×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب صوتی از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
سال بلوا

دانلود کتاب صوتی سال بلوا

سال بلوا
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
خرید کتاب صوتی
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب صوتی : سال بلوا

نویسنده : عباس معروفی

ناشر صوتی: آوانامه دانش گستر

ناشر: ققنوس

زمان کل : 11 ساعت و 20 دقیقه

دسته بندی : رمان های ایرانی, داستان های آموزنده, داستان و رمان صوتی

نوع کتاب : صوتی

قیمت نسخه الکترونیک : 94000 تومان


معرفی کتاب

"سال بلوا"
رمان سال بلوا اثری از عباس معروفی از انتشارات ققنوس می باشد که با صدای عاطفه رضوی توسط انتشارات آوانامه به صورت کتاب صوتی منتشر شده است.
عباس معروفی نویسنده ، شاعر و نمایش نامه نویس و روزنامه نگار ایرانی که به خاطر موضع گیری علیه حکومت ایران، در حال حاضر مقیم آلمان می باشد. او همچنین نویسنده رمان معروف «سمفونی مردگان» می باشد که در کنار رمان سال بلوا از شهرت بالایی برخوردار است.
در رابطه با رمان سال بلوا که عباس معروفی آن را در طی سه سال و نیم نوشته است در همان ابتدا درمی یابیم که شخصیت اصلی داستان یک «زن» است. داستان مربوط به دوره ای از اواخر سلطنت رضاشاه و وقایع شهریور سال 1320 و سالهای جنگ جهانی دوم می باشد. داستان توسط دو نفر روایت می شود. یکی راوی شب های زوج و یکی راوی شب های فرد است. شخصیت اصلی داستان یعنی نوش آفرین راوی شب های فرد است.

به بخشی از رمان سال بلوا می توانید در نسخه نمونه کتاب گوش فرا دهید.


 

فهرست مطالب
# عنوان زمان
1 شب یکم - بخش اول 00:28:26
2 شب یکم - بخش دوم 00:17:46
3 شب یکم - بخش سوم 00:25:45
4 شب یکم - بخش چهارم 00:31:35
5 شب یکم - بخش پنجم 00:29:52
6 شب دوم - بخش اول 00:25:44
7 شب دوم - بخش دوم 00:30:20
8 شب دوم - بخش سوم 00:34:41
9 شب دوم - بخش چهارم 00:29:20
10 شب سوم - بخش اول 00:18:23
11 شب سوم - بخش دوم 00:28:57
12 شب سوم - بخش سوم 00:25:09
13 شب سوم - بخش چهارم 00:27:08
14 شب سوم - بخش پنجم 00:22:41
15 شب سوم - بخش ششم 00:22:18
16 شب سوم - بخش هفتم 00:23:55
17 شب چهارم - بخش اول 00:23:12
18 شب چهارم - بخش دوم 00:24:53
19 شب چهارم - بخش سوم 00:12:18
20 شب پنجم - بخش اول 00:23:41
21 شب پنجم - بخش دوم 00:19:37
22 شب پنجم - بخش سوم 00:20:40
23 شب ششم - بخش اول 00:26:52
24 شب ششم - بخش دوم 00:28:48
25 شب ششم - بخش سوم 00:16:33
26 شب هفتم - بخش اول 00:21:06
27 شب هفتم - بخش دوم 00:20:36
28 شب هفتم - بخش سوم 00:19:46

نقد و بررسی کتاب سال بلوا

کتاب سال بلوا (Sal-e- Balva) کتابی است به قلم نویسنده توانای کشورمان آقای عباس معروفی که در سالهای 1368تا 1371 به نگارش درآمد.

این کتاب مظلومیت های زنان در ایران و فرهنگ مرد سالاری را که در جامعه حاکم است، به تصویر میکشد و از سختی هایی که زنان باید در این جامعه متحمل شوند و در برابر نگاه های هیز مردان از خود مراقبت کنند، صحبت میکند.

 

خلاصه کتاب

کتاب بلوا از زبان اول شخص(نوش آفرین) و سوم شخص(نویسنده) بیان میشود و زمان داستان به اواخر سلطنت رضا شاه، شهریور 1320 و سال های جنگ جهانی دوم برمیگردد و اتفاقات کتاب در طی 7 شب اتفاق می افتد.

کتاب سال بلوا در واقع خاطرات شخصت اصلی داستان یعنی نوش آفرین است که در ذهن خود این خاطرات را مرور میکند.

 نوش افرین دختر سرهنگ نیلوفری؛ یکی از بهترین فرماندهان رضا شاه است که برای کسب موفقیت های بیشتر به سنگسر نقل مکان میکند و تصمیم دارد که آینده درخشانی را برای دخترش درست کند اما نوش آفرین عاشق یک کوزه گر میشود تا جایی که تمام وجودش را به اون تقدیم می کند ولی تقدیر، سرنوشت دیگری را برای او رقم میزند

در مابین کتاب، درباره افسانه زرگر و دختر پادشاه نیز صحبت میشود و با داستان اصلی آمیخته میشود که جذابیت کتاب را دو چندان میکند.

 

کتاب سال بلوا (Sal-e- Balva)

 

نقد و بررسی کتاب

در کتاب سال بلوا (Sal-e- Balva) به موضوعاتی همچون عشق ممنوعه و قدر طلبی توجه خاصی شده است  و سعی کرده است که این موضوع را در قالب کتابی از زبان زنی که در جامعه مرد سالار زندگی میکند به تصویر بکشد.

این کتاب محرومیت های زنان در جامعه و زن ستیزی را بررسی می کند و نشان میدهد که زنان از سختی های روزگار و نگاه های هیز مردان در امان نیستند و همواره باید مراقب باشند تا دردام مردان هوس باز نیفتند.

این کتاب ترتیب زمانی ندارد و خواننده برای پی بردن به حوادث لازم است که اطلاعات پراکنده کتاب را در کنار هم قرار دهد. داستان های فرعی موجود در جریان کتاب باعث ایجاد تمثیل و ابهام در زمان و مکان می شوند.

کتاب پر از شخصیت های متنوع و ماجرا است که نویسنده گاهی به این شخصیت ها و ماجرا ها به طور مختصر و کوتاه پرداخته است با این وجود ابهامی درباره با سرگذشت شان درذهن باقی نمیگذارد.

در کتاب سال بلوا از نوش آفرین تصویر فردی سر زنده و شاداب و عاشق خانواده را نشان میدهد که در اثر عشق، کم کم تغییر میکند و افسرده میشود.

زمانی نوش آفرین حسینا را دید که جامعه در بدترین دوران حکومتی و نظامی خودش بود و در جامعه، افراد سرکش، بلوا و آشوب را ایجاد میکردند و این موضوعات سبب شد تا عشق میان حسینا و نوش آفرین به یک عشق ممنوعه بدل شود.

در این کتاب شخصیت اصلی داستان(نوش آفرین)، شخصیتی منفعل و قربانی دارد و خواستار قربانی شدن است زیرا هیچ تلاشی برای خلاصی از مشکلات نمی کند.

با این حال سبک اصلی این کتاب را نمی توان عاشقانه دانست بلکه این کتاب حول زنان در جامعه ایرانی و زورگویی ها و خشونت هایی که به سمتشان روانه می ‍ شود، می چرخد و مقصر تمام این اتفاقات را سکوت زنان عنوان میکند. درست همان کاری که نوش آفرین کرد.

از ویژگی های قلم نویسنده میتوان به تصویرسازی خوب اشاره کرد. در ابتدای کتاب، او توانسته است که فضای هولناک داستان  را به خوبی به تصویر بکشد.

فضا سازی نویسنده دراین کتاب به گونه ای است که خواننده را وادار میکند تا به چیز غیر از حس ترحم و دلسوزی نسبت به شخصیت اصلی یا همان نوش آفرین فکر نکنید اما نثر این نویسنده انقدر خوب است که  این نقص را پوشانده است.

ترکیب افسانه با داستان واقعی، برتری تکنیک های نویسنده را به خواننده نشان میدهد و فضای منحصر به فردی را به داستان بخشیده است.

 

نماد های کتاب

  • پدر نوش افرین یعنی سرهنگ نیلوفری، مادرش یعنی عالیه خانم  و نوکر زرتشتی آنها همگی نمادی از ایران باستان هستند. به ویژه که از شهر شیراز به سنگسر آمده اند.
  • رحمت ایزدی: رحمت ایزدی نماد مرگ است
  • حسینا: حسینا نماد رفاه مملکت و نجات دهنده خاک غزیزمان است

 

درباره با نویسنده

عباس معروفی رمان نویس و روزنامه نگار ایرانی است که مشهورترین رمان او سمفونی مردگان است. عباس معروفی در تهران بزرگ شد و تحصیل کرد، در حالی که هم در مدارس تدریس می کرد و هم برای روزنامه ها می نوشت،  لیسانس خود را در رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران دریافت کرد.

اولین کار منتشر شده وی مجموعه داستان های کوتاه با عنوان درون خورشید بود. او چند نمایشنامه هم نوشت که روی صحنه اجرا شده اند. آخرین مجموعه داستان کوتاه وی، بوی گل یاس  بود که در ایالات متحده آمریکا نیز منتشر شد. معروفی با انتشار سمفونی مردگان (1989)، مورد توجه دنیای ادبیات قرار گرفت.

معروفی در حال حاضر به همراه خانواده اش در آلمان زندگی می کند. برخی از آثار وی به آلمانی هم ترجمه شده است. کتاب و سبک معروفی به شدت تحت تأثیر نویسنده مدرنیست ایران «هوشنگ گلشیری» که استاد وی نیز بود، قرار دارد.

این نویسنده در حال حاضر در آلمان یک مغازه کتاب فروشی افتتاح کرده است و کلاس های آموزش نویسندگی هم برگزار می کند و به دانشجویانی که علاقه مند به نوشتن و قصه گویی هستند آموزش می دهد.

عباس معروفی

 

کتاب های نویسنده

از دیگر آثار عباس معروفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رمان ها

  • پیکر فرهاد
  • تماما مخصوص
  • فریدون سه پسر داشت
  • ذوب شده
  • نام تمام مردگان یحیاست

 

مجموعه داستان

  • روبروی آفتاب
  • آخرین نسل برتر
  • عطر یاس
  • دریاروندگان جزیره آبی تر
  • شاهزاده برهنه
  • چرخ گردون با گل ریز عباس پور
  •  کتاب دوم با گل ریز عباس پور

 

نمایشنامه

  • تا کجا با منی
  • ورگ
  • دلی بای و آهو
  • آونگ خاطره های ما
  • آن شصت نفر،آن شصت هزار
  • و خدا گاو را آفرید

 

شعر

  • نامه های عاشقانه و منظومه ی عین القضات و عشق
  • چهل ساله تر از پیامبر

 

مقالات

  • این سو وآن سوی متن(تجربه ها و تکنیک های ادبیات داستانی)

 

 

اقتباسات کتاب سال بلوا

سریال گوهر کمال که در سال 1377 ساخته شد از جمله سریال هایی بود که به نویسندگی عباس رنجبر بر روی آنتن رفت با وجود این که در تتیراژ پایانی هیچ اشاره ای به اقتباس یا اقتباس آزاد نشده است با این حال حوادث و کاراکتر های سریال به طور واضحی نشان میدهد که عباس رنجبر در نوشتن گوهر کمال از سال بلوا تاثیر گرفته است.

در این سریال، جملاتی را از کتاب سال بلوا از زبان بازیگران میشنویم حتی کاراکتر ها و مضامین مشترکی نیز در میان این دو اثر دیده میشود.

 

قسمت های برگزیده کتاب

  • گاهی احساس می کردم دنیا بر اساس عقل و منطق مردانه می گردد که مردها شوهر زن ها بشوند و صورتشان را چروکیده کنند، اگر توانستند بچه به دامنشان بیندازند و اگر نتوانستند اشکشان را در بیاورند.
  • از یاد برده بودم که دخترم، و در آن لحظه به این فکر نمی کردم که مردها وقتی با آن سبیل سربالا و چشم های براق زل بزنند به آدم، از بالا به پایین و از پایین به بالا، چشم های جستجوگری که انگار به زور می خواهد چادر آدم را پس بزند و سراپای آدم را یکباره ببلعد، آدم از خجالت آب می شود، ذوب می شود، لای دست های یک نفر فشرده می شود و به قدر قطره ای فرو می افتد، چِک
  • زن موجودی است معلول و بی اراده که همه جرئت و شهامتش را می کشند تا بتوانند برتریشان را به اثبات برسانند. مسابقه مهمی بود و مرد باید برنده می شد.
  • زن ها را باید روی صفر نگه داشت، یکی بدهی، دومی را هم می خواهند.
  • سال ها بعد فهمیدم که مردها همه شان بچه اند، اما بعضی ها ادای آدم بزرگ ها را درمی آورند و نمی شود بهشان اعتماد کرد، به خودشان هم دروغ می گویند.
  • وقتی آدم دورخیز کند که بلند بپرد، اما نتواند و در همان پشت و پسله بماند، دیگر چی واسه آدم می ماند؟
  • جهان باتلاقی گندیده و مرگبار است که نباید دست و پا زد، آرام آرام باید زندگی کرد و مرد و رفت.
  • حسینا گفت:”می دانی اولین بوسه جهان چطور کشف شد؟دست هاش تاآرنج گِلی بود، گفت که در زمان های بسیار قدیم زن و مردی پینه دوز یک روز به هنگام کار بوسه را کشف کردند. مرد دست هاش به کار بود، تکه نخی را با دندان کند، به زنش گفت بیا این را از لب من بردار و بینداز. زن هم دست هاش به سوزن و وصله بود، آمد که نخ را از لب های مرد بردارد، دید دستش بند است، گفت چه کار کنم. ناچار با لب برداشت، شیرین بود،ادامه دادند.

 

نتیجه گیری

نویسنده این کتاب به گونه ای پازل وار این خاطرات را به تصویر میکشد که مخاطب باید تکه های پازل را کنار هم قرار دهد تا بتواند به مفهوم اصلی داستان پی ببرد. همین امر با عث جذابیت دو چندان کتاب شده و خواننده را به خواندن کتاب ترقیب میکند.

وبسایت کتابچین از بزرگ ترین سایت های ارائه دهنده کتاب های الکترونیکی و صوتی است. کتابچین کتاب صوتی سال بلوا را به قلم عباس معروفی از انتشارات ققنوس منتشر کرده است.  می توانید این کتاب را با صدای عاطفه رضوی از انتشارات آوانامه در این سایت پیدا کنید.

کتاب سال بلوا

 

 

به قلم نگار تورانی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

خرید کتاب صوتی

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
شیما مظاهری

سلام کتاب خیلی خوب و عالیی بود ممنون

1401-02-20

ماندانا بلوچی

قبل از خوندن کتاب در باره سبکهای مدرن و پست مدرن مطالعه داشته باشید

1400-10-04

میلاد مفتح

نوش آفرین در این داستان سمبل یک زن دردو رنج کشیده است نمادی برای زنان ایرانی واقعا کار نویسنده عالی بود

1400-09-28

کیارش ولی زاده

این کتاب روایتگر ظلمیست که در طول سالها به زنان شده دست مریزاد اقای معروفی

1400-09-20

محمدرضا

رمانی بسیار جذاب و غمگین بود. من خیلی لذت بردم. اوایل داستان شنونده اصلا متوجه نمی شود که داستان در چه زمانی در حال اتفاق است و اینکه راوی داستان چه کسی است! و همین موارد داستان را جذاب تر کرده است. گوینده هم به خوبی داستان را روایت می کند.

1400-09-17

saeed

جذاب و تلخ

1400-09-13

جعفر کاظمی

تناسب موسیقی با صدای راوی عالی بود یعنی نه مقدارش زیاد بود و نه بلندی صداش از صدای راوی بیشتر می شد

1400-08-30

saeed

حزین و اندوه گین ولی در عین حال جذاب و ستودنی

1400-08-19

جلال جوادی

روایت خانم رضوی خوب بود ولی داستان زیاد قوی نبود

1400-06-28

الهه دشتبانی

توجه: *این نظر حاوی اطلاعاتی است که ممکن است محتوا و پایان کتاب را لو بدهد* خییییلی ناراحت کننده بود. به اون دسته از دوستانی که کتابایی با پایان خوش دوست دارن، این کتابو پیشنهاد نمی کنم. خیلی خون و خونریزی داشت و ابتدای بیشتر فصل ها با دار شروع شده بود.

1400-06-25

ساسان رامح

به نظرم کتاب سمفونی مردگان بهتر بود . گر چه کتابهای اقای معروفی به نوعی مفهومی هستن و باید با دقت و وقت بیشتری خوانده و یا شنیده شوند . اگر معروفیت نویسنده کتاب رو کنار بزاریم کتاب قوی و روانی نیست از نظر من .

1400-06-08

محمدرضا کامیار

اصلا قابل قیاس با سمفونی مردگان نبود ..سمفونی مردگان عالی بود شخصیت پردازی قوی و محشر

1400-05-23

iran

کتابی برای کسانی که میخواهند افسردگی بگیرن

1400-05-12

سمیرا

من که خوشم اومد. قبلا هم از آقای معروفی کتاب خونده بودم و اونم خوب بود. صدای راوی این کتاب رو هم دوست داشتم.

1400-05-03

arezoo

بدون جذابیت / کسل کننده / یک داستان سطحی

1400-04-26

elham.ashtiyani

برام جذاب نبود یه جورایی سروته نداشت و نویسسنده با قلمش تورو پاسکاری میکنه

1400-04-15

شکرالله مقدادیان

آقا چرا آخرشو اینقد تلخ روایت کردین و بستینش

1400-04-10

رضا محمدى

حیف نمیشه کتابو برای دوستام بفرستم

1400-03-18

علی اکبر امين الله

اگه میشه کتاب متنیشم بزارین ممنون

1400-03-15

علی ابراهیمی

کتاب خوبی بود ولی سمفونی مردگان را بیشتر دوست داشتم اونم از اقای معروفی هست

1400-03-10

حسین

رمان های آقای معروفی بسیار بسیار عالی

1400-02-15

برچسب ها