×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
موش ها و آدم ها

دانلود کتاب موش ها و آدم ها

موش ها و آدم ها
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : موش ها و آدم ها

نویسنده : جان اشتاین بک

ناشر : روزگار

مترجم : سعید دوج

تعداد صفحات : 148 صفحه

شابک : 978-964-374-825-8

تاریخ انتشار : 1397

رده بندی دیویی : 813/54

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت نسخه الکترونیک : 23000 تومان


معرفی کتاب

" موش ها و آدم ها "

با عنوان اصلی (Of Mice and Men) رمانی کوتاه به قلم نویسنده آمریکایی ، جان اشتاین بک (John steinbeck) می باشد که با ترجمه ای از سعید دوج ، توسط انتشارات روزگار منتشر شده است.

موش‌ها و آدم‌ها روایت زندگی سخت کارگرانی است که برای لقمه ای نان، از یک مزرعه به مزرعه ای دیگر نقل مکان می کنند. آنها همیشه با تندی با آن ها رفتار می شود و همواره مورد ظلم قرار می‌گیرند. موش در رمان موش ها و آدمها نماد همین قشر جامعه است. افراد کارگر و بدبختی که مانند موش در دستان اربابان گرفتار هستند و به زندگی خفت بار خود راضی هستند. با این افراد به بدترین شیوه ممکن رفتار می‌شود و هیچگونه امکانات رفاهی در اختیار آنان قرار داده نمی شود، آنها هیچ امیدی به زندگی بهتر ندارد و فقط هستند و زندگی می کنند.

داستان این کتاب که در سال های رکود بزرگ آمریکا اتفاق می افتد، بر اساس قسمتی از خاطرات اشتاین بک نگارش شده است و مانند سایر آثار وی، تمثیلی است که سعی دارد معنی انسان بودن را بیابد. لنی و جرج شخصیت های اصلی این رمان زیبا تفاوت های بسیاری با هم دارند. جورج، فردی باهوش و وفادار است که جثه بسیار ریزی دارد ولی دوستش لنی، فردی سبک مغز و مهربان است که دارای جثه ای عظیم است. لنی عاشق حیوانات و چیزهای لطیف و زیبا است، او دوست دارد همیشه یک موش، خرگوش، توله سگ یا مثلا پیراهنی لطیف داشته باشد تا بتواند آن را ناز کند و دست مهربانی بر سر آن بکشد. همین علاقه به حیوانات باعث شده که به جورج فرصت دهد تا او را کنترل کند. جورج رویای داشتن یک مزرعه را در ذهن لنی قرار می‌دهد. رویای زیبایی که در آن لنی می‌تواند ده‌ها خرگوش داشته باشد و هرچقدر که بخواهد به آن‌ها رسیدگی کند و آن ها را نوازش کند...

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

"جورج از عصبانیت منفجر شد:"خب، ما سس نداریم،چیزی که نداریم، چیزیه که تومی‌خوای. خدای بزرگ، اگه من تنها بودم راحت‌تر زندگی می‌کردم. می‌تونستم برم شغلی پیدا کنم و کار کنم، می‌فهمی؟ بدون مشکل. بدون هیچ آشفتگی. وقتی آخر ماه می‌رسید می‌تونستم پنجاه دلارم رو بگیرم و به شهر برم و هر چیزی که دلم می‌خواست بخرم."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

چکیده:

کتاب موش ها و آدم ها از آن کتاب هایی است که نامش را هرکدام از ما حداقل یک بار در زندگیمان شنیده ایم.. جان اشتاین بک نویسنده ی مشهور این رمان است. این کتاب به زندگی کارگران آمریکایی می پردازد و از حقایق تلخ زندگیشان می گوید. در این محتوا به نقد و بررسی کتاب پرطرفدار موش ها و آدم ها خواهیم پرداخت.

 

جان اشتاین بک، نویسنده کتاب موش ها و آدم ها

 

 

بیوگرافی (جان اشتاین بک) نویسنده ی کتاب موش ها و آدم ها

جان اشتاین بک نویسنده ی کتاب موش ها و آدم ها، در سال 1902 در سالینازِ کالیفرنیا در دره ی حاصلخیزی در نزدیکیِ اقیانوس آرام متولد شد.. شاید به همین دلیل است که توصیف هایی از اقیانوس و دره در تمام رمان هایش دیده می شود.

 او برای تحصیل در رشته های ادبیات و نویسندگی وارد دانشگاه (استنفورد) شد اما بدون گرفتن هیچ مدرکی آنجا را ترک کرد. پس از آن به مدت 5سال هرکاری از کارگری تا خبرنگاری را در نیویورک انجام داد و در حین آن ها به نوشتن اولین رمانش یعنی( (فنجان طلا) مشغول بود.

 جان اشتاین بک، کتاب های(شرق بهشت) و (یک خدای ناشناخته) را بعد از ازدواج نوشت و سپس به نوشتن داستان های کوتاهش پرداخت.. نوشتن کتاب(نان ذرت بی مزه مکزیکی) در سال 1935 او را به معروفیت و امنیت مالی رساند.

 او با تغییر در شیوه ی فعالیتش به بررسی زندگیِ کارگران کالیفرنیایی روی آورد و مشهورترین اثرهایش یعنی کتاب موش ها و آدم ها را در سال 1937 و (خوشه های خشم) را در سال 1939 به نگارش در آورد..

 جان اشتاین بک فیلمسازی را نیز تجربه نمود و نمایشنامه های زیادی را به رشته تحریر درآورد. او 10 سالِ پایانیِ عمرش را در در نیویورک و همراه با سومین همسرش گذراند و آخرین آثارش از جمله: (آمریکایی و آمریکایی ها)، (پنجشنبه شیرین)، (یک تقلید)، (زمستان نارضایتی ما) و... را نوشت.

 او در سال 1962 جایزه نوبل ادبیات را کسب نمود و در سال 1968 در 68 سالگی دارِ فانی را ودواع گفت...

 

کتاب موش ها و آدم ها، رمانی درباره ی کارگران کالیفرنیایی

 

در فضای کتاب موش ها و آدم ها چه می گذرد...

  کتاب موش ها و آدم ها داستان دو دوست با نام های جورج میلتون و لنی اسمال است؛ دو کارگرِ مزرعه ی مهاجر و آواره که در دوران رکودِ بزرگ ایالت متحده به دنبالِ فرصت های شغلیِ تازه از جایی به جای دیگر نقل مکان می کنند. جورج باهوش و ریزاندام است و لنی درشت هیکل و قویست اما معلولیت ذهنی دارد...

 کتاب موش ها و آدم ها با توصیف هایِ زیبا از مناظر آغاز می شود و خواننده را به درون خود می کشاند.. مهربانی ها، خوش قلبی و ساده لوحیِ لنی در همان نخستین صفحات کتاب موش ها و آدم ها قلب خواننده را به تپش می اندازد و جورج که با وجود تمام سخت گیری هایش، لذت های زندگی را به خاطر لنی رها کرده است، ذهن هرکسی را به خود مشغول می کند.. شاید چون خوب می داند هیچ لذتی بزرگتر از داشتن همراهی صادق و فداکار نیست!

  رؤیاها و آرزوهایِ کارکترهای قصه یِ کتاب موش ها و آدم ها سراسر این رمان کوتاه را فراگرفته است؛ گویی بدون آرزوها زندگی و کتاب موش ها و آدم ها تمام می شود! جورج آرزو دارد مستقل باشد، خودش رئیس شود، خانه ای بسازد و از همه ی اینها مهمتر کسی باشد.. لنی دوست دارد کنار جورج در آن خانه روزگار بگذراند و خرگوش ها، موش ها و اشیایِ نرم را نوازش کند.. لنی همه چیز را زود فراموش می کند، ابله است و توان تحلیل ندارد اما بحثِ آرزوها که به میان می آید، جزئی ترین مواردِ رؤیاها را به خاطر می آورد!! لنی و جورج یکدیگر را دارند تا از آرزوهایشان بگویند؛ همین آن ها را از بقیه ی کارگران کالیفرنیایی متمایز می کند زیرا هرچند سایرین نیز آرزوهایی داشته اند اما در گوشه ی ذهنشان مانده چراکه کسی را برای بال و پر دادن و گفتنُ شنیدن از آرزوها نداشته اند.

 در کتاب موش ها و آدم ها آرام آرام شخصیت ها اضافه می شوند و خود را با نام، شغل و ویژگی هایشان به شما معرفی می کنند؛ رئیس، کَندی(جاروکش پیر)، کورلی(پسر رئیس)، زنِ کورلی، اسلیم، کارلسون و... شما نرم و روان با افراد، گفتگوها و ماجراهای مزرعه ی جدید و خوابگاه کارگران همراه می شوید؛ شما هم ممکن است مانند افرادِ قصه از دوستیِ صادقانه ی لنی و جورج تعجب کنید زیرا این همراهی ها در آن دوران چندان مرسوم نبوده و اکثر کارگران تنها و بی کس بوده اند.. رابطه ی بین لنی و جورج و مراقبتشان از یکدیگر از شیرین ترین بخش های این رمان کوتاه است.

 اینکه لنیِ کتاب موش ها و آدم ها با وجود تمام کوته فکری، فقر و نداریش تنها به علایق و رؤیاهایش می اندیشد، با داشتن یک توله یا چیزی نرم به سر حد خوشی می رسد و میانِ آن همه ظلم، خودخواهی، حرص و طمع تنها به آنچه به نظرش زیباست توجه می کند، جذاب و مبهوت کننده است. او از هر فرصتی برای مرورِ جزئیاتِ رؤیا و مزرعه ی خیالیش استفاده می کند.. جورجِ کتاب موش ها و آدم ها نیز با تمام بی حوصلگی هایش زمانی که می خواهد مزرعه ی آینده شان را توصیف کند، رؤیاپردازُ خلاقُ احساسی می شود.. آن دو هدف و رفاقت را همزمان دارند و همین آن ها را متفاوت می کند... هیجانِ خیال بافیِ آن دو حتی جاروکشِ پیرِ یک دست را نیز به شور و غلیان می اندازد تا بخواهد در خرید مزرعه شریکشان باشد!! هرچند شاید همه ی کارگران قطعه زمینی در سر داشته باشند اما هیچ کدام همراهی برای خیال بافی و همدلی در رؤیاهایشان نداشته اند!

 همانطور که حتی خواننده ها نیز به رؤیایِ شگفت انگیز مزرعه رفته اند، کتاب موش ها و آدم ها به سرعت وارد فضایی می شود که رؤیاها را نابود می کند و همه را به حقیقتِ تلخِ نابرابری، ظلم و سیاهی هایِ خوابگاه برمی گرداند!! پس از آن شما با کروکسِ سیاه پوستِ کتاب موش ها و آدم ها آشنا می شوید که تنها و بی کس است و تبعیضِ نژادی به او آسیب هایِ فراوانی زده است..

 کتاب موش ها و آدم ها ادامه می یابد تا میانِ آرزوها، رؤیاها، فقر و دوستی ما را به یک باره مبهوت و حیران گرداند زیرا این خاصیت زندگیست که مدام چیز جدیدی برای تو رو می کند و کتاب موش ها و آدم ها حقیقتِ زندگیِ تلخِ کارگرانِ تنهایِ کالیفرنیایی است...

 

کتاب موش ها و آدم ها شما را با استثمار آشنا می کند

 

نقد و بررسی نهاییِ کتاب موش ها و آدم ها...

  هرچند کتاب موش ها و آدم ها در فضایی سراسر فقر، غم، آوارگی، اندوه و ناامیدی روایت می شود اما روایتِ آرزوها و رؤیاها در همه جای کتاب، امید را زنده نگاه می دارد.

 کارگرانی که حتی از ساده ترین حقوق خود یعنی غذایِ کافی، جایِ خواب مناسب و احترام محرومند اما دست از رؤیابافی برنمی دارند.. گویا تنها داراییِ آن ها آرزوهایشان است. آرزو به آن ها قدرت مقابله با هر چیز را داده است! بزرگترین وجهِ آرزوی این کارگران آزادیست و داشتن جایی که متعلق به آن باشند؛ اسارت در چنگال اربابان و آوارگی بیش از هرچیز دیگری آن ها را عاصی کرده است...

 رمزِ اینکه فقر، تحقیر و محرومیت، برخی از این کارگرهای کتاب موش ها و آدم ها را سست، بی احساس و سنگدل نکرده است، امید است؛ هرچند خودشان در اعماقِ وجودشان بدانند این امیدها پوچ و واهی است!

 کارگران کتاب موش ها و آدم ها دیده نمی شوند؛ شنیده نمی شوند؛ حقشان باطل است؛ استثمار بر سرشان سایه افکنده؛ تبعیض ها، تحقیرشان می کند؛ نژادپرستی بیمارشان کرده؛ حق انتخاب و تصمیم گیری ندارند اما انسانیت را می بینند، معصومیتِ لنی مجذوبشان می کند، مراقبتِ جورج از لنی را می ستایند و انسانیت را می فهمند..

 در همان صفحه های نخست کتاب موش ها و آدم ها سخاوت در فقر، غرور با وجودِ دردِ بی خانمانی و امید در ناامیدی به تصویر کشیده می شود و خواننده را هیجان زده می کند.

 جان اشتاین بک، خود، زندگی در کنار کارگران را به عنوان یک کارگر تجربه کرده، تلخی ها را چشیده و گویی جرج و لنیِ کتاب موش ها و آدم ها از دلِ تجربیاتِ شخصی او بیرون آمده اند..

 و اما یک سوال: امید و آرزو تا کجا ادامه می یابد؟ بی توجهی به ضعیفان تا چه حد بی رحمانه عمل می کند؟ تا چه زمان قطعه زمین هایِ ذهنِ کارگران کتاب موش ها و آدم ها حاصلخیز می ماند؟ زندگی و بی عدالتی گویا به هم گره خورده اند!!

 

رؤیای خرگوش ها در کتاب موش ها و آدم ها

 

 

 https://en.wikipedia.org/wiki/Of_Mice_and_Men

به قلم : سپیده حسن پور فراموشجانی

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
مریم امام

ممنون دوست عزیزم که بهم پیشنهادش دادی

1402-07-04

برچسب ها