×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
هنر عشق ورزیدن

دانلود کتاب هنر عشق ورزیدن

هنر عشق ورزیدن
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : هنر عشق ورزیدن

نویسنده : اریک فروم

ناشر : نسل نو اندیش

مترجم : ابوذر کرمی

تعداد صفحات : 160 صفحه

شابک : 978-964-236-511-1

تاریخ انتشار : 1393


معرفی کتاب

"هنر عشق ورزیدن" 

کتاب هنر عشق ورزیدن با عنوان اصلی (The Art of Loving) اثری از اریک فروم (Erich Fromm) می باشد که با ترجمه ای از ابوذر کرمی، توسط انتشارات نسل نو اندیش منتشر شده است.

کتاب هنر عشق ورزیدن اثری از اریک فروم روانشناس و جامعه شناس آلمانی تبار است که در سال 1956 منتشر شد. نویسنده در این کتاب قصد ندارد دستورالعمل ساده ای برای عشق ورزیدن ارائه کند، بلکه سعی دارد بگوید که عشق ورزیدن یک هنر است. فروم در این کتاب می‌خواهد مخاطب را متقاعد سازد كه همه‌ تلاش های وی برای رسیدن به عشق محكوم به شكست‌ هستند، مگر اینكه با تمام توان سعی كند كل شخصیت خود را رشد دهد، تا به ‌یك جهت گیری ثمربخش برسد. یعنی بدون توانایی و داشتن هنر در عشق‌ ورزیدن، بدون جرأت و اعتقاد و انضباط نمی‌توان به رضایتمندی در عشق رسید.

بخشی از کتاب "هنر عشق ورزیدن" را می توانید در نسخه نمونه مطالعه نمایید

فهرست مطالب


پيشگفتار
فصل اول. آيا عشق‌ورزي، يك هنر است؟
فصل دوم. نظريه‌ي عشق
عشق، پاسخ به مسأله‌ي وجود بشر
عشق بين والدين و فرزند
معشوق‌ها
فصل سوم. عشق و فروپاشي آن در جامعه‌ی امروزي غرب
فصل چهارم. تمرين عشق

نقد و بررسی کتاب هنرعشق ورزیدن

نگاهی به کتاب هنر عشق ورزیدن

کتاب هنر عشق ورزیدن (The art of loving) توسط اریک فروم (Erich Fromm) در سال 1956 به رشته تحریر در آمد. او در این کتاب عشق را به عنوان فعالیت می داند که قابل آموزش دادن است و این نظریه که عشق احساسی مرموز و غیر قابل تحلیل است را رد می کند. او در این کتاب عشق و روابط عاطفی میان انسان ها را از زوایه دیدی متفاوت که تا آن زمان به آن پرداخته نشده بود نگاه می کند. به دلیل تحصیلات اریک فروم در حوزه مسائل اجتماعی می توان گفت که او توانسته است دیدگاه های متفاوتی را در این کتاب بیان کند. شما در این کتاب با نسخه هایی از پیش نوشته شده مواجه نیستید همان طور که اریک فروم در فصل آخر به آن اشاره می کند، آموختن هنر عشق ورزیدن نیاز به صبر، تمرین و تمرکز دارد.

 

مختصری از زندگی اریک فروم

اریک فروم در بیست و سوم مارس سال 1900 در فرانکفورت آلمان متولد شد. اریک فروم در رشته حقوق و علوم دینی تحصیل کرد و سر انجام در رشته اقتصاد اجتماعی فارغ التحصیل شد. ازدواجش با فریدا ریخمن روانکاو زمینه علاقه او به روانکاوی را فراهم کرد. او بنا به رشته دانشگاهیش در زمینه هایی از جمله عدالت اجتماعی، مذهب و اخلاقیات به پژوهش پرداخت اما کمی بعد رویکرد جدید در زمینه پژوهش او آغاز شد. اریک فروم در سال 1930 پژوهشش را در زمینه "عشق" آغاز کرد، در سال 1956 زمانی که کتاب هنر عشق ورزیدن را منتشر کرد او اولین کسی بود که عشق ورزیدن و هنر دوست داشتن را به عنوان موضوعی با درجه اهمیت بالا به جهت انجام پژوهش و بررسی آن معرفی کرد. او زمینه ای گسترده برای تحقیق و بررسی و ارائه راهکارهای علمی در زمینه عشق ورزیدن ارائه کرد. او با رد کردن نظریه فروید درباره غریزه به طرح دیدگاه جدیدی پرداخت که در آن معتقد بود شناخت کامل انسان از خود و دیگران تنها از طریق روی آوردن به عشق، میسر است که از حدود کلام و فکر تجاوز کرده و در قالب تجربه پیوندی، قابل شناسایی است. او در کتاب" هنر عشق ورزیدن" به بیان اندیشه های خود و نگاهش از زوایه مختلف به این مسئله پرداخته است.

اریک فروم

نقد و بررسی

هر گاه بحث در مسائل روانشناسی نوین و موضوعاتی در باب عشق و روابط میان افراد به میان می آید اولین مسئله ایی که قابل تامل است و ذهن من را به عنوان یک مخاطب به خود درگیر می کند که آیا نمونه این نظریه های گفته شده در ادبیات کلاسیک ایران وجود ندارد؟ بعد از مطالعه نظرایات اریک فروم به موارد مشترک زیادی میان نظریات او و شاعران ایرانی خواهیم رسید نگاه به مواردی مانند عشق ورزی، تواضع، تسلیم در برابر معشوق در بسیاری از موارد یکسان است.

 

نگاه مشترک ادبیات کلاسیک ایران و اریک فروم به عشق

از دیدگاه اریک فروم عشق مایه کمال انسان و پرورش روح اوست و عشق ورزیدن را پاسخی به مسئله وجودی انسان می داند. او معتقد است: " اگر چه می توان عشق یا احساسی نظیر آن را در میان حیوانات نیز مشاهده کرد اما باید به خاطر داشت که وابستگی آنها تا حدود زیادی از غرایز طبیعی نشات می گیرد. آنچه که در مسائل وجودی انسان جلب توجه می کند، این است که انسان با توجه به قدرت فکر و منطق می تواند خلق و خوی انسانی را جایگزین خصایل غریزی و حیوانی بکند."

در ادبیات کلاسیک ایران شاعران بسیاری نیز مانند اریک فروم بر این باور بودند که عشق مانند نردبان تعالی روح انسان است و او را به سمت کمال می برد. به عنوان مثال نکته مشترکی که میان سخنان سعدی و اریک فروم وجود دارد آن است که هر دو معتقد هستند عشق ورزیدن یک "هنر" است.

عوام عیب کنندم که عاشقی همه عمر کدام عیب! که سعدی خود این هنر دارد

 

تنهایی رنج همیشگی بشر

یکی از مسائلی که اریک فروم به آن اشاره کرده است، عشق ورزیدن به یک دیگر برای غلبه بر تنهاییست. او معتقد است جدایی و تنهایی یکی از دردناک ترین تجربه های بشر است. انسان در طول زندگی با چنگ زدن به مسائل مختلف از قبیل ثروت، کار و کسب مقام در تلاش است تا از میزان این رنج بکاهد. در حقیقت می توان گفت نیاز به عشق ورزیدن از احساس تنهایی و انزوا سر چشمه می گیرد و اریک فروم در کتابش بیان می کند که انسان با برقرار کردن ارتباط و عشق ورزیدن به دیگران در تلاش برای حل این رنج است. از میان شاعران ایرانی غزلیات عاشقانه سعدی بسیار به نظریات فروم نزدیک است در باب تنهایی نیز سعدی اینگونه نظر خود را بیان می کند.

با فراغت چه سازم، برگ تنهاییم نیست دستگاه صبر و پایاب شکیباییم نیست

ترسم از تنهایی احوالم به رسوایی کشد ترس تنهایی است، ورنه بیم رسواییم نیست

مشترکات بسیاری که میان دیدگاه های بیان شده در ادبیات کلاسیک ایران و اریک فروم وجود دارد، بیانگر آن است که در اکثر غزلیات عاشقانه ایرانی همواره سخن از عشقی زمینی است همان طور که در روانشناسی نوین نیز همیشه بحث بر سر این نوع عشق است. نکته ای که در اینجا وجود دارد فاصله ای بیش از قرن ها میان اشعار سروده شده در ادبیات کلاسیک ایران و اریک فروم  وجود دارد این اشتراکات نشان دهنده این است که ذات عشق تغییر نکرده و ثابت و پایدار است و اگر در جایی تفاوتی وجود دارد به دلیل فاصله زمانی است که باعث شد بیان هریک کمی متفاوت به نظر برسد.

(The art of loving)

 

آموزش عشق

اریک فروم با بیان چندین دیدگاه می خواهد برای مخاطبش عشق راستین را بیان کند. او معتقد است در عشق بارور، طرفین فردیت خود را حفظ می کنند و آدمی در عشق جذب و گم نمی شود. از دیدگاه او عشق سالم همان طور که کمک می کند تا بر انزوا و رنج تنهایی غلبه کنی، فردیت تو را نیز حفظ می کند. از دیگر مسائلی که اریک فروم به آن اعتقاد دارد و لازمه عشق می داند بخشش و ایثار است اما او در بخشی از کتابش می گوید برخی از افراد بخشش را با قربانی کردن خود اشتباه می گیرند او معتقد است این افراد کسانی هستند که رشد شخصیتی آنها به اندازه کافی صورت نگرفته است.

 

مرگ عاشق

در این کتاب اریک فروم نمی خواهد در قالب چند نسخه از قبل نوشته شده به مخاطبانش عشق را آموزش دهد و بگوید هر کس از این موارد پیروی کند عشقی اسطوره ای را در زندگی اش تجربه می کند. هدف او بیان دیدگاه هایی است که هر فرد به صورت غریزی در زندگی خود و ارتباط های عاطفی اش در زندگی انجام می دهد؛ اما این بار او این موارد رفتار های غریزی را به گونه ای تجزیه و تحلیل کرده است که به صورت معمول تا کنون به آنها پرداخته نشده بود.

مرگ عاشق زمانی رخ می دهد که احساس کند می تواند دیگری را تحت تملک و سلطه خود داشته باشد. اریک فروم در بخشی از کتابش می گوید عشق ورزی نیازمند چندین عنصر می باشد که همه در شکوفایی عشق موثر می باشد، این عناصر عبارتند از: دل سوزی، فداکاری، احساس مسئولیت و دانایی و در صورت نبود جزء سوم عشق یعنی احترام گذاردن، احساس مسئولیت خیلی ساده تا حد سلطه گری و میل به تملک دیگری رو به افول می رود. اگر در رابطه احترام وجود داشته باشد، دیگر نشانی از استثمار نخواهد بود. به عبارتی دیگر عشق فرزند آزادی است، نه سلطه جویی و استثمار.

 

دانی از دولت وصلت چه طلب دارم، هیچ

نکته قابل تامل که اریک فروم در کتاب هنر عشق ورزیدن به آن اشاره می کند تعریف و یا به عبارت دیگر تاکید بر عشقی بی قید و شرط می باشد و این موضوع را یکی از آرزوهای بشر می داند. او معتقد است عشقی که وابسته به خصوصیات و ویژگی هایی باشد دائما در گرداب شک و تردید در تلاطم است و همواره با احتمال از بین رفتن مواجه است. احساس بدی که این عشق به طرف مقابل می دهد او را با این مسئله مواجه می کند که مرا به خاطر خودم نمی خواهند بلکه مرا به خاطر نفعی که برایش دارم دوست می دارد. او توصیف زیبایی از عشق بی قید و شرط کرده است او می گوید: " شاید به همین خاطر است که انسان ها در هر سن و موقعیتی، همواره در پی آغوش مادری هستند، چون عشق مادرانه بی قید و شرط است."

کتاب هنر عشق ورزیدن

ویکی پدیا کتاب هنر عشق ورزیدن

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%86%D8%B1_%D8%B9%D8%B4%D9%82_%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%86

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب هنر عشق ورزیدن به قلم اریک فروم با ترجمه ابوذر کرمی که توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم نگاهتان به عشق عوض خواهد شد.

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

کتاب های دیگر انتشارات نسل نو اندیش

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
علی اکبر خواجوی

من قبلا نسخه چاپی این کتاب رو خوندم و هنوزم که هنوزه هر از چندگاهی بر میگردم و بخشی از اون رو میخونم. الان که این کتاب رو اینجا دیدم، خوشحال شدم، چون میتونم دیگه این کتاب رو همه جا با خودم همراه داشته باشم و هر جایی و هر لحظه ای که هوس کردم، یه گوشه ای از اون رو بازخونی کنم. این کتاب، یه کتاب ارزشمنده که یک بار خوندنش کمه.

1400-09-07

معصومه کوشش

در بخشی از کتاب در مورد افرادی که بلوغ عاطفی ندارند صحبت شده، خصوصیات و رفتارها و نحوه شناسایی اونها ر گفته. به نظر من مهمترین بخش این کتاب همین بخشه. چون از این دست افراد کارهای خطرناکی ممکنه سر بزنه که بهتره حتما بشناسیدشون

1400-08-29

toofan

کتابهای انتشارات نسل نواندیش خیلی خوب و سطح بالا هستند. این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. حتما بخونید

1400-08-26

ashkboos

یک کتاب خواندنی که با عث افزایش اگاهی نسبت به افراد میشه. به نظر من اسم کتاب باید هنر زندگی کردن می بود.

1400-07-18

reza

اوایل کتاب خیلی برای جالب نبود و به نظرم تکراری بود، ولی از یه جایی اینقدر خوب شد که لازم میدونم برگردم و بعضی از قسمتها رو مجددا بخونم

1400-07-06

آرتا سوادکوهی

بسیار کتاب خوبیه. درکتون رو از عشق عوض میکنه.

1400-05-12

n.jafari

به نظر من تفاوت دیدگاه افراد نسبت به این کتاب، به دیدگاه قبلی آنها نسبت به عشق یا عاشق شدن و نشدن آنها بستگی دارد. چون کل این کتاب در مورد شناخت عشق و دیدگاهی متفاوت نسبت به آن است. همانطور که خود نویسنده در پیشگفتار کتاب عنوان میدارد که کسی که فکر میکند همه میوه ها همزمان با توت فرنگی می رویند پس هیچ چیز در باره انگور نمی داند.عشق به طور کلی عنوان و مفهومی جذاب و در عین حال پر از رمز و راز برای انسان هاست. هنوز در مورد اینکه عشق یک واکنش شیمیایی روی مغز است یا یک تحولی روحی و روانی بحث وجود دارد. در انتها به عقیده اینجانب این کتاب سرشار از مطالب مفید است و مطالعه آن پیشنهاد می شود.

1400-04-21

مهران بختیار زاده

چقدر مطالب خوب و مفیدی داشت. پیشنهاد میکنم این کتاب رو بخونید

1400-04-14

سمیرا عقیلی

چرا اون دوستمون میگه تاثیر نداره. به نظر من خیلی هم کتاب خوب و تاثیرگذاریه. البته نظر هر کسی میتونه متفاوت باشه.

1400-04-13

پرستو شاهی

خیلی کتاب خوبی بود. از این مدل کتابها بازم بزارید روی کتابچین

1400-04-07

فتانه بلاغی

تاثیر انچنانی نداره.

1400-03-01

مرتضی تبار

محتوای سخت و پیچیده ای داشت که به راحتی قابل فهم نیست.

1400-02-13

نسترن ملکی

من خیلی دوست داشتم کتابشو. خیلی ممنون

1400-02-13

طلا پارسا

زیاد خوب نبود، خیلی خسته شدم از خوندنش

1400-01-25

راضیه جلالی

کاش رایگان بود تاهمه بخونن

1399-12-14

برچسب ها