×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
پیرمرد و دریا

دانلود کتاب پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : پیرمرد و دریا

نویسنده : ارنست همینگوی

ناشر : بادبان

مترجم : پیمان آذر باد

تعداد صفحات : 200 صفحه

شابک : 978-600-7005-52-1

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 813/54

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 18500 تومان


معرفی کتاب

"پیرمرد و دریا"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (The old man and the sea) اثری از ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) می باشد که با ترجمه ای از پیمان آذر باد، توسط انتشارات بادبان منتشر شده است.
ارنست همینگوی از نویسندگان برجسته معاصر آمریکایی می باشد. او همچنین برنده جایزه نوبل ادبیات و از پایه گذاران یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به وقایع نگاری ادبی شناخته شده است. قدرت بیان همینگوی در توصیف شخصیت های داستانش به گونه ای است که او را پدر ادبیات مدرن لقب داده اند.
ارنست همینگوی زمانی که در کوبا به همراه همسرش زندگی میکرده قایقرانی و ماهیگیری از تفریحاتش محسوب می شد و به همین دلیل زندگی در دریا را به تجربه آموخته بود. همین تجربه باعث نگارش رمان پیرمرد و دریا شد. پیرمرد و دریا، روایت مردمی است که همه وجودشان به دریا متصل است و به همین دلیل است که دریا را مرکز همه هستی خود می دانند. داستان این رمان در باره مردی است که برای صید رویایی خود دل به دریا می زند و این صید او را وارد یک بازی مرگ و زندگی می کند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
"پیرمرد دوست داشت دستش را همچنان در آب شور نگه دارد تا هر چه ییشتر زخمها ترمیم گردد اما ترسید که بر اثر یک تکان ناگهانی دیگر از طرف ماهی تعادلش به هم بخورد، به همین دلیل بر روی پایش ایستاد و جایگاه خود را محکم کرد و دستانش را در برابر آفتاب نگه داشت تا خشک شود. این بریدگی تنها سوختگی ناشی از کشش طناب بود که در گوشت کف دستش شکاف ایجاد کرده بود."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

معرفی کتاب پیرمرد و دریا را رایگان بشنوید


نقدی بر کتاب پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی

" طوری بجنگ که حریف برای تو دست بزند" جمله ی معروفی است که تقریبا در تمام جنبه های مختلف زندگی می توان مصداقی برای آن پیدا کرد. این جمله توجه انسان را به چیزی فراتر از پیروزی یا شکست جلب می کند. زندگی در مفهوم عام و کلی آن جنگی است که تا زمان مرگ فرجامی ندارد و این جنگ در کتاب و رمان کوتاه پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی به خوبی به نمایش گذاشته شده است. در همین ابتدای کار می توان پیرمرد را نمادی از انسان و دریا را نماد واقعی دنیا و زندگی دانست. البته که خود ارنست همینگوی معتقد است هیچ نویسنده خوبی نمی تواند قبل از بیان داستان نمادهایش را بیان کند، از این رو به گفته خود او در پیرمرد و دریا آنقدر پیرمرد، دریا، ماهیگیری و هزاران اتفاق دیگر واقعی نگاشته شده است که خود به خود هرکدام از آن ها رفته رفته نمادهای واقعی خود را پیدا می کنند و در ذهن مخاطب می خوابند؛ اما بهتر است کمی دقیق تر این نقد را پیش ببریم تا با واقعیت های آن آشنا شویم.

ارنست همینگوی

درباره نویسنده

ارنست همینگوی نویسنده آمریکایی که در جنگ های این کشور نیز حضور فعالی داشته است از جمله نویسندگان رئالیسم ادبیات محسوب می شود. البته نوع رئالیسم او را می توان در حوزه نوین وقایع نگاری دانست. همین موضوع و همین قدرت قلم باعث شده است که ارنست همینگوی را پدر ادبیات نوین و رئالیسم نوین بدانند.

اما همین نوع سبک قلم به نوعی طرفداران و منتقدان خاص خودش را دارد. وقایع نگاری و رئالیستی که خود را ملزم به ارائه دقیق تصاویر جامعه و داستان به مخاطب می کند می تواند بسیار توصیفی باشد؛ یعنی باید برای دیدن یک صحنه و یک اتفاق درست به اندازه نقاش صبر کرد تا آن صحنه کم کم رنگ و بویی به خود ببیند و کامل شود. این موضوع برای کسانی که حافظه کوتاه مدت خوبی ندارند و نمی توانند جزئیات را پشت سر هم در ذهن خود نگه دارند بسیار اذیت کننده است. از این رو کتاب هایی مانند وداع با اسلحه و پیرمرد و دریا و ... از توصیفات زیاد ساخته شده اند. البته این نوع توصیفات در مقایسه با نوع قلم مارکز (نویسنده کتاب صد سال تنهایی) قابل تحمل تر است و می تواند نسبت به کتاب های مارکز بدون توصیف اضافی لقب بگیرد! با این حال این حجم از وقایع نگاری و ساختن جامعه و موجودیت در کتاب می تواند خود لذت زیادی برای خوانندگان با حوصله و البته خوش حافظه داشته باشد.

اما فارغ از این مسئله ارنست همینگوی از کودکی به دریا و ماهیگیری علاقه مند بوده و به نوعی می توان گفت احساس جریان یافته در کتاب پیرمرد و دریا ناشی از همان دوران کودکی است. البته این کتاب زمانی نوشته شد که ارنست همینگوی به واقع خود قایقی خریداری کرده بود و گاه و بیگاه برای ماهیگیری به دریا سفر می کرد؛ بنابراین عملا توصیفات ذکر شده در کتاب از دریا به نوعی واقعیتی غیر قابل انکار است.

ارنست همینگوی بعد از نگارش این کتاب و احتمالا به خاطر آن مفتخر به دریافت جایزه نوبل ادبی شد. این موضوع نقد کتاب پیرمرد و دریا را سخت تر از قبل می کند. با این حال بهتر است ادامه نقد خود را پیگیری کنیم.

The old man and the sea

 

از سبک تا محتوا

به صورت کلی کتاب پیرمرد و دریا از تعداد شخصیت های محدودی ساخته شده است و به نوعی می توان گفت که این کتاب دارای داستانی تک بعدی و یک شخصیتی است؛ زیرا عمده داستان در میان آب و در تفکرات پیرمرد سپری می شود؛ بنابراین ما به عنوان مخاطب این کتاب تنها همراه نامرئی پیرمردی محسوب می شویم که به دریا می رود و قرار است ماهی یا هرچیز دیگری را شکار کند.

موضوع اصلی از نظر سبک نوشتاری دقیقا همان چیزی است که در بالا گفتیم. کتاب نگارشی روان دارد اما سبک بیان موضوع و داستان که به نوعی توصیف گرایی محسوب میشود باعث شده است که کمی کتاب برای گروهی از مخاطبان که از حافظه خوبی برخوردار نیستند سخت باشد.

اما از نظر محتوایی حرف های بیشتری می توان درباره کتاب پیرمرد و دریا زد. برای درک این موضوع باید به رابطه بین پیرمرد و دریا نگاه دقیق تری کرد. در جایی از داستان ذکر می شود که پیرمرد در گذشته ای نه چندان دور و در زمان جوانی بر دریا غلبه داشته است و می توانست از آن هرچه را که بخواهد بیرون بکشد؛ اما در این دوران پیری مدت هاست که دریا دیگر به او روی خوش نشان نمی دهد و همین موضوع باعث می شود که پیرمرد برای بار آخر به جنگ با دریا برود. این نوع رابطه به نوعی شبیه به رابطه انسان با زندگی است. انسان نیز در دوران جوانی می تواند حداکثر برداشت های خود را از زندگی داشته باشد و در دوران پیری این زندگی است که بر او فشار می آورد می تواند جان پیرمرد را بستاند. از این رو دریا به واقع می تواند نمادی از زندگی باشد و پیرمرد که خود انسانی است فرسوده، نماد تمام انسان های روی کره خاکی در برابر زندگی را بر دوش می کشد.

اما این تمام ماجرا نیست. داستان از جایی جذاب می شود که پیرمرد به تنهایی و بدون کمک و حضور کسی به جنگ با دریا و نمادهای درونی آن می رود. در این جنگ پیرمرد با ماهی بزرگ گلاویز می شود و این درگیری جذاب که بخش عمده ای از کتاب را به خود اختصاص داده است به نوعی جنگ میان انسان و زندگی را به تصویر می کشد. در این جا نمی خواهیم بگوییم که این جنگ چه فرجامی دارد و کدام یک پیروز می شوند؛ زیرا اصولا پیروزی و شکست در این جا اهمیت ندارد. این نوع خود مبارزه و دست نکشیدن از تلاش است باعث می شود این جنگ جذاب به نظر برسد؛ زیرا در جایی که دیگر جنگ به اتمام رسیده است گویی طرف به ظاهر پیروز نیز خود را بازنده می یابد و دیگر قدرتی برای ادامه مسیر ندارد.

کتاب پیرمرد و دریا

ویکی پدیا کتاب پیرمرد و دریا

https://fa.wikipedia.org/wiki/پیرمرد_و_دریا

 

فلسفه ای که در کتاب جریان دارد

به واقع می توان فلسفه درونی کتاب پیرمرد و دریا را چیزی شبیه به فلسفه نیچه دانست. این فلسفه در کتاب "چنین گفت زرتشت – نیچه " این چنین بیان می شود که هرچه یک اتفاق یا یک چیز منتهای خود نزدیک می شود در واقع به نقطه آغازین خود بر می گردد. به طور مثال قطره ای در دل فواره را تصور کنید، این قطره وقتی به اوج فواره می رسد در حقیقت در همان لحظه به کف استخر یا حوضچه برمی گردد؛ بنابراین رسیدن به صد یعنی برگشتن به نقطه ای به نام صفر. این نوع فلسفه به شکل های مختلف در آثار هنری و ادبی بسیاری دیده میشود. در فیلم امام علی (ع) به کارگردانی داوود میرباقری، بازیگر نقش عمروعاص در سکانس های پایانی فیلم و زمانی که مالک اشتر کشته شد، می گوید: کار من در این زندگی و در این دنیا تمام شد. من بودم، چون فردی مانند مالک اشتر بود و تو (معاویه) هستی چون فردی مانند علی در این دنیا وجود دارد.

این اتفاق و این احترام به رقیب به علت بزرگی آن و باعث شدن بزرگ شدن خود در دنیای ساده تری مانند ورزش نیز وجود دارد. هیچگاه اسطوره ای بدون رقیب نمی تواند حضوری ماندگار و چندین و چند ساله داشته باشد. اگر مارادونا در دوران بازیگری خود چنین فردی را روبروی خود می دید احتمالا فروغ بیشتری پیدا می کرد؛ مانند داستان مسی و رونالدو که هر دو رقیب یکدیگر هستند و باعث شدند که سال ها توپ طلا و بهترین بازیکن سال میان آن دو بچرخد و این چیزی است که باعث می شود رقابت را از سطح برد و باخت بالاتر ببرد و به آن ذاتی مقدس بدهد.

پیرمرد و دریا در واقع کتابی است که انسان را در برابر زندگی به جنگ وا می دارد و می خواهد نشان دهد که زندگی به خودی خود می تواند نقش همان رقیب را داشته باشد که باعث شود ما از پا ننشینیم؛ اما یادمان باشد روزی که رقیبمان را شکست بدهیم دیگر نباید انتظار پیروزی دیگری را داشته باشیم و این تمام فلسفه ای است که در این کتاب در جریان است. در این بین دقت کنید که نماد استفاده شده برای زندگی یعنی دریا قدرت بازتاب نور را دارد و فرد می تواند خود را در آن نگاه کنید. این یعنی بخشی از این جنگ با خودمان است. کتاب حاضر به عنوان یکی از مشهورترین کتاب های جهان و جز 100 کتاب برتر تاریخ ادبیات به صورت الکترونیکی در سایت و اپلیکیشن کتابچین وجود دارد که توسط پیمان آذرباد ترجمه و به واسطه نشر بادبان منتشر شده است.

به عنوان نکته پایانی باید خاطر نشان کرد که ارنست همینگوی در کتاب ها و آثار دیگر خود عموما به ضعف روحی و روانی انسان شخصیت های اول خود که غالبا انسان های سرسختی بودند می پرداخت؛ اما در پیرمرد و دریا، ما شاهد این هستیم که همینگوی روح بلند و بزرگ شخصیت داستان که نه تنها سرسخت نیست، بلکه ضعف جسمانی بالایی دارد را به نمایش می گذارد. البته در شخصیت پردازی این پیرمرد نیز به نوعی همینگوی کمی اغراق به خرج داده است و تقریبا برخی رفتارهای او را به مسیح تشبیه کرده است که این اتفاق کمی از سبک های معمول او دور است ولی از نظر زیبایی و محتوایی چیزی از کتاب کم نکرده است.

 

 

 به قلم مرتضی ملک جاری

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
محمدرضا

داستانی زیبا و پر مفهوم است با قلم توانمند ارنست همینگوی که توصیه میکنم علاقه مندان به مطالعه حتما این کتاب را بخوانند

1400-12-22

فاطمه خجسته

عالی

1400-11-19

mortezaghasemi

عالی

1399-09-04

برچسب ها