاهی تکرار و اگر می توانید تقلید کنید.

هنگام خروج: وسایلتان را با آرامش جمع کنید. این بار اجازه دهید شخص مصاحبه کننده برای دست دادن پیش قدم شود. اگر هنگام ورود شما در بسته بود، در را پشت سرتان ببندید.

جلسات کاری و زبان بدن

 

اسرار زبان بدن

شاید پس از خواندن این متن برای انجام دادن هر حرکتی دچار وسواس شوید. مدام با خود بگویید که اگر بخواهم زبان بدن خود را کنترل کنم شاید نتوانم متوجه رفتار و حرکات دیگران شوم. مطمئن باشید مغز شما از قبل برای فهمیدن بسیاری از نشانه های زبان بدن برنامه ریزی کرده است. پس تنها کاری که پس از یادگیری زبان بدن لازم است انجام دهید تمرکز برای دریافت نشانه ها و هوشیاری برای درک آن ها می باشد. در این مسیر راه های تقویت زبان بدن می تواند در بحث یادگیری به شما کمک کند.

«استفاده از زبان بدن مانند راندن دوچرخه است. ابتدا ممکن است کمی سخت و حتی ترسناک به نظر برسد یا باعث اشتباه و زمین خوردنتان شود، اما ناگهان می بینید که نصف راه را رفته اید.»

 

رازها...!

  • همیشه چهره ای شاداب داشته باشید و لبخند را بخش جدایی ناپذیر صورتتان قرار دهید.
  • با ایما و اشاره حرف بزنید اما لطفا زیاده روی نکنید.
  • با اشخاص به همان اندازه ای که با شما احساس راحتی می کنند تماس چشمی برقرار کنید.
  •  تا حدی که طرف مقابل احساس راحتی می کند به او نزدیک شوید، اگر به سمت عقب رفت، دیگر جلوتر از آن نروید.
  • هنگام شنیدن کمی به جلو و هنگام صحبت کردن راست بنشینید.
  • زیرکانه از زبان بدن طرف مقابل خود تقلید کنید.

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب زبان بدن به قلم علی اصغر نجفی که توسط انتشارات آفتاب گیتی منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و همین طور زبان بدن خود را تقویت کنید، زیرا زبان بدن همان طور که در ابتدا گفتیم یک مهارت اکتسابی است که پس از یادگیری باید پرورش داده شود.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات آفتاب گیتی

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
h.p

بسیار کاربردی تر می توانست باشد

1400-07-20

ساسان رامح

یک کتاب بسیار عالی برای کسانی که می خواهند با مفهوم زبان بدن و تاریخچه آن و نیز کاربردهای ان اشنا شوند.

1400-06-09

برچسب ها