×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
قمارباز

دانلود کتاب قمارباز

قمارباز
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : قمارباز

نویسنده : فئودور داستایوفسکی

ناشر : هنر پارینه

مترجم : جلال آل احمد

تعداد صفحات : 264 صفحه

شابک : 978-600-5981-55-1

تاریخ انتشار : 1398

رده بندی دیویی : 891/733

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان های آموزنده

نوع کتاب : Epub

قیمت پشت جلد : 32000 تومان

قیمت نسخه الکترونیک : 9100 تومان


معرفی کتاب

"قمارباز"
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Le joueur) اثر نویسنده روس، فئودور داستایوفسکی (Fedor Mikhalovich Dostoevskii) می باشد که با ترجمه ای از جلال آل احمد ، توسط انتشارات هنرپارینه منتشر شده است.
رمان قمار باز شرح روابطی است که تمامی افراد در زندگی هر روزه با آن برخورد می کنند. مشغله هایی همچون شهرت، عشق و ثروت. با مطالعه رمان قمارباز متوجه یک داستان واقعی می شویم. نویسنده اعتقاد دارد که زندگی هم مانند بازی قمار است که در آن با هر انتخابی با عواقب آن یعنی پیروزی یا شکست مواجه می شویم. نکته ای که در رمان قمارباز به چشم می آید این است که اتفاقات مهم و خارج از تصور داستان دقیقا در راه قمارخانه اتفاق می افتد. انگار که شخصیت های داستان در راه قمارخانه گردونه شانس زندگی را می چرخانند و نقطه توقف این گردونه، دلیل همه اتفاقات رقم خورده بعدی است. روایت داستان در مورد یک ژنرال بازنشسته روسی ثروتمند است. کسی که با درجه سرهنگی بازنشسته شده، ولی خود را ژنرال می نامد. به دلایل مختلف و همینطور سهل انگاری و بی لیاقتی ژنرال، این خانواده همه ثروت خود را از دسته داده و مجبور به مهاجرت به کشور دیگری می شوند. راوی داستان آموزگار خانگی نوه های ژنرال است که دلباخته دختر خوانده خانواده نیز می باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم :
"حال عجیبی داشتم. کلافه شده بودم. گیرم تا وسط غذا مثل همیشه با خود کلنجار می رفتم. در دل می گفتم: «چرا دنبال این ژنرال افتاده ام؟ حال آن که می بایست مدت ها پیش، او و دارودسته اش را گذاشته، و پی کار خود رفته باشم.» گاهی نگاهی به پولینا الکساندرونا می انداختم، اما او ابدا اعتنایی به من نمی کرد."

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان قمارباز

درباره ی رمان قمارباز

رمان قمار باز (The Gambler) ، رمان کوتاهی از داستایفسکی نویسنده ی مطرح روسی است. رمان نشان دهنده ی اعتیاد خود داستایفسکی به رولت می باشد که الهام بخش نوشتن این کتاب شد. نویسنده در هنگام نوشتن کتاب به علت قمار، بسیار بدهکار بود.

قمارباز یکی از مهمترین و ارزشمندترین آثار داستایفسکی است که آن را تنها در 26 روز در سن 46 سالگی نوشت. جلال آل احمد رمان قمار باز را به فارسی ترجمه کرده است که توسط انتشارات هنر پارینه به چاپ رسیده است.

ماجرای این رمان از زبان یک معلم جوان به نام الکسی ایوانویچ روایت می شود و کتاب قمارباز در واقع یادداشت های او است.

قمارباز درباره ی تمام افرادی است که در زندگی روزمره با آن ها روبه رو هستیم و مشغله هایی همچون شهرت، عشق و ثروت دارند. نویسنده اعتقاد دارد که زندگی هم مانند قمار است که در آن با هر انتخابی با عواقب آن یعنی پیروزی یا شکست مواجه می شویم.

از این کتاب یک اقتباس سینمایی در سال 1974 با بازی جیمز کان ساخته شده است که درباره ی استاد دانشگاه دانشگاه یوسی ال آ آمریکا متمرکز بود که از یک مشکل بزرگ رنج می برد و آن قمار است.

سال 2014 اقتباس تازه ای از این رمان توسط روپرت وایت ساخته و اکران شد. همچنین اقتباس تئاتری از این اثر توسط سرگئی پروکفیف به شکل اپرا هم در برلین بر روی صحنه رفته است.

 

خلاصه داستان قمارباز

ایوانویچ معلم خصوصی بچه های یک ژنرال روسی است. ژنرال با سهل انگاری اموال خود را از دست داده و اکنون در هتلی در یک شهر اروپایی زندگی می کند. ژنرال اکنون مبلغ زیادی به یک فرانسوی بدهکار است و تنها امید او برای پرداخت این بدهی، ارثیه ای است که بعد از مرگ مادربزرگش به او می رسد. در این میان داستان ها، ماجراها و شخصیت های دیگری هم وجود دارد.

ایوانویچ عاشق نادختری ژنرال یعنی پولینا است. در حدی که حاضر است به خاطر او خودکشی کند و به همین دلیل با وجود اوضاع مالی بد ژنرال از خانواده ی آن ها جدا نمی شود. پولینا با شخصیت های دیگر کتاب رابطه ای مرموز دارد و ایوانویچ را دست می ا ندازد و در نهایت به او پول می دهد تا قمار کند.

ژنرال عاشق ماموزل بلانش می شود که عاشق پول است و گمان می کند که با مرگ مادربزرگ، ژنرال ثروتمند می شود؛ اما برخلاف انتظار همه مادربزرگ از روسیه می آید و عاشق قمار می شود و همه ی ثروتش را در قمار از دست می دهد و این دایره ی قمار در داستان همچنان ادامه پیدا می کند.

 داستایوفسکی

 

درباره ی نویسنده ی قمارباز

فئودور میخایلاویچ داستایفسکی (Feyodor Dostoevsky) در 11 نوامبر 1821 به دنیا آمد. او نویسنده ی مشهور و تاثیرگذار روسی است. ویژگی منحصر به فرد آثار او روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت های داستان است. بسیاری او را بزرگترین نویسنده ی روانشناختی جهان به حساب می آورند.

اکثر داستان های او همچون شخصیت خودش سرگذشت مردمی عصیان زده، بیمار و روان پریش است. او ابتدا برای امرار معاش دست به ترجمه زد و آثاری چون اورژنی گرانده از بالزاک و دون کارلوس از فریدریش شیلر را ترجمه کرد.

داستایفسکی در زمستان 1845-1844 رمان کوتاه بیچارگان را نوشت که بدین وسیله وارد محافل نویسندگان رادیکال و ساختارشکن بزرگ در سن پترزبورگ شد و شهرتی برای خود فراهم کرد.

داستایفسکی در 1866 رمان جنایات و مکافات را نوشت و در اکتبر همان سال رمان قمارباز را در 26 روز با تندنویسی همسر آینده اش آنا گریگورینا نوشت. او در فوریه سال 1881 بر اثر خونریزی ریه درگذشت.

از آثار مهم او می توان به؛ برادران کارامازوف، جنایات و مکافات، ابله، یادداشت های زیرزمینی و رویای عمو را نام برد.

 

نقد و بررسی موضوع رمان قمارباز

کتاب قمارباز مانند تمام آثار داستایفسکی نگاهی روانشناختی به شخصیت ها دارد. این داستان از شیوه ی داستان گویی کلاسیک پیروی می کند. داستایفسکی در داستان قمارباز دست به انتقاد قمار و اثرات مخرب آن در زندگی می پردازد.

نویسنده به دنبال مطرح کردن فلسفه و نقش شانس و اقبال در زندگی است. او معتقد است که همه چیز بر پایه ی اتفاق و هیچ چیز قطعی نیست. قماربازها بین گزینه های محدودی که دارند، انتخاب می کنند و نتیجه در نهایت براساس شانس مشخص می شود. زندگی هم برپایه ی اتفاقات غافلگیرانه پی درپی جریان دارد و مانند چرخه ی قمار است و هیچ چیز در آن قابل پیش بینی نیست.

بسیاری از قماربازان بر روی میز قمار به حساب و کتاب می پردازند تا بتوانند رابطه ای منطقی در این بازی پیدا کنند و برنده شوند؛ اما در نهایت با شکست روبه رو می شوند مانند بازی زندگی که هیچ حساب و کتابی ندارد. انسان دارای اختیار است و می تواند دست به تصمیم و انتخاب بزند؛ اما اینکه چه نتیجه ای در پی خواهد داشت، امری است که بر همگان پوشیده است.

رمان قمار باز

سبک داستایفسکی در نوشتن این رمان توصیفی نیست. او به توصیف دقیق شخصیت ها و مکان ها نمی پردازد؛ اما به نگاه روانشناختی خود به شخصیتها پای بند است و آن ها را کندوکاو می کند. همه ی قسمت های کتاب، شخصیت ها و دیالوگ ها طوری است که مخاطب را به فکر فرو می برد و برای فهمیدن منظور و هدف نویسنده از آوردن هر شخصیت، دیالوگ و ... یکبار خواندن متن کافی نیست. گاهی به نظر می رسد که حرکات و گفتارهای شخصیت ها هم مانند بازی قمار اتفاقی است. می توان از داستان اینگونه برداشت کرد که که داستایفسکی خواننده های خود را نیز وارد بازی قمار کرده است.

خواننده برای درک درست مفاهیم این کتاب باید با تمام حواس و تمرکزش وارد بازی داستایفسکی شود و کوچکترین اشتباهی باعث شکست خواننده و از دست دادن روابط بین شخصیت ها و موقعیت ها می شود. داستایفسکی همچنان می خواهد که خواننده ی خود را از چرخه ی واهی امیدِ بردن در بازی قمار آگاه کند. امیدی که مانند یک سراب یا مردابی است که زمانی که وارد آن شدید، رهایی از آن مشکل و گاهی غیرممکن است و حتی اگر مانند مادربزرگ ثروتمند هم باشید ممکن است همه چیز خود را از دست بدهید.

(The Gambler)

در هنگام قمار ممکن است با انتخاب رنگ قرمز چندین و چندبار برنده شوید، ممکن است 5 بار پشت سر هم پول خوبی به دست آوردید؛ اما برای بار ششم هیچ چیز قابل پیش بینی نیست؛ در کتاب هم ممکن است چند رفتار خاص از شخصیت ها را حدس بزنید؛ اما درک رفتار و انتخاب بعدی شخصیت ها دور از تصور است. شاید پیام اصلی قمار باز این باشد که رفتار و حرکت بعدی آدم ها در زندگی غیرقابل پیش بینی است؛ مانند بازی شطرنج که هیچ وقت دقیقا نمی دانی حرکت بعدی رقیبت چه می تواند باشد. زندگی مانند قمار است و هیچ کس از آینده خبر ندارد.

رفتار انسان ها نسبت به پول و مواجه با افراد ثروتمند از موضوعات مهم دیگر کتاب است. داستایفسکی با نشان دادن و به اوج بردن برخی از شخصیت های ثروتمند رفتار اطرافیان را تشریح می کند و بعد با حقیر کردن و از دست دادن ثروتِ همان شخصیت، روی دیگر آدم ها را نشان می دهد. قمارباز به درستی و موشکافانه شخصیت های پول پرست را تشریح می کند.

 

نقد ادبی رمان قمارباز

در رمان قمارباز با راوی اول شخص مواجه هستیم و بدین ترتیب تمام ملاحظات ذهنی الکسی ایوانوویچ ثبت می شوند و از این جهت بهتر می توان این شخصیت و افکار او را شناخت. حجم این رمان برخلاف آثار دیگر داستایفسکی کم است و به همین دلیل آنچنان وقت صرف پیشبرد قصه نشده است؛ اما ریزه کاری های شخصیت ها و پرداخت آن ها به خوبی صورت گرفته است تا به قول وولف ما هرچه بهتر با جان آدم های وی آشنا شویم.

تم وسوسه در این رمان به خوبی پرداخت شده و داستایفسکی استاد ترسیم وسوسه برای شخصیت ها است. کمتر اثر ادبی را می توان یافت که به موضوع وسوسه به این خوبی پرداخته باشند.

 

قمارباز داستایوفسکی

 

قمارباز مانند تمام آثار کلاسیک از اصول سه پرده ی ارسطو پیروی می کند و دارای شروع، مقدمه و پایان است. شروع داستان زمانی است که شخصیت اصلی داستان به خانه ی ژنرال برمی گردد و از وضع آشفته ی آنجا متوجه وضعیت مالی بد ژنرال می شود. نقطه ی اوج داستان را آمدن مادربزرگ از روسیه به فرانسه و وارد بازی قمار شدن او است. مادربزرگ با وارد شدن به قمار و از دست دادن تمام پول هایش، امید و آرزوی ژنرال و تمام نزدیکانش را برای بهبود وضعیت از بین می برد. قمارباز یکی از درخشان ترین پایان بندی ها را دارد. قهرمان داستان وقتی همه چیزش را بر اثر قمار از دست داده و به آن اعتیاد پیدا کرده است، متوجه ی علاقه ی پولینا به خودش می شود؛ اما دیگر راه برگشتی برای او باقی نمانده است. وقتی وارد چرخه ی سراب قمار می شوی رهایی نزدیک به غیرممکن است.

قهرمان داستان راهی را برای جلب نظر پولینا شروع می کند و تمام سعی خود را می کند تا پیش او سربلند بیرون بیاید و موانع را طی کند. حرکت او به سمت هدفش با شکست همراه است و نه تنها به هدفش نمی رسد بلکه تمام دارایی اش را از دست می دهد؛ از این رو می توان داستان قمارباز را یک تراژدی دانست. تراژدی که مانند اسطوره های یونان غیر قابل باور و دور از دسترس نیست و ممکن است برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد.

 

نتیجه گیری

کتاب قمارباز داستانی ملموس درباره ی اعتیاد در اینجا اعتیاد به قمار و تراژدی نهفته در آن است. داستایفسکی با شناختی که نسبت به آدم ها دارد؛ در شرایط سختی که خود در بازی قمار و عواقب ناشی از آن گرفتار بود به تمام آدم ها در تمام زمان ها هشدار می دهد.

جلال آل احمد برای اولین بار این کتاب را به فارسی ترجمه کرده و انتشارات هنر پارینه این کتاب را به چاپ رسانده است. هم اکنون می توانین از سایت کتابچین قمارباز را تهیه و مطالعه بفرمائین.

 

جملات قصار

  • قدر پول را باید به اندازه ای نزد یک جنتلمن ناچیز باشد که نبودش نتواند آرامش او را برهم زند.
  • آخر با جیب خالی که نمی شود قمار کرد. آدم باید پولی داشته باشد که ببازد.
  • پرنده را از پروازش می شناسند، آدم را از کارهایش!
  • اگر از گرگ می ترسی جنگل نرو!
  • پول برای چه می خواهم؛ چه طور برای چه؟ پول همه چیز است.

رمان قمارباز

ویکی پدیای رمان قمارباز

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2_(%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86)

 

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
Rasha Fl

نگم براتون ازش ک چقدر قشنگ بود

1401-04-31

shahryar radmanesh

Niceee

1400-08-27

بی نلم

داستان آموزنده و جذابی داره

1400-08-12

محمد

کتاب خیلی خوب و جالبی بود و فرهنگ قدیم کشور روسیه رو به تصویر می‌کشه که چطور پول هایشان را از دست میدادند. داستان آموزنده و خوبی بود با شخصیت ها متنوع و جذاب

1400-08-07

محمدرضا

عالی،از نیمه دوم به بعد خنده دار هم میشه

1400-05-30

vahid

عالی

1399-09-04

برچسب ها