×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
غرور و تعصب

دانلود کتاب غرور و تعصب

غرور و تعصب
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : غرور و تعصب

نویسنده : جین آستین

ناشر : متن دیگر

مترجم : امیرعباس حسینی آذر

تعداد صفحات : 440 صفحه

شابک : 978-600-97094-9-6

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 823/8

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان و رمان های عاشقانه

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 32000 تومان


معرفی کتاب

"غرور و تعصب " / از سری شاهکار های عاشقانه ادبیات کلاسیک جهان
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Pride and prejudice) اثری از نویسنده انگلیسی جین اوستین (Jane Austen) می باشد که با ترجمه ای از امیر عباس حسینی آذر، توسط انتشارات متن دیگر منتشر شده است .
جین اوستن نویسنده قرن هجدهم و نوزدهم میلادی می باشد که ادبیات غرب از آثار او بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است او به دلیل مهارت و شناختش از زندگی زنان یکی از مشهورترین رمان نویسان عصر خود قرار گرفته است. ژانر رمان های او رومانتیک است و میتوان از رمان هایش به غروروتعصب، عقل و احساس، ترغیب، منسفیلد پارک و ... اشاره کرد .
این کتاب یکی از مشهورترین آثار جین می باشد که حتی بارها در هالیوود و بالیوود از این رمان فیلم ساخته اند و به نقل از روزنامه گاردین غرور و تعصب جز صد آثار برتر جهان شناخته شده است. در این رمان محبوب داستان پیرامون خانواده بنت شکل میگیرد که دارای پنج فرزند دختر هستند و با وارد شدن دو مرد جوان و بسیار ثروتمند در زندگیشان خانم بنت امیدوار به ازدواج و سرو سامان گرفتن دخترانش می شود، نویسنده با قلمی زیبا خواننده را ترغیب می کند تا خط به خط این رمان را با شوق و علاقه دنبال کند و مطالعه ی این رمان زیبا به تمامی علاقمندان پیشنهاد می شود .

در بخشی از این رمان می خوانیم :
"اگریک زن عشق و علاقه اش را با مهارت از طرف مقابلش مخفی کند، شاید فرصت بدست آوردنش را از دست بدهد، درست است خواسته حاکی از غرورش تحقق می یابد، اما به قیمت دنیای تاریک پیش رویش خواهد بود. خودستایی یا غرور در هر تعلقی وجود دارد و از آن رها نخواهد شد. ما می توانیم آزادانه راهمان را آغاز نمایم ،طبیعت انسان اینگونه است، اما معدودی از ما بدون انگیزه و مشوقی در عشق ثابت قدم هستند. "
 

فهرست مطالب

این کتاب شامل شصت و یک فص می باشد.

نقد و بررسی رمان غرور و تعصب

معرفی کتاب

غرور و تعصب (Pride and Prejudice) رمانی عاشقانه در سال 1813 به قلم جین آستین منتشر شد. داستان روایت زندگی خانواده بنت است که پنج دختر دارند و مادر خانواده در تلاش است تا دخترانش ازدواج کنند، از آنجایی که خانواده بنت دارای وضعیت مالی مناسبی نمی باشد تلاش خانواده بر آن است که حداقل یکی از دختران خانواده ازدواج خوبی داشته باشد داستان بر اساس این موضوع آغاز می شود. رمان غرور و تعصب با گذشت دویست سال از انتشارش هنوز هم در لیست پرفروش ترین کتاب ها قرار دارد و یکی از محبوب ترین و تاثیر گذارترین رمان های ادبیات انگلستان معرفی شده است. رمان غرور و تعصب برای اولین بار در سال 1336 در ایران با ترجمه شمس المولک مصاحب منتشر شد و تا کنون نسخه های متعددی با ترجمه های گوناگون از آن به چاپ رسیده است. در ایران نیز رمان غرور و تعصب بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. نکته ای که وجود دارد زمانی که این کتاب در ایران منتشر شد به دلیل بیان داستان عاشقانه اش در دسته ادبیات عامه پسند قرار گرفت. این در حالی است که کتاب های جین آستین در دسته ادبیات کلاسیک انگلستان قرار دارد و در بسیاری از دانشگاه ها تدریس می شود. بیان این نکته دلیل بر قلم بد و داستان سطحی این اثر نیست بلکه به علت قلم خوب و چیره دستی جین آستین است که توانست مخاطبان بسیاری از هر سطحی را به خود جذب کند.

Pride and Prejudice

برشی از زندگی جین آستین

درباره زندگی جین اطلاعات بسیاری موجود نمی باشد به جز چند نامه که از او باقی مانده است و اطلاعاتی که خانواده اش درباره او گفته اند. جین در 16 دسامبر سال 1775 در استیونتون، همپشر، جنوب شرقی انگلستان، متولد شده است. او هفتمین فرزند خانواده بود. در سال 1783 او به همراه خواهرش برای تحصیل به آکسفورد رفت اما بعد از مدتی به دلیل بیماری تیفوس به خانه بازگشت و از ان پس تحصیلات خود را در خانه ادامه داد، دو سال بعد دوباره به همراه خواهرش برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه روزی در ردینگ فرستاده شد. جین در مدرسه شبانه روزیش آموزش زبان فرانسه، نمایش، رقص و موسیقی دید. بعد از اتمام این دوره و بازگشت به خانه، جین باقی تحصیلات خود را در خانه به کمک پدر و برادرانش فرا گرفت. آموزش تئاتریکی از اساسی ترین تمرین های او در دوران تحصیلش بود. نخستین آثار نوشته شده جین در دوران نوجوانیش بود که سه نمایش نامه برای تئاترهایی که توسط او و همراهانش اجرا می شد نوشته است. کتاب هایی که او در دوران جوانیش نوشته است  دارای نثری غلو آمیز می باشد اکنون در مجموعه ای تحت عنوان جوانی چاپ شده و شناخته شده است. آثاری که از جین در دوره حیاتش به چاپ رسیده است با استقبال بسیاری مواجه شده است نکته جالبی که باید به آن اشاره کرد این است که هیچ یک از آثار جین در هنگام چاپ نام نویسنده را نداشت و هیچ کس نمی دانست خالق این اثرهای خارق العاده چه کسی است.

 

پایان زندگی جین آستین

جین از سال 1816 احساس بیماری می کرد اما همیشه این علائم را نادیده می گرفت. در اواسط سال 1816 میلادی حال او بسیار وخیم شد و رفته رفته اطرافیان او نیز متوجه بیماری و حال بد او شدند. فوت عموی جین در هنگام بیماریش شوک بزرگی به او وارد کرد و باعث شد بیماری او شدید تر شود. جین در دوره بیماریش نیز کار می کرد او علاوه بر باز نویسی دو فصل آخر یک از رمان هایش، شروع به نوشتن رمان برادر کرد و پس از نوشتن 12 فصل از آن به دلیل بیماری نوشتن آن را قطع کرد در سال 1925 بر اساس دست نوشته های او این کتاب با نام Sanditon به چاپ رسید. پیشرفت بیماری جین آنقدر زیاد بود که دیگر توان راه رفتن را از او گرفت سرانجام در سن 41 سالگی زمانی که در اوج شهرت بود و هنوز ایده های بسیاری برای خلق آثاری ماندگار در ذهن داشت در گذشت و او را در کلیسای جامع وینچستر دفن کردند.

 

سبک نوشتاری جین آستین

آثار و نوشته های جین آستین را عده ای در دسته ادبیات عامه پسند قرار می دهند این اتفاق بیشتر به خاطر مخاطبان آثار اوست با وجود اینکه کارهای او در دسته ادبیات کلاسیک قرار می گیرد و در اغلب دانشگاه های بزرگ آثار و سبک نوشتار او تدریس می شود، اما مخاطبانش از تمام اقشار جامعه هستند. همین موضوع باعث شده است که عده ای کارهای او را در دسته ادبیات عامه پسند قرار دهند. حضور جین آستین در دوره شکل گیری سبک رمانتیسم بود ولی با وجود اینکه آثار او حال و هوای عاشقانه دارند اما نسبت به سایر نویسندگان هم دوره خود می توان گفت او دارای سبک رئالیسم است، زیرا با وجود حال و هوای عاشقانه داستان ها، فضای داستان ها واقعی است. علاوه بر این در آثار او طنز خاصی وجود دارد به عنوان نمونه در کتاب " اما" مخاطب این طنز را به خوبی احساس می کند، البته طنز در معنای دست انداختن شخصیت های داستانش نه در معنایی که ما از طنز در ذهن داریم.

جین آستین

نقد و بررسی

جین آستین رمان غرور و تعصب را زمانی که بیست و یک سال داشت نوشت، اما با همان سن کم به خوبی از پس توصیف جامعه آن روزهای انگلستان ومشکلاتی که زنان داشتند برآمد اما با این حال او در جامعه پدر سالار زندگی می کرد و به صورت ناخودآگاه این تفکر در نوشته های او تاثیر گذار بود. در کتاب غرور و تعصب توصیفات او از زنان داستانش و نتیجه تاثیر گذاری این تفکر را به خوبی مشاهده می کنیم. موضوع دیگری که نقش اصلی را در رمان غرور و تعصب بازی می کند پول است هر شخصیت در داستان براساس میزان پولی که دارد مورد احترام قرار می گیرد و همین طور ازدواج هایی که انجام می شود بر این اساس است. هر فردی که ثروت بیشتری داشته باشد دختر بهتری نصیب او می شود. با همه اینها هنوز هم بدون شک می توان گفت که غرور تعصب یک شاهکار ادبی است و حتی بعد از قرن ها که از خلق این اثر می گذرد بازهم جذاب و خواندنی می باشد.

 

شخصیت های داستان

الیزابت بنت: شخصیت اصلی داستان غرور و تعصب، فرزند دوم خانواده بنت با خصوصیات و اخلاقیات متفاوت از چهار خواهر دیگرش و همین طور نگاه متعصبانه او به اطرافیانش که در بیشتر مواقع باعث قضاوت های اشتباه او می شود که مهم ترین آنها قضاوت اشتباه او درباره آقای دارسی بود.

آقای دارسی: او در این داستان نقش یک مرد افسرده و ثروتمند را بازی می کند که همان طور که از نام کتاب مشخص است کامل کننده الیزابت و دارای صفت غرور می باشد. دارسی فردی منزوی است که اکثرا این انزوای او را دلیل بر غرور بیش از اندازه او می دانند؛ اما همان طور که در داستان خواهید خواند می بیند که با گذر زمان الیزابت و دارسی هر دو دست از این صفت های خود برداشته و به عشقی که میانشان وجود دارد اعتراف می کنند و این یکی از لحظه های باشکوه رمان غرور و تعصب می باشد.

 خانم وآقای بنت: پدری دلسوز و مهربان که همواره همراه دخترانش است و از آنها حمایت می کند او بر خلاف همسرش خانم بنت فردی خردمند است و بیشتر اوقات خود را در کتابخانه سپری میکند. بر خلاف او خانم بنت فردی سطحی و بی خرد است و تنها دغدغه اش ازدواج دخترانش می باشد او معتقد است که ازدواج باید بر اساس پول باشد و به عشق اعتقادی ندارد و این در بیشتر قسمت های کتاب باعث تضاد فکری میان او و دخترش الیزابت می شود که می خواهد ازدواجی بر پایه عشق داشته باشد.

دختران بنت: بزرگترین دختر آقای بنت جین است که بسیار زیبا می باشد و دارای شخصیت مثبت و مهربان است و با آقای بینگلی که دوست آقای دارسی می باشد ازدواج می کند. مری بنت فرزند سوم خانواده بنت، دختری با روحیه لطیف و علاقه مند به موسیقی جین آستین مری را دختری با اخلاق معرفی کرده است. کیتی بنت دختر چهارم خانواده است، جین او را دختری احمق توصیف کرده است که مدام به خواهر کوچکتر خود لیدیا حسادت می کند. لیدیا آخرین دختر خانواده بنت که بیشتر وقت خود را با افسران نظامی می گذراند و بر اصول اخلاقی پایبند نمی باشد.

هریک از شخصیت های داستان دارای خصوصیات اخلاقی متفاوتی می باشد. جین با توصیف هر یک از آنها جامعه ای کوچک با افرادی متفاوت را خلق کرده است و با بیان هریک از این صفت ها و رفتارهای آنها طرز تفکر و جو حاکم آن زمان را توصیف کرده است.

کتاب غرور و تعصب

 

ازدواج تنها راه سعادت

اولین جمله ای که داستان با آن آغاز می شود این است، " صغیر و کبیر فرض شان این است که مرد مجرد پول وپله دار قاعدتا زن می خواهد." این جمله یکی از نمونه های طنزی است که در آثار جین آستین می توانیم مشاهده کنیم. با خواندن این جمله در ابتدای داستان خواهیم فهمید که ازدواج مهم ترین اصل در این رمان است. خانم بنت با چند دختر که تنها دغدغه اش ازدواج آنها و تنها راه سعادت و خوشبختی آنها را در این امر می داند. شخصیت های داستان مانند جین و الیزابت در تمام مدت در فکر این هستند که ازدواج کنند و هر رابطه ای که در این داستان تعریف می شود در نهایت و پس آن ازدواج است که به چشم می آید.

جین آستین در کتاب غرور و تعصب برای هر یک از شخصیت های داستانش رابطه ای عاشقانه تعریف کرده است و این موضوع برای مخاطب بسیار جذاب می باشد؛ اما از این نکته نباید غافل باشیم که این نوع تفکر که ازدواج برای زن تنها راه سعادت است و همین طور با وجود حضور زیاد شخصیت های زن در این داستان اما همچنان مردان حتی با نقش های کوتاهشان شخصیت های تاثیر گذار داستان هستند. ریشه در تفکر مرد سالارانه آن زمان دارد که حتی در آثار یک نویسنده زن هم به خوبی می توان آن را دید.

 

مردان شخصیت های برتر رمان غرور و تعصب

زمانی که مخاطب میخواهد شروع به شناختن شخصیت های داستان کند در اولین صفحات کتاب با معرفی خانواده بنت مواجه می شود این نوع معرفی کافیست تا جایگاه زن را در این داستان دریابیم.

" آقای بنت معجونی از حاضر جوابی، طنز و کنایه، توداری و دمدمی مزاجی بود، طوری که بیست و سه سال زندگی مشترک هم کافی نبود تا همسرش به شخصیت او پی ببرد؛ اما فکر خانم بنت را راحت تر می توان خواند. زنی بود با درک شعور نه چندان زیاد، سواد و معلومات کم، وقتی از چیزی ناراضی بود فکر میکرد عصبی است. کار و بارش در زندگی این بود که دخترهایش را شوهر بدهد. تفریحش نیز دید و بازدید و کنجکاوی بود."

متنی که هر چه بیشتر در آن پیش می رویم بیشتر بر بی خردی و نادانی مادر خانواده تاکید می کند و برتری پدر و دانایی او را در مقابل کم خردی مادر قرار می دهد. جایگاه پدر خانواده در کتاب خانه است و مادر خانه در آشپز خانه و در حال پختن غذاست. این نگاه تحقیر آمیز تنها به خانم بنت ختم می شود بلکه شخصیت های اصلی داستان ها اینگونه تعریف شده اند به عنوان نمونه آقای دارسی دارای غرور است و الیزابت که شخصیت مقابل اوست دارای تعصب است که به درستی نتوانسته است آقای دارسی را بشناسد و در مورد او قضاوت اشتباه کرده است.

 

دنیای زنان جدا از دنیای مردان

رمان در شرایط اجتماعی و فرهنگی خلق شده است که جو حکم بر جامعه جوی مرد سالارانه بوده است و شرایط اجتماعی و فرهنگی باعث ایجاد شکاف و جدایی میان دنیای زنان و مردان کرده است. این موضوع نیز در رمان غرو و تعصب نیز به چشم می خورد. کار زنان در دنیای خلق شده توسط جین آستین آشپزی و نظافت خانه است و انقدر این امر طبیعی جلوه داده می شود که گویی جزئی از خصوصیات اخلاقی یک زن می باشد و همین طور در مقابل مردان در دنیای متفکرانه و پر از آگاهی خود کتاب می خوانند، شطرنج بازی می کنند و تمام صفت های خوب را در این دنیا دارا هستند؛ و زنان در دنیای خود به دنبال رسیدن به این مردان ایده آل دائما با یکدیگر در جنگ هستند. سوالی که اینجا می توان بیان کرد این است که حال بعد از دویست سال گذشتن از نگارش رمان غرور و تعصب چقدر دنیا از این فضای حاکم بر داستان دور شده است؟ آیا زنان در ادبیات و میان قصه های خلق شده به جایگاه بهتری دست پیدا کردند؟ در جواب به سوال دوم باید بگویم متاسفانه هنوز هم در قرن حاضر آثاری خلق می شود که سعادت زن در گروی حضور مردی در زندگیش است!

 

شناخت، نقطه عطف داستان

ویژگی خارق العاده ای که این اثر دارد، این است که شخصیت ها با تعامل و ارتباط با یکدیگر در نهایت به شناختی از خود می رسد و در بعضی از مواقع به اصلاح رفتارهای خود می پردازند. بارزترین این خود شناسی ها را می توان در رابطه الیزابت و دارسی مشاهده کرد. دو شخصیتی که در ابتدای داستان دارای نواقص بسیاری هستند و در اثر ارتباط و تعاملی که با یکدیگر دارند به آنها پی می برند در واقع این عشق است که باعث می شود آنها به این شناخت دست پیدا کنند و از غرور و تعصب خود دست بردارند. در قسمتی از داستان می خوانیم که الیزابت در مورد اشتباهات و قضاوت های اشتباهی که کرده است سخن می گوید. جین آستین این نکته را هم به ما یادآوری می کند که برخی افراد نیز وجود دارند که تا انتها هیچ گاه به این خودشناسی دست پیدا نمی کنند.

 

اقتباس های سینمایی

غرور و تعصب از جمله آثار مشهور جین آستین با داستانی متفاوت که حکایت از عشقی پر فراز و نشیب است او را تبدیل به فیلم نامه ای کرده است که بسیاری از مخاطبانش دوست می داشتند آن را بر پرده سینما نیز مشاهده کنند و شخصیت های داستان مورد علاقه شان را بهتر بشناسند. این اثر تا کنون دو بار بر روی پرده سینما رفته است یکبار در سال 1995 با بازی جینفر ایلی در نقش الیزابت و کالین فرث در نقش دارسی و بار دیگر در سال 2005 به کارگردانی جو رایت که به دلیل حضور کیرا نایتلی در نقش الیزابت بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفت و به یکی از بهترین فیلم های درام تبدیل شد.

اقتباص های سینمایی رمان غرور و تعصب

 

من در نابودی درختان نقشی نخواهم داشت!

خواندن بعضی از کتاب ها را باید مانند دارو برای تمام افراد تجویز کرد. در انتها من هم به عنوان یک دوست پیشنهاد می کنم خواندن کتاب غرور و تعصب به قلم جین آستین به ترجمه امیر عباس حسینی آذر که توسط انتشارات متن دیگر منتشر شده است را در سایت کتابچین از دست ندهید. همین طور علاقه مندان به خواندن کتاب ها به زبان اصلی می توانند این کتاب را در سایت کتابچین مطالعه کنند. با این کار به قطع نشدن درختان کمک می کنید و هم نگاهتان به دنیای پیرامونتان عوض خواهد شد.

کتاب غرور و تعصب

ویکی پدیا رمان غرور و تعصب

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%B1%D9%88%D8%B1_%D9%88_%D8%AA%D8%B9%D8%B5%D8%A8

 

 

به قلم مینو مرتضایی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
پریسا

داستان فوق العاده ایه پر از شخصیت فیلمش هم با همین اسم توصیه میشه بشدت

1401-03-05

mobina

یک داستان عاشقانه از یک خانواده که چندین دختر دارند و هر کدام از آنها قصه خاص خود را دارند ....

1400-07-10

برچسب ها