×

جستجو

×

دسته بندی ها

×
توجـه
برای استفاده از نسخه ویندوزی به رمز عبور نیاز دارید درصورتیکه رمزعبور ندارید بعدازنصب، بر روی لینک " رمز عبور را فراموش کرده ام" کلیک کنید.
دانلود نسخه ویندوز

دانلود کتاب از اپلیکیشن کتابچین

×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای دریافت لینک دانلود شماره همراه خود را وارد کنید
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
×
دانلود رایگان اپلیکیشن کتابچین
برای مطالعه نمونه کتاب، ابتدا اپلیکیشن کتابچین را نصب نمایید.
دانلود رایگان نسخه ویندوز
دانلود نسخه ویندوز
دانلود رایگان نسخه ios
دانلود از اپ استور
بلندی های بادگیر

دانلود کتاب بلندی های بادگیر

بلندی های بادگیر
برای دانلود این کتاب و مطالعه هزاران عنوان کتاب دیگر، اپلیکیشن کتابچین را رایگان دانلود کنید.
%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

جزئیات
فهرست
نقد و بررسی

نام کتاب : بلندی های بادگیر

نویسنده : امیلی برونته

ناشر : متن دیگر

مترجم : مریم صادقی

تعداد صفحات : 432 صفحه

شابک : 978-600-96368-8-4

تاریخ انتشار : 1395

رده بندی دیویی : 823/8

دسته بندی : رمان های خارجی, داستان و رمان های عاشقانه

نوع کتاب : PDF

قیمت نسخه الکترونیک : 29500 تومان


معرفی کتاب

"بلندی های بادگیر" / از سری شاهکارهای عاشقانه ادبیات کلاسیک جهان
کتاب حاضر با عنوان اصلی (Watheirng heights) اثری از امیلی برونته (Emily Jane Bronte) می باشد که با ترجمه ای از مریم صادقی، توسط انتشارات متن دیگر منتشر شده است.
امیلی برونته یکی از سه خواهر معروف برونته است و رمان بلندی های بادگیر اولین و آخرین اثر وی محسوب می شود که در سال 1847 منتشر شده است. اگرچه کتاب پس از انتشار اولیه مورد استقبال قرار نگرفت، اما پس از مرگ وی این کتاب شهرت جهانی یافت و امیلی با همین اثر به بلندی های ادبیات صعود کرد. بلندی های بادگیر با عنوان "عشق هرگز نمی میرد" چندین بار به عنوان عاشقانه ترین رمان انگلیسی برگزیده شده است. این رمان داستان دلداگی کولی زاده ای به نام هیتکلیف و دختری به نام کاترین را روایت می کند و تصویری دلنشین و واضح و در عین حال تلخ از سنگهایی است که در مسیر این عشق قرار می گیرد. لحن کتاب شاعرانه است و درباره تاثیر رفتارهای خوب و بد در طول زمان است. داستان این رمان از زبان خدمت کار خانواده ارنشاو برای مسافری به نام لاک وود روایت می شود. سرگذشت این عشق آتشین و یک طرفه، باعث اتفاقات جذابی می شود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
" من اقرار می کنم، وقتی آن را در کاسه ریختم، مایعی غلیظ و ناصاف بود؛ چهار کاسه آماده شد. هارتون یک کوزه ی یک گالونی شیر را که از قسمت لبنیات آمده بود، برداشت و شروع به نوشیدن کرد. شیر از میان لب های پهن او فرو می ریخت. من به طرزی دوستانه اعتراض کردم و خواستم که آن را درون یک ظرف بریزد و تأکید کردم که نمی توانم شیری را که به طریق کثیفی مصرف می شود، بنوشم. "

 

فهرست مطالب

این کتاب فهرست ندارد.

نقد و بررسی رمان بلندی های بادگیر (Wuthering Height)

اثر امیلی برونته (Emily Jane Brontë)

 

خلاصه داستان

داستان از ورود آقای لاکوود به عمارت وادرینگ هاست آغاز می شود. او که برای اجاره خانه ای دیگر از متعلقات خانواده ارنشاو وارد شهر شده بود به رسم ادب به این عمارت رفته تا با صاحبخانه خود آشنا شود. بعد از برخورد با آقای هیندلی ارنشاو و دیدن شخصیت نچسب او به خانه خود بازگشته و از آلن پیشخدمتی که از بچگی در آن عمارت بزرگ شده بود سرگذشت این خانواده را جویا می شود.

 آلن می گوید: در گذشته خانواده سه نفری ارنشاو یعنی پدر، پسر ارشد هیندلی و دختر خانواده کاترین در آن عمارت به همراه خدمتکاران زندگی شادی داشتند. یک روز پدر با پسر بچه ای خیابانی و فقیر به نام هیتکلیف آشنا می شود و از سر دلسوزی او را به خانه خود می آورد و به عنوان خدمتکار سرپرستی او را به عهده می گیرد. هیندلی پسر ارشد از همان ابتدا با هیتکلیف سر ناسازگاری داشت ولی کاترین که هم سن و سال او بود وی را به عنوان همبازی برگزیده و در طول زمان رابطه شدیدی میان آن دو شکل می گیرد.

بعد از مرگ پدر، هیندلی صاحبخانه می شود. رفتاری تحقیر آمیز و زشت را با هیتکلیف انتخاب می کند و تا بدانجا پیش می رود که ملاقات بین خواهرش و او را ممنوع کرده و خواهر را به اصرار به عقد ادگار که از خانواده ای سرشناس و متمول بود در می آورد. هیتکلیف که توان تحمل این ضایعه را نداشت کمر به انتقام از این خانواده می گیرد و همه را به نابودی می کشاند.

امیلی برونته

 

درباره نویسنده

"امیلی برونته" در سال ۱۸۱۸ در "یوکشر" شمال انگلستان به دنیا می آید. پدرش کشیشی ایرلندی و دارای پنج دختر و یک پسر بود. آنها در کنار یک کلیسا در منطقه ای نزدیک گورستان شهر زندگی می کردند. محیطی آرام با آب و هوایی سخت. امیلی که فرزند پنجم این خانواده بود در سه سالگی مادر خود را از دست داد. پدرش که تعصب شدیدی در مورد احکام کلیسا داشت به آنها بسیار سخت گرفت و قصد داشت فرزندانش را بی میل به لذات زندگی دنیایی بزرگ کند و تا به آنجا پیش رفت که خوردن گوشت، خندیدن و ارتباط گرفتن با نامحرم را ممنوع کرد.

در اثر این سختگیری ها امیلی دو خواهر خود را به دلیل بیماری از دست داد و خود او به بیماری سندروم آسپرگر که نوعی بیماری عصبی است مبتلا شد که از نشانه های آن مشکل بودن مهارت های حرکتی، روابط اجتماعی ضعیف، انزواطلبی، وسواس شدید و عصبانی شدن ناگهانی بود.

بر خلاف تربیت پدر و همچنین زندگی در عصر ویکتوریایی انگلستان که مصادف با انقلاب صنعتی و درگیری مردم با مشکلات شدید اقتصادی بود تمامی بچه ها به هنر روی آوردند. امیلی به همراه خواهرانش شارلوت و آن به شعر و ادبیات و برادرش به نقاشی و شعر روی آورد.

امیلی به همراه خواهرانش شارلوت و آن

 

 شارلوت در حوزه ادبیات و شعر پیشرفت چشمگیری داشت و رمان "جین ایر" که نوشته اوست از شاهکارهای ادبیات محسوب می شود. کتاب های جین ایر، شرلی، ویلت و پروفسور از "شارلوت برونته" به جای مانده و کتاب های مستاجر وایلدفل هال، اگنس گری از "آن برونته" به یادگار مانده. همچنین این سه خواهر مجموعه اشعاری را به طور مشترک منتشر نمودند.

شارلوت، امیلی و آن، هر سه برای گذران زندگی مشغول تدریس زبان فرانسه شدند. بعدها با یکدیگر مدرسه ای راه اندازی کردند که موفقیتی برایشان به همراه نداشت.

امیلی دارای روحیه شاعرانه و خیال پردازی قوی بود و تجربیات زیادی در برخورد با انسانهای سخت به دست آورده بود. او به تشویق شارلوت مشغول به نوشتن اولین و آخرین رمان خود شد.

رمان بلندی های بادگیر او در سن ۳۰ سالگی منتشر شد. تنها پس از یک سال از انتشار این رمان که حتی هزینه های نشر آن را هم از جیب خود پرداخت کرده بود بر اثر بیماری تنفسی سل از دنیا رفت و جزو هنرمندانی شد که موفقیت خود را پس از مرگ به دست آورده و هیچگاه فرصت مشاهده آن را نداشتند.

 

نقد و بررسی

رمان بلندی های بادگیر به نویسندگی امیلی برونته، عاشقانه ترین رمان و ادبیات انگلستان است. این ادعا به گواه بسیاری از منتقدین و با توجه به استقبال مخاطبین از میزان فروش کتاب در ۱۵۰ سال گذشته است . این رمان در کنار رمان "مادام بواری"، رمان "ربکا" و رمان "غرور و تعصب" برترین رمان های عاشقانه تاریخ را تشکیل می دهند.

مجله گاردین از ۱۰۰ رمان برتر تاریخ ادبیات جهان لیستی ارائه کرده که بلندی های بادگیر در رتبه سیزدهم قرار دارد ولی از نظر سایت خبری بی بی سی دوازدهمین رمان برتر تاریخ ادبیات جهان است و بیستمین رمان پرفروش در سایت آمازون در ژانر ادبیات گوتیک، نشانی از توجه مخاطبین به این رمان بعد از ۱۵۰ سال است.

جالب است بدانیم که یکی از جملات کتاب "روح ما از هر چه ساخته شده باشد جنس روح او و من یکی است" در نظرسنجی دوهزار نمونه ای انگلستان با ۲۰ درصد آرا، عاشقانه ترین جمله ادبیات انگلستان برگزیده شده است.

اما چه چیزی باعث این مقدار توجه به اولین و آخرین اثر امیلی برونته شده است؟ برخی اعتقاد دارند عدم قضاوت شخصیت های داستانی، توصیف دقیق احساسات و تصمیماتی که شخصیت ها از روی احساسات خویش می گیرند، قلمی متفاوت برای امیلی ساخته که بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 نام اصلی کتاب Wuthering Height است که نام منطقه ای است که در بلندای تپه ای قرار دارد . این کتاب بارها و بارها در ایران ترجمه شده است. در ابتدا نام این کتاب با توجه به مفهوم کلی داستان "عشق هرگز نمی میرد" انتخاب شد و بعد ها با توجه به اینکه در ابتدای کتاب توضیح داده شده که این منطقه به دلیل قرارگرفتن بر روی تپه، همیشه در معرض وزش بادهای شدید و به اصطلاح بادگیر است؛ و از آنجا که این لغت در معماری و ادبیات ایران نامی آشناست، به نام " بلندی های بادگیر" معروف شد. امیلی در توصیف این منطقه در کتاب خود چنین می گوید:

(محل زندگی آقای هیتکلیف "وادرینگ هایتس" است. "وادرینگ" صفت محلی با مسمایی است برای آشفتگی های جوی که این محل در هوای طوفانی دچار می شود. لابد هوای آن همیشه تمیز و جان بخش است. می توان حدس زد که باد شمالی با چه قدرتی به کناره های این محل می وزد. چند صنوبر که خوب رشد نکرده اند در انتهای خانه کاملا کج شده اند. یک ردیف خار بوته ی نحیف هم دستشان را به طرفی دراز کرده اند انگاراز خورشید صدقه می خواهند.)

Wuthering Height

 

این داستان درسال ۱۰۸۱ میلادی رخ می دهد و دارای ۲۰ فصل است. چهار فصل ابتدایی از زبان آقای لاکوود روایت می شود که برای اجاره خانه به این منطقه آمده و نحوه آشنایی و شخصیت ها را توضیح می دهد. در ادامه آقای لاکوود از خدمتکار خود سرگذشت خانواده ارنشاو را می پرسد. مابقی داستان از زبان آلن خدمتکار پیش می رود.

هیتکلیف که محور اصلی این رمان است دارای شخصیتی بایرنی است یعنی مردی جوان و بی تجربه و غرق در گناه که به دنبال راه فراری از افکار و جامعه خود است. عشق عمیق او به کاترین سرآغاز تمامی رفتارهای اوست. نشان دادن خشم و نفرت و انتقام در عین عشقی عمیق به کاترین از جمله زیبایی هایی است که این رمان را متمایز می کند.

 در این رمان شخصیت ها پایبند به احساسات هستند و تصمیمات خود را از روی احساس می گیرند و نه منطق، ولی هیچگاه رفتار آنها مورد قضاوت نویسنده قرار نمی گیرد و این مخاطب است که بعد از خواندن کتاب به قضاوت می نشیند. نکته ظریف آنجاست که داستان از زبان آلن بازگو می شود که خود از لحظه ورود هیتکلیف به خانواده از او متنفر بوده است. آیا داستانی که خود تلاش بر عدم قضاوت می کند واقعاً با بی طرفی نقل شده و یا آلن با توجه به نفرت خویش از شخصیت اصلی داستان یک طرفه قصه را بازگو کرده است. توجه امیلی برونته به نکات بی شمار زیادی از این دست طنازی های ادبی به شکل گیری این کتاب ماندگار کمک کرده است.

 امیلی در این رمان در کنار توصیفات عاشقانه از فضاسازی ها و توصیف طبیعت غافل نمانده. این طبیعت گاه با شخصیت ها همراه می شود. آنها را زنده و گاه تاریک و سرد نشان می دهد و نشانه های نفرت را تقویت می کند. داستان پر از تضادهای بین طبیعت و جامعه و شخصیت هاست، برای مثال در جایی هیتکلیف را به صحرای بایر و خشک از سنگ مرمر توصیف می کند.

 عشق نیروی ناشناخته در درون آدمی است و درمانش وصال است. اگر عشق ناکام بماند به نیروی عظیم نفرت و انتقام تبدیل می شود و این شالوده اصلی کتابی است که امیلی برونته آن را به رشته تحریر درآورده است.

شخصیت های تشکیل دهنده رمان امیلی از روی اشخاص واقعی وام گرفته شده که در طول دوران کوتاه زندگی خویش با آنها برخورد داشته است. به عنوان مثال وجود عناصر طبیعی با محل زندگیش در دوران کودکی، مرگ مادر در کودکی، شخصیت هیتکلیف که بی شباهت به برادر خودش نیست، شخصیت جوزف که در رمان مذهبی و متعصب است درست همانند پدرش که کشیشی ایرلندی بود و همچنین رفتار کاراکترها که با نوع بیماری خود امیلی سندروم اسپرگر همخوانی دارد.

امیلی برونته نویسنده ای با سبک رئالیسم است. رمان او متعلق به ادبیات کلاسیک انگلستان در دوره ویکتوریا است. او در رمان بلندی های بادگیر زبانی ساده در خط روایی مستقیمی را انتخاب می کند. در این رمان سایه هایی از سبک رمانتیسم و خیال پردازی های گوتیک را می توان مشاهده کرد. شیوه سبک رمانتیسم در قرن نوزدهم شکل گرفت. این سبک با توسل به خودساختگی و خودباوری شخصیت ها و تمایل به برجسته نمودن درون انسانی و گرایش به سوی خیال و رویا آثار شکل می گیرد.

 در اوایل، انتشار این رمان با برخورد سرد منتقدین مواجه شد ولی پس از گذشت چند سال و استقبال مخاطبین، این کتاب مورد توجه منتقدین قرار گرفت. در ابتدای قرن بیستم اکثر منتقدان بر این باور بودند که رمان جین ایر اثر شارلوت برونته برترین رمان خواهران برونته است. ولی با گذشت زمان و استقبال مخاطبین از رمان بلندی های بادگیر آن را به عاشقانه ترین رمان انگلستان تبدیل کرد.

می بایست به این نکته توجه داشت که در قرن ۱۹ میلادی صحبت از مسائلی مانند نابرابری جنسیتی و طبقاتی، مسائل مذهبی و عشق خارج از عرف، تابو محسوب می شد ولی امیلی با شجاعت از زمان خود جلوتر حرکت کرد.

تجربیات شخصی نویسنده به همراه قلم بی نظیرش اثری ماندگار را خلق می کند. شارلوت خواهر امیلی در وصف او می گوید: "نیرومندتر از مردان، ساده تر از کودکان، بی همتا در میان همتایان"

بلندی های بادگیر

 

اقتباس های سینمایی

از رمان بلندی های بادگیر تا کنون بیش از ۳۰ فیلم سینمایی ساخته شده که از مشهورترین آنها می توان به ۸ فیلم با همین نام اسم برد که در سال های مختلف ساخته شده است.

 اولین فیلم در سال ۱۹۲۰ به کارگردانی "برامبل" محصول کشور انگلیس است که از آن فقط پوستری به جای مانده و جزو فیلم های گمشده محسوب می شود.

 دومی در سال ۱۹۳۹ به کارگردانی "ویلیام وایلر" به مدت ۱۰۳ دقیقه محصول کشور آمریکا است که موفق به دریافت جایزه اسکار گردید.

 سومین فیلم در سال ۱۹۵۳ با کارگردانی "فودولف کارتیر" در بریتانیا ساخته شد، چهارمین فیلم در سال ۱۹۵۴ به کارگردانی "لوئیس بونوئل" به مدت ۹۱ دقیقه در مکزیک جلوی دوربین رفت، پنجمین فیلم در سال ۱۹۷۰ به کارگردانی "رابرت فوست" و مدت ۱۰۴ دقیقه در کشور انگلیس است، ششمین اقتباس در سال ۱۹۸۸ به کارگردانی "پوشیشیگه یوشیدا" به مدت ۱۴۳ دقیقه در ژاپن به روی پرده رفت.

هفتمین فیلم سینمایی با نام بلندی های بادگیر در سال ۱۹۸۸ به کارگردانی "دیوید اسکاینر" به مدت ۱۱۲ دقیقه در انگلستان ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ هشتمین فیلم به کارگردانی "آندریا آرنولد" در کشور بریتانیا به مدت ۱۲۹ دقیقه بود که از فروش گیشه به درآمدی بالغ بر 000/000/750/1 دلار دست پیدا کرد.

 از دیگر اقتباس ها می توان به فیلمی به نام "تعهد" اشاره کرد که در سال ۲۰۰۷ به کارگردانی "میک تویرا" محصول کشور فیلیپین است. این فیلم ماجرای دو کودک است که در روستایی زندگی می کنند. بعد از سالها هم بازی بودن به یکدیگر علاقه مند می شوند ولی برادر دختر مخالفت کرده و دختر را به مرد ثروتمندی شوهر می دهد. پسر شکست خورده به شهر می رود و از راه های نادرست ثروتی برهم می زند. سپس به روستا بازگشته و با شوهر دختر مورد علاقه اش دست به گریبان می شود. در ادامه با دختر رابطه پنهانی برقرار کرده و شوهر که متوجه می شود دختر را می کشد. ولی نوزاد دختر که در اصل متعلق به عشق دوران کودکیش است زنده می ماند.

کتاب بلندی های بادگیر

ویکی پدیا کتاب بلندی های بادگیر

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1

 

سخن آخر

کتاب بلندی های بادگیر اولین بار در سال ۱۳۳۵ شمسی به عنوان "عشق هرگز نمی میرد" با ترجمه "پرویز پژواک" از انتشارات فرانکلین به کتابفروشی ها آمد. در سال ۱۳۵۴ "علی اصغر بهرام بیگی" مجددا این کتاب را ترجمه و از طریق انتشارات امیرکبیر منتشر کرد.

از آن زمان تا کنون از این کتاب بیش از ۲۰ ترجمه مختلف صورت گرفته است. کتاب پیش رو ترجمه "مریم صادقی" است که در سال ۱۳۹۵ در انتشارات "متن دیگر" منتشر شده.

 این کتاب ۴۳۲ صفحه دارد یعنی اگر هر روز ۲۰ دقیقه زمان بگذارید تنها در ۲۱ روز می توانید این کتاب عالی را که بسیاری از منتقدان تحسینش کرده اند را بخوانید.

حال اینکه با نسخه کاغذی بیشتر احساس نزدیکی می کنید یا با نسخه دیجیتال، به انتخاب مخاطب است. ولی اگر نسخه دیجیتال را ترجیح دادید حتماً برای انتخاب یک کتابخانه همراه خوب، به پشتیبانی و امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهد توجه کنید.

 

 

به قلم حمید عاشقعلی

%

با کد 1ketabchin در اولین خرید 50 درصد تخفیف بگیرید

ویدئوهای مرتبط با کتاب

تریلر فیلمهای ساخته شده از این کتاب

نظرات کاربران

×
راهنمای نقد و نظر برای کتاب:

برداشت شما از محتوای کتاب چیست؟ مانند یک کارشناس نظر دهید. به نظرات کوتاه مثل خوب عالی و...چین تعلق نمی گیرد

*امتیاز دهید
Captcha
پاک کردن
فرشته

عالیه

1400-12-05

برچسب ها